English

مرتضی حضرت‌زاده در گفتگوی اختصاصی با موج تاکید کرد

ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان در گفتگوی اختصاصی با موج ضمن اشاره به چالش‌های مطرح در مدیریت شهری، توسعه پایدار شهری و نسبت آن ها با مدیریت یکپارچه شهری، بر تحقق مدیریت یکپارچه شهری به عنوان یک ضرورت تاکید کرد.

ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج همدان، مرتضی حضرت زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری دارای سابقه‌ای 20 ساله در حوزه مدیریت شهری در گفتگوی اختصاصی با موج ضمن اشاره به مدیریت یکپارچه شهری و ارتباطی که در تمام موضوعات حوزه مدیریت شهری از منظر برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی برقرار است، اظهار داشت:

از دغدغه‌های مطرح در شهرداری‌ها مقوله مرتبط به جایگاه شهرداری در کنار یا در مقایسه با سایر دستگاه‌های خدمات رسان در سطح شهر است.

میدان امام همدان

چالش‌های مطرح در مدیریت شهری و جایگاه مدیریت یکپارچه شهری

حضرت‌زاده ضمن اشاره به گسترش شهرنشینی و تنوع و تکثر وظایفی که در ارتباط با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان به وجود می‌آید بر ضرورت مدیریت یکپارچه شهری تأکید کرد.

وی تصریح کرد: نبود هماهنگی میان ارگان‌ها و نهادهــای تصمیم گیرنده و تداخل فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از موانع جدی مدیریت کلان کشــور است.

وی بابیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری یکی از مسائل این روزهای کلان‌شهرها در جهان و همچنین ایران است، گفت: چالش‌های مطرح در مدیریت شهری در حوزه‌های گوناگون رخ می‌دهد و ممکن است یک یا تعدادی از سازمان‌های مؤثر در مدیریت شهری را درگیر کند به همین دلیل مدیریت واحد شهری راهکاری مؤثر جهت حل مشکلات به‌صورت تیمی توسط سازمان‌های ذینفع است.

 معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان مطرح کرد: در چارچوب مذکور (مدیریت یکپارچه) تمامی نهادها موظف هستند در قالب یک ساماندهی اصولی و مدون به سامانه مدیریتی شهری پاسخگو باشند و از سوی دیگر به تحرک شورای اسلامی شهر و روستا نیز چابکی و قوام هر چه بیشتری بخشیده می‌شود.

همدان

ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری

حضرت‌زاده با اشاره به اینکه این موضوع در برنامه پنجم توسعه مطرح شد و همین‌طور در مجلس هم در حال بررسی است، عنوان کرد:

مدیریت یکپارچه شهری از ضروریاتی است که در پیگیری و اداره امور شهری بسیار تأثیرگذار است و از چندگانگی‌ها جلوگیری می‌کند.

وی افزود: در کلان‌شهرها تحقق مدیریت یکپارچه امری اجتناب‌ناپذیر است زیرا مناطق چندگانه این شهرها با الزامات و ضروریات متعدد و متنوعی مواجه هستند که لزوم اعمال مدیریت یکپارچه را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی، نیروی انسانی و اعتباراتی که وجود دارد، ضرورت بر اینکه اکثر امور به‌صورت یکپارچه صورت گیرد، اجتناب‌ناپذیر است.

حضرت‌زاده بابیان اینکه شهرداری به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه خدمات رسان که حجم بالای کاری را به عهده دارد و شاید حجم خدمات دستگاهی دیگر با آن برابری نکند، مطرح کرد: لازم است متولی خاص و سیاست‌گذار در حوزه شهری این موضوعات را دنبال کند.

همدان بوعلی

 مدیریت یکپارچه شهری و توســعه پایدار شهری

وی در ادامه این گفتگو بابیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری سیستمی است که می‌تواند با استفاده از مشارکت ظرفیت‌های فکری شهروندان، سازمان‌ها و نخبگان شهر با محوریت و راهبری شورای اسلامی، برنامه‌ای جامع در راستای رشد شهری تدوین، اجرا و جهت بهبود مستمر ارزیابی کند، اظهار داشت: در اجرای مدیریت یکپارچه شهری در شهرهای ایران در نظر گرفتن نکاتی همچون مدیریت استراتژیک شهرها، مدیریت فرآیند شهری، مدیریت و توسعه نظام‌های مشارکتی شهری، طراحی نرم‌افزار اطلاعاتی مدیریت یکپارچه شهری، آموزش و فرهنگ‌سازی، اجرا و پیاده‌سازی و ارزیابی عملکرد شهری ضرورت دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان عنوان کرد: با توجه به اهمیت این مقوله از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود که در مباحث مدیریت شهری این موضوع را موردتوجه قرار دهند و خروجی و برآیند بررسی‌های مجلس را به سوی تجمیع دستگاه‌ها سوق دهند تا خدمات‌رسانی رویکرد مشخص و مبرهنی داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری همدان در پایان تصریح کرد: اگر ما بخواهیم به توســعه پایدار شهری بیندیشیم یعنی وضعیت کلان‌شهرهایمان را به صورت علمی و سیســتماتیک و بر اساس اســتانداردهای مدیریتی متحول کنیم نیاز به این داریم که شیوه اداره شهرهایمان را تغییر دهیم و مدیریت واحد و یکپارچه شهری باید محور این تغییرات باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر