English

رسول صفایی مطرح کرد:

افزودن به ظرفیت ترافیکی معبر شهری؛ معضل یا راهکار!؟

کارشناس ترافیک با اشاره به مقوله ترافیک در دنیای امروز، از افزودن به ظرفیت ترافیکی معبر شهری به عنوان معضل یا راهکار، سخن گفت.

افزودن به ظرفیت ترافیکی معبر شهری؛ معضل یا راهکار!؟

به گزارش خبرگزاری موج همدان، رسول صفایی، کارشناس ترافیک  در یادداشتی با عنوانِ افزودن به ظرفیت ترافیکی معبر شهری؛ معضل یا راهکار، مطرح کرد: یکی از شایع ترین راهکارهای مقابله با مشکل ترافیک در شبکه حمل و نقل درون شهری، افزودن به ظرفیت معابر و افزایش حجم قابل تردد در آن ها است.

 

 افزودن به ظرفیت ترافیکی معبر شهری؛ معضل یا راهکار

افزایش نیافتن ظرفیت معابر، دسترسی هایی همراه با ازدحام، شلوغی و ترافیک را به همراه خواهد داشت و همینطور این امر سبب کاهش سرعت حرکت در خودروها و افزایش فاکتورهای آلاینده محیط خواهد شد.

به عنوان مثال برای نمونه با افزایش سرعت متوسط ترافیک شهری از  ۱۰ کیلومتر بر ساعت به ۲۰ کیلومتر  می تواند تولید منو اکسید کربن را  تا ۴۰ درصد کاهش داد؛ این امر اگر چه در کوتاه مدت باعث کاهش شلوغی ترافیک می شود اما این روش باعث تشویق به استفاده حداکثری از خودروهای شخصی شده و در نتیجه در درازمدت شهر مجدداً با مسئله شلوغی و ترافیک روبرو خواهد شد.

مسئله افزایش ظرفیت معابر و تغییر در ساختار شبکه شهری بدون توجه به عوارض آن به مثابه از بین بردن پیوستگی نواحی شهری و ایجاد تغییر در الگوی شهرها، دسترسی ها و تاثیر در کاربری مناطق آموزشی نواحی تفریحی و مراکز تجاری و خدمات اضطراری که خود منجر به تغییر الگوهای اقتصادی محلی و منطقه ای خواهد شد.

ترافیک همدان

از طرفی فارغ از سازنده یا مخرب بودن این تاثیرات، باید گروه‌های اجتماعی ذینفع و آسیب پذیر شناسایی شود و با توجه به شرایط این گروه ، اقداماتی در راستای تامین منافع آن ها صورت گیرد. راه حل دیگری که شاید در شرایط امروز کارآمدتر به نظر برسد ساماندهی شبکه معابر شهری بدون افزودن به ظرفیت ترافیک عبوری آن ها است.

شبکه معابر شهری باید بگونه ای ساماندهی شوند که از ظرفیت تسهیلات و معابر موجود بتوان به شکلی بهینه بهره گرفت؛ با بهینه شدن تسهیلات ارائه شده، کارایی حمل و نقل همگانی افزایش و استفاده از خودروهای شخصی نیز با سهولت ممکن خواهد شد.

 اگر چه ازتکنولوژی روز دنیا و حمل و نقل هوشمند برای بهینه سازی می توان بهره برد اما در این میان می توان از روش هایی با حداقل پیچیدگی، شرایط اجرای ساده و نه چندان پر هزینه از قبیل: هماهنگ سازی چراغ های راهنمایی در تقاطع ها، اصلاح هندسی تقاطع‌ها، جهت بندی مناسب معابر، ساماندهی حمل بار در شبکه معابر شهری و ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی، بهره برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه