English

هوشنگ کرمی مطرح کرد:

گرسنگی ۲۰ نفر؛ با تغییر کاربری هر هکتار از اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از تغییرکاربری اراضی از گرسنه ماندن 20 نفر به ازای هر هکتار تغییر کاربری خبر داد.

گرسنگی 20 نفر؛ با تغییر کاربری هر هکتار از اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، هوشنگ کرمی ، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در نشست خبری به مناسبت روز امور اراضی بیان کرد: خسارت وارد شده به خاک و اراضی کشاورزی ملموس نیست و توجهی مناسبی به آن معطوف نیست در حالی که ارزش منابع خاک هم ارز  و حتی بیشتر از منابع آب است اما زنگ خطر آن در آینده به مراتب بیشتر به صدا درخواهد آمد.

کرمی با اشاره به طولانی بودن فرآیند تشکیل خاک، افزود: 300 تا 700 سال زمان برای تشکیل یک سانتی متر خاک زراعی نیاز است. عمق خاک زراعی حدود 40 سانتی‌متر است. در استان همدان منابع طبیعی و اراضی کشاورزی یک میلیون و 800 هزار هکتار مساحت دارد که بالغ بر 900 هزار هکتار مربوط به کشاورزی است. 

وی عوامل شتشوی خاک را برشمرد و گفت: دستکاری بشر یکی از مخرب‌ترین عوامل در شستشوی خاک است. ایران یکی از کشورهای‌ است که بیشترین شستشوی خاک را دارد، که این وضعیت را در سیل بهار ۹۸ در رواناب‌هایگل‌آلود کاملا قابل مشاهده بود که نشان  از وجود خاک بسیار زیاد در این رواناب‌ها داشت. در ایران سالیانه بیش از 16 هزار تن شتشوی خاک از اراضی مرغوب رخ می دهد.

کرمی افزود: اراضی زراعی در ایران روز به روز در حال کاهش است و از ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور محصول برداشت می‌شود به عبارتی دیگر ۹ درصد از اراضی مربوط به اراضی زراعی است و 91 درصد دیگر را زمین های مسکونی و کویر و کوه و اراضی غیر قابل کشت تشکیل می‌دهد. از میان این 18 میلیون هکتار به ازای هر یک هکتار، 8 تن محصول برداشت می‌شود. 

وی تصریح کرد: اگر کاربری یک هکتار زمین را به هر دلیلی به کاربری غیرکشاورزی تغییر دهیم، 8 تن محصول را از دسترس خارج می‌کنیم و به عبارتی اگر این تغییر به نوعی جبران نشود و محصول غذایی دیگری تولید نشود، 20 نفر گرسنه خواهند ماند.

کرمی ادامه داد: سال 1374 اولین قانون مدون حفظ کاربری مصوب شد. این قانون سال 1375 اصلاح شد و با اعمال مجازات های قلع و قمع بازدارندگی بیشتری ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه تشکیلات امور اراضی از چند بخش مختلف تشکیل شده است، بیان کرد: اداره حفظ کاربری، اداره واگذاری، اداره ساماندهی که در زمینه پاسخ به استعلامات اصلاحات ارضی سال 1341 و رفع تداخلات اراضی کشاورزان و منابع طبیعی فعالیت می‌کند، اداره حدنگاری که حدود اراضی کشاورزی را تعیین می‌کند، اداره آمار که مهم‌ترین وظیفه آن آموزش است و اداره دیگر مربوط به یگان حفاظت سامانه ۱۳۱ است که در استان همدان به عنوان دوازدهمین استان در شهریور ماه گذشته تشکیل شده است، از جمله اداره‌های زیرمجموعه امور اراضی هستند. 

 

وی تاکید کرد: با اطلاع‌رسانی ساخت و سازهای غیرقانونی در اراضی زراعی کاهش می‌یابد. تشکیل و پیگیری پرونده‌های تخلف ساخت و ساز  از زمان شناسایی تا صدور حکم، ۱۸ مرحله دارد که بسیار زمان بر است. 

 

کرمی بیان کرد: در سال ۹۷ میزان شناسایی تغییر کاربری اراضی ۲۴۷ مورد بوده است و در ۹ ماهه اول سالجاری ۶۰۲ مورد بوده که تا پایان سال احتمالا به بیش از هزار مورد و 40 هکتار برسد. طرح دعوی سال گذشته 178 مورد و سالجاری 754 بوده است که در پی آن طی سال گذشته 204 و در سالجاری 267 رای در مراجع قضایی صادر شده است که در مجموع 127 رای در سالجاری به نفع دولت صادر شده است. 

 

وی اعلام کرد: طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ اگر در اوایل و اواسط متوجه شویم با دستور دادستان از ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می‌شود. 

 

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای اراضی زیر دوهزار متر اجازه ساخت سازه و فنس کشی وجود ندارد، افزود: از ۲۰۰۰ هکتار تا ۳۰۰۰ هکتار ۲۰ متر مجوز خواهد گرفت از ۳ هزار تا ۴ هزار هکتار مجوز ساخت سازه ۲۵ متری خواهد گرفت و پس از  آن به ازای هر هزار هکتار ۵ متر افزوده خواهد شد که در نهایت حداکثر مجوز ساخت به ۶۰ متر خواهد رسید. 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر