English

عبادی پور: از ما قهرمانی المپیک می‌خواستند 

دریافت کننده ملی پوش والیبال ایران می گوید که هیچ مربی در دنیا نیست که نکته جدیدی به والیبال ایران یاد بدهد تیم ملی مدیر می‌خواهد، نه مربی نباید بالای سر والیبالیست‌ها زور باشد

عبادی پور: از ما قهرمانی المپیک می‌خواستند 

به گزارش خبرگزاری موج، هرچه که بود، بالاخره فدراسیون والیبال توانست با وسواس زیادی که داشت، سرمربی تیم‌ملی را انتخاب کند. ایگور کولاکوویچ کسی است که به‌ زودی روی نیمکت تیم‌ملی والیبال می‌نشیند تا فصلی تازه را دراین رشته محبوب رقم بزند. در روزهایی که اکثر ستاره‌های والیبال سکوت کرده‌اند تا اظهارنظری راجع به سرمربی جدید تیم‌ملی والیبال نداشته باشند، میلاد عبادی‌پور ترجیح می‌دهد حرف‌هایش را درباره واقعیت فوتبال بر زبان بیاورد. این بازیکن جوان و آینده‌دار ازجمله والیبالیست‌هایی است که در سال‌های اخیر توسط همه مربیان به تیم‌ملی دعوت شده است. او ایده جالبی درباره انتخاب سرمربی تیم‌ملی دارد: «والیبال ایران به مربی نیاز ندارد، مدیر می‌خواهد.» عبادی‌پور در گفت‌وگو با "شهروند" درباره مسائل ریز و درشت والیبال صحبت‌هایی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:


* بالاخره پروسه انتخاب سرمربی والیبال هم به پایان رسید.
تیم ملی والیبال ایران در سال‌های اخیر نشان داد که می‌تواند درجمع بهترین‌های دنیا قرار بگیرد. ما نتایج فوق‌العاده‌ای گرفتیم و در دومین حضورمان در لیگ جهانی در رده چهارم قرار گرفتیم. برای اولین‌بار قهرمان بازی‌های آسیایی شدیم و طلسم ٥٢ساله رفتن به المپیک را شکستیم. بعد از این افتخارات هر مربی آرزوی کارکردن در ایران را داشت. پس طبیعی بود که فدراسیون هم با وسواس زیاد به دنبال انتخاب مربی باشد.


* از کولاکوویچ سرمربی جدید تیم‌ملی شناختی داری؟
کولاکوویچ از مربیان باسابقه و قدرتمند دنیاست. او ٨‌سال سرمربی تیم‌ملی صربستان بوده که این کشور در والیبال قدرت بزرگی است. امیدوارم کولاکوویچ بتواند حضور موفقی در ایران داشته باشد و ما را در راه رسیدن به اهدافمان کمک کند.


* همیشه درباره انتخاب مربی تیم‌ملی والیبال این بحث مطرح بود که باید از مربیان شاخص دنیا سرمربی تیم‌ملی انتخاب شود.
درباره این موضوع حتما باید به یک نکته اشاره کنم. بازیکنان شاخص و ملی‌پوش فوتبال ایران دیگر نیازی به یادگیری والیبال ندارند بلکه این بازیکنان جوان لیگ هستند که باید با جدیدترین تکنیک‌های این ورزش آشنا شوند. در دنیا مربی‌ای پیدا نمی‌شود که بتواند به بچه‌های والیبال ایران نکته تازه‌ای را یاد دهد. در والیبال پیچیده‌ترین موضوع سیستم دفاعی است که همه بچه‌های ما این سیستم‌ها را از بر هستند. در واقع بازیکنان ایرانی والیبال را به بهترین شکل بلدند و فقط به کسی نیاز دارند که درشرایط سخت و بحرانی تیم را مدیریت و بچه‌ها را آرام کند. تیم‌ملی فوتبال ایران کسی را می‌خواهد که شخصیتی قوی داشته باشد و بازیکنان حرف‌های او را اجرا کنند. یک مدیر خوب بهترین انتخاب برای تیم‌ملی والیبال است.


* فکر می‌کنی کولاکوویچ چنین ویژگی داشته باشد؟
شنیده‌ام که کولاکوویچ شخصیتی مهربان و دلسوز دارد. برای قضاوت درباره او باید صبور باشیم و منتظر گذر زمان بمانیم.


* برخی کارشناسان اعتقاد دارند باید کسی بالای سر بچه‌های والیبال باشد که قدرت زیادی داشته باشد.
این حرف که می‌گویند باید بالای سر بچه‌های والیبال زور باشد، حرف خوبی نیست. انگار که بچه‌های والیبال خیلی حرف گوش‌نکن باشند و باید به آنها زور گفت. این حرف درست نیست بلکه موضوع این است که کسی باید بالای سر ملی‌پوشان یک کشور باشد که احترام‌برانگیز است. یعنی هم خودش به بچه‌ها احترام بگذارد، هم این‌که جوری رفتار کند تا بازیکنان برای او ارزش و احترام قایل شوند. یک مربی خوب باید با شاگردانش روابطی دوستانه و محترمانه داشته باشد، نه این‌که هرچه دلش خواست، بگوید.


* لوزانو این ویژگی‌ها را داشت؟
بله لوزانو با همه بچه‌ها خیلی صمیمی و محترمانه برخورد می‌کرد. رابطه دو‌جانبه او با بازیکنان خوب و توأم با احترام بود.


* این روزها همه از افت والیبال می‌گویند. به نظر تو والیبال افت کرده یا توقعات مردم بالا رفته است؟

ما افت نکرده‌ایم، بلکه انتظارات خیلی بالا رفته، چون رشد زیادی در سال‌های اخیر داشتیم. به خاطر نتایج خوبی که در سال‌های اخیر داشتیم، توقعات از ما خیلی بالا رفته و همه دوست دارند ایران همیشه خوب بازی کند و بهترین نتیجه را بگیرد. همه ما می‌دانیم که چنین چیزی برای بهترین تیم‌های دنیا هم امکان‌پذیر نیست. صعود به المپیک بعد از ٥٢‌سال کار بزرگ بچه‌های والیبال بود. در واقع همین حضور ما خودش بزرگترین و مهم‌ترین پیروزی بود، اما مردم توقع داشتند حالا که به المپیک صعود کرده‌ایم، باید جزو ٤ تیم قرار می‌گرفتیم و حتی قهرمان هم می‌شدیم! این درحالی است که همین صعود به المپیک برای ما افتخار و موفقیت بود. همان رژه‌رفتن در المپیک مهم‌ترین اتفاق برای والیبال بود.


* فشردگی مسابقات والیبال و استفاده از یک تیم چه تأثیری روی عملکرد شما در المپیک داشت؟
ما قبل از المپیک در لیگ جهانی شرکت کردیم. حضور در لیگ جهانی واقعا هر تیمی را فرسوده می‌کند. بازی‌های سنگین و پی درپی و سفرهای طولانی بدن ورزشکاران را نابود می‌کند. بعد از لیگ جهانی هم به انتخابی المپیک رفتیم و وقتی به برزیل رسیدیم و اقعا خسته بودیم. قطعا ورزشکاران بیشتر از افراد دیگر دوست دارند موفق باشند، به همین دلیل ما با تمام وجود درهمه مسابقات حاضر می‌شویم تا هم بهترین نتیجه را بگیریم، هم خوب بازی کنیم. در واقع ما همه زورمان را درتمام مسابقات می‌زنیم اما گاهی خستگی بر بدن والیبالیست‌ها غلبه می‌کند و نمی‌توانند عملکرد همیشگی خود را داشته باشند.


* فکر می‌کنی راه‌حل این موضوع چیست؟
کاش فدراسیون تیم‌ملی ب را تشکیل بدهد تا در برخی مسابقات آنها حاضر شوند و در تورنمنت‌های مهم‌تر تیم‌ملی اصلی شرکت کند. وقتی تیم‌ملی مدام درگیر اردو و استرس باشد، بالاخره یک‌جا کم می‌آورد و این کاملا طبیعی است. سعید معروف و محمد موسوی و همه بچه‌های تیم‌ملی انسان هستند و توانایی مشخصی دارند. آنها با تمام وجود، برای تیم‌ملی بازی می‌کنند اما اگر یک بازی خوب نباشند، همه می‌گویند در باشگاه فلان قدر پول می‌گیرند و برای تیم‌ملی بازی نمی‌کنند! مطمئن باشید اگر این تیم‌ملی استراحت و آسودگی بیشتری داشته باشد از اینی که هست، بهتر می‌شود. حضور فشرده درمسابقات عمر ورزشی ورزشکاران را هم کوتاه می‌کند. با تشکیل تیم‌ملی ب هم پشتوانه‌سازی می‌کنیم، هم تیم اصلی را به شرایط ایده‌آل می‌رسانیم.


* از بحث تیم‌ملی بگذریم. فکر نمی‌کنی رفتن داورزنی از فدراسیون به والیبال ضربه می‌زند؟
داورزنی مدیری است که همه بچه‌های والیبال را می‌شناخت و با روحیات آنها آشنا بود. این دلیل نمی‌شود نفر بعدی از او ضعیف‌تر باشد. شاید هم رئیس بعدی فدراسیون خیلی خوب باشد و این را گذر زمان نشان می‌دهد. ضمن این‌که حضور داورزنی در رتبه بالای وزارت ورزش به سود والیبال خواهد شد.


* درباره لیگ صحبت کن. بانک سرمایه چقدر شانس قهرمانی دارد؟
همه تیم هایی که در نیمه نهایی حضور دارند، شانس قهرمان‌شدن را دارا هستند. همه تیم‌ها مدعی هستند و نمی‌شود پیش‌بینی کرد کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه