English

علی ده پهلوان خبر داد:

حفظ طبیعت با انرژی خورشیدی

رئیس منابع طبیعی نهاوند از آب گرمکن های خورشیدی حافظ طبیعت در روستای سیاهدره خبر داد.

حفظ طبیعت با انرژی خورشیدی

به گزارش خبرگزاری موج همدان، روستای سیاهدره یکی ازکوچک ترین و قدیمی ترین روستای نهاوند با آب گرمکن های خورشیدی حافظ طبیعت است.

مردم کوچک ترین روستای نهاوند با ۲۸ خانوار بدون نیاز به هیزم، نفت و گاز طبیعی حمام و منازل خود را با استفاده از آبگرمکن خورشیدی گرم می کنند. 

مردم این روستای کوهستانی  با  طبیعت بکر و چند هزار هکتار مراتع و جنگل طبیعی و دست کاشت آماده بازدید هزاران گردشگر هستند.

این روستای زیبا و سنگی  با آبگرمکن های خورشیدی اش که توسط اداره منابع طبیعی و به خاطر حفظ جنگل هایش بر پشت بام های این روستا نصب شده اند در آخرین نقطه جنوب غربی شهر نهاوند و در وسط دو دره قرار گرفته است و فاصله آن با شهر فیروزان مرکز بخش خزل ۲۷ کیلومتر و با شهر نهاوند ۶۰ کیلومتر است.

 

حفظ طبیعت با انرژی خورشیدی

علی ده پهلوان، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند در رابطه با نصب آبگرمکن های خورشیدی در این روستا گفت: آبگرمکن خورشیدی به انگلیسی Solar water heating نامیده می شود که با جذب انرژی خورشیدی آب مورد نیاز مردم را گرم می‌کند، استفاده از انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب ،رایگان بودن این منبع عظیم انرژی، از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و از تخریب جنگل ها و مراتع جلوگیری می کند.

ده پهلوان افزود: پژوهشگران عقیده دارند با توجه به اتمام انرژی هایی مانند نفت و گاز در سده های آینده باید به فکر جایگزین کردن انرژی خورشیدی به جای انرژی هائی مثل نفت و گاز بود و به همین خاطر در ده های اخیر  برای تهیه آب گرم بهداشتی، پخت غذا، گرم کردن منازل، روشنایی و حتی سوخت ماشین ها از انرژی خورشید کمک گرفته شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند گفت: استفاده از انرژی خورشید محاسن بسیار خوبی دارد، که از جمله می توان به فراوانی، بدون هزینه بودن آن، دسترسی در تمام مکان ها و عمر طولانی سیستم های تبدیلی انرژی اشاره کرد.

ده پهلوان اظهار کرد: روستای سیاهدره خزل در 60 کیلومتری نهاوند واقع شده است، که حدود 28 خانوار دراین روستا زندگی می کنند، شغل عمده مردم این روستا دامداری، کشاورزی و نگهداری از 1100 هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت است.

رئیس منابع طبیعی نهاوند گفت: این روستا با فاصله زیادی که 60 کیلومتر است، با مرکز شهرستان نهاوند دارد، میان دو کوه محصور شده است، که دارای مردمی سختکوش و زحمتکش است، 

وی با اشاره به حفظ طبیعت با انرژی خورشیدی، افزود: در سال های اخیر دولت( منابع طبیعی) حفظ وحراست و نگهداری از مراتع و جنگل را به اهالی این روستا واگذار کرد، و در مرحله اول دام های سبک مانند گوسفند و بز را که مراتع راتخریب می کردنداز جنگل و مراتع خارج کردیم .

ده پهلوان گفت: با کار فرهنگی، جهادی، آموزشی و ترویجی به اهالی روستا گفتیم که بجای پرورش دام سبک، از دام سنگین مانند گاو و گوساله درمنزل خود نگهداری کنند و به همین منظور علوفه یارانه ای به آنها کمک کردیم و وام با بهره کم در اختیار آنها قرار دادیم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند با اشاره به حفظ طبیعت با انرژی خورشیدی، اظهار داشت: مردم روستا  پیش از این مجبور بودند از درختان جنگلی برای مصارف سوخت استفاده کنند که آسیب جدی برای جنگل بود و بعد از نصب آبگرمکن خورشیدی مردم این روستابسیار راضی هستند و دیگر از شکستن درخت هاو درختچه های جنگلی برای تهیه هیزم  گرم کردن حمام و پخت وپز استفاده نمی کنند.

 

جلوگیری از تخریب جنگل

وی افزود:  به منظور جلوگیری از تخریب جنگل منابع طبیعی(دولت) امکاناتی مانند آبگرمکن خورشیدی را به صورت رایگان به اهالی این روستا اهداء کرد

رئیس منابع طبیعی نهاوند عنوان کرد: اقدام اداره منابع طبیعی نهاوند و اهالی روستای سیاه دره بخش خزل می تواند به عنوان نمونه خوبی از همکاری مردم و مسئولان به الگویی در سراسر کشور تبدیل شود چرا که امروز دیگر مردم روستای 28 خانواری روستا خود را حافظ منافع 1100 هکتار جنگل می دانند واجازه دخل و تصرفی در جنگل را به هیچ کس نمی دهند.

وی گفت: کارشناسان جنگل و مراتع منابع طبیعی کار تحقیقاتی درزمینه کشت گیاهان دارویی و سایر گونه های گیاهی ودرختی را دراین منطقه انجام داده اندتا درسال های آینده روستای سیاه دره را به قطب گردشگری طبیعی تبدیل کنند.

فریبرز ملکی عضو شورای اسلامی روستا می گوید: اقدام اداره منابع طبیعی شهرستان نهاوند قابل تقدیر است، زیرا نصب آبگرمکن های خورشیدی کمک شایانی به مردم این روستا است،چرا که آنها دیگر نیازی ندارند به نهاوند یا فیروزان برای تهیه سوخت مثل نفت بروند.

وی گفت: تا پیش از این به شدت جنگل در حال تخریب بود چرا که مردم مجبور بودند از چوب استفاده کنند که این خود خسارت بزرگی به جنگل روستا وارد می کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر