English

در گفتگو با مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان مطرح شد:

نگاهی به عملکرد سازمان تعاون روستایی

مدیر سازمان تعاونی روستایی استان همدان با اشاره به بهره برداری از زنجیره تولید نهال پیوندی گردو، خرید توافقی ۲ هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان همدانی، از خرید تضمینی ۲۱۰ و ۷۰۰ تن گندم توسط شبکه تعاونی های روستایی سخن گفت.

نگاهی به عملکرد سازمان تعاون روستایی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، رضا عباسی، مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان پیرامون عملکرد سازمان تعاون روستایی از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: بهره برداری از پروژه های مهم و ملی از مهمترین عملکرد فعالیت های این سازمان و شبکه تعاونی ها در سطح استان همدان محسوب می شود.

گردوی پیوندی

بهره برداری از زنجیره تولید نهال پیوندی گردو

رضا عباسی با اشاره به  عملکرد سازمان تعاون روستایی گفت: بهره برداری از زنجیره تولید نهال پیوندی گردو و انبار ۳۰ هزار تنی از مهمترین عملکرد های این سازمان از ابتدای سال جاری تا کنون بوده است همچنین عملیات انبار ۳۰ هزار تنی کرفس ، تولید بذر گواهی شده گندم و جو، اجرای طرح ارتقاء بهره وری و خرید های تضمینی و توافقی و توزیع نهاده های مورد نیاز کشاورزان از مصادیق عملکرد این سازمان از ابتدای سال جاری تا کنون محسوب می شود.

وی گفت: با همت اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان رزن و شرکت تعاونی روستایی رسالت چایان عملیات احداث انبار مکانیزه ۳۰هزار تنی در اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد که در هفته دولت به صورت رسمی با حضور مسئولان ملی و استانی به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به  عملکرد سازمان تعاون روستاییادامه داد: میزان سرمایه گذاری برای احداث این انبار مکانیزه ۳۵ میلیارد بوده که با توجه به عملیات آسفالت و محوطه سازی این رقم به ۴۶ میلیارد ریال نیز می رسد . ۲۵ میلیارد ریال از اعتبار این طرح با تسهیلات بانکی طرح اشتغال پایدار روستایی و از محل منابع صندوق توسعه ملی تامین شده و برای ۲۵ نفر اشتغالزایی بدنبال دارد.همچنین مساحت این طرح حدود یک هکتار بوده که از این میزان ۵ هزار و ۴۳۰ مترمربع مساحت انبار و ۴۵۰ مترمربع مساحت ساختمان اداری، آزمایشگاه ، نگهبانی و باسکول است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان پیرامون مزایای این طرح به تجمیع گندم در منطقه به دلیل لزوم جمع آوری گندم کشاورزان در محل مناسب و نگهداری اصولی آن ، کاهش خطرات و تردد محموله های گندم برداشتی کشاورزان در جاده ها و کاهش هزینه های حمل و جابجایی گندم کشاورزان اشاره کرد.

گندم 4

خرید تضمینی ۲۱۰ و ۷۰۰ تن گندم توسط شبکه تعاونی های روستایی

عباسی در ادامه هزار از خرید تضمینی ۲۱۰ و ۷۰۰ تن گندم توسط شبکه تعاونی های روستایی استان همدان خبر داد و با بیان اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۳۹۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان همدان زیر کشت گندم رفته است، گفت: پیش بینی می‌شد  از این میزان ۶۵۰ هزار تن گندم به صورت آبی و دیم برداشت شود.

وی با اشاره به  عملکرد سازمان تعاون روستایی، میزان خرید گندم استان همدان که ثبت شده است را تا این لحظه ۴۱۰ هزار و ۷۰۰ تن عنوان کرد و گفت: از این میزان ۲۱۰هزار و ۷۰۰ تن توسط مراکز خرید تعاوند روستایی استان همدان خریداری شده است.

عباسی با بیان اینکه ۶۴ مرکز خرید گندم در استان همدان فعال است، گفت: ۴۳ مرکز نیز توسط تعاون روستایی استان همدان فعال شده است. شبکه تعاون روستایی، کبودرآهنگ و رزن هر کدام با ۹ مرکز خرید دارای بیشترین تعداد مراکز خرید است، گفت: فامنین ۵، همدان، اسدآباد و بهار ۴، تویسرکان و ملایر ۳، نهاوند و اتحادیه تعاون روستایی استان نیز هر کدام دارای یک مرکز خرید هستند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان با اشاره به  عملکرد سازمان تعاون روستایی و اینکه میزان خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۶۲۸ هزار تن بود، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶۵۰ هزار تن گندم در سال جاری در استان تولید و ۵۶۶ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود.

گوجه فرنگی

خرید توافقی ۲ هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان همدانی

وی در ادامه با اشاره به وجود مازاد تولید محصول گوجه فرنگی در سطح کشور و استان همدان از خرید توافقی ۲ هزار تن گوجه فرنگی از کشاورزان همدانی و تحویل آن به کارخانجات صنایع تبدیلی خبر داد و گفت: با هماهنگی شبکه تعاون روستایی خرید توافقی محصول گوجه فرنگی از کشاورزان شهرستان های گوجه خیز از جمله تویسرکان، نهاوند و اسدآباد آغاز شده و تا کنون دو هزار تن از این محصول بصورت مستقیم از کشاورزان خریداری شده و به کارخانجات صنایع تبدیلی تحویل شده است.

وی با اشاره  عملکرد سازمان تعاون روستایی، ادامه داد: با توجه به قیمت بالای محصول گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته بسیاری از استان های کشور از جمله فارس، اصفهان و خراسان به صورت گسترده اقدام به کشت این محصول کرده اند که بر این اساس تولید افزایش قابل توجه یافته است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان افزود: خرید حمایتی محصول گوجه در چند استان کشور که تولید قابل توجهی داشته اند آغاز شده اما در همدان فعلا بصورت توافقی این محصول خریداری می شود که سبب تعادل قیمت و حمایت از کشاورزان خواهد شد.

وی با اشاره  عملکرد سازمان تعاون روستایی، اضافه کرد: تا کنون ۱۵ تا ۲۰ درصد محصول گوجه فرنگی در استان همدان برداشت شده و ممکن است در زمان اوج برداشت این محصول در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان خریداری شود.

وی از مهمترین عملکرد شبکه تعاونی های تولید همچنین به ایجاد زنجیره تولید نهال پیوندی گواهی شده گردو در استان همدان اشاره کرد و گفت: زنجیره تولید پیوندک و نهال پیوندی گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان راه اندازی شده و بمناسبت هفته جهاد کشاورزی افتتاح شد.

عباسی گفت: طبق برنامه ششم توسعه ۶۰ هزار هکتار از باغات گردو باید از طریق سرشاخه کاری اصلاح و ۲۲ هزار هکتار به سطح زیرکشت گردو اضافه شود.

مدیر تعاون روستایی استان همدان افزود: بنابراین با توجه به ضرورت موجود با همت اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان همدان برای اولین بار در کشور زنجیره تولید پیوندک و نهال پیوندی گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان راه اندازی شد.

عباسی با اشاره به اهمیت این طرح تاکید کرد: کاهش سن باردهی درختان گردو از ۸ تا ۱۰ سال در نهال بذری به ۳ تا ۴ سال در نهال‌های پیوندی، افزایش عملکرد محصول و تولید میوه‌های یکنواخت به لحاظ اندازه، وزن، رنگ از موارد مهم اجرای این طرح محسوب می‌شود.

وی با اشاره  عملکرد سازمان تعاون روستایی و بیان اینکه با اجرای این طرح نه تنها استان همدان بلکه بخش عظیمی از کشور از واردات پیوندک و نهال‌های خارجی بی‌نیاز خواهد شد، گفت: در آینده می‌توان بخشی از نهال‌های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد.ارزش کل تولیدات سالیانه پس از رسیدن به حداکثر تولید بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال است و با اجرای این طرح سالانه ۲۵ نفر به طور دائم مشغول به کار خواهند شد، این میزان با احتساب اشتغال فصلی تا ۳۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه