English

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان:

برگزاری دوره‌های آموزشی ATLS و ACLS پزشکان در همدان اتفاق افتاد

خاکسار گفت: در راستای خدمات توان‌بخشی سعی کرده‌ایم مرکز جامع توان‌بخشی که بتواند از پوشش‌های بیمه‌ای هم برخوردار باشد راه‌اندازی کنیم که با گرفتن پروانه بهره‌برداری این مرکز افراد تجمیعی از خدمات را دریافت خواهند کرد

برگزاری دوره‌های آموزشی ATLS  و  ACLS  پزشکان در همدان اتفاق افتاد

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان در گفتگو با خبرنگار موج همدان گفت: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به نیازمندان، یکی از عرصه‌هایی است که نهضت جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر از ابتدای تأسیس تاکنون در آن عرصه فعالیت کرده است.

وی افزود: در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی نیز(که مصوب مجلس شورای اسلامی است) ارائه خدمات بهداشتی ، درمانی و دارویی یکی از وظایف جمعیت هلال‌احمر تعریف‌ شده است.

خاکسار یادآور شد: از بدو تاسیس جمعیت هلال‌احمر ایران که تا سال 1357 تحت عنوان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران نام داشت ، در عرصه ارائه خدمات بهداشتی درمانی و همچنین درمان مصدومان و مجروحین ناشی از حوادث فعال بوده است، بطوریکه در سال 1357 جمعیت هلال‌احمر دارای حدود 15000 تخت بیمارستانی در 500 بیمارستان و مرکز درمانی در سطح کشور بوده است که عمدتاً" نیز در شهرستان‌ها و مناطق محروم و با تعرفه‌های پایین به‌صورت خیریه اداره می‌شده است .

فیزیوتراپی

ارائه خدمات درمانی در قالب درمانگاه‌های عمومی و تخصصی صورت می گیرد

معاون جمعیت هلال احمر استان  با بیان اینکه این معاونت از بخش بهداشت، درمان و توان‌بخشی تشکیل‌شده است، گفت: در بهداشت و درمان ارائه خدمات درمانی در قالب درمانگاه‌های عمومی و تخصصی در استان انجام می‌شود و ازنظر درمانی جمعیت هلال‌احمر از وزارت بهداشت هم جلوتر بوده است و از دیرزمان داروخانه جمعیت هلال‌احمر واحد دارویی بوده که حدود 600 قلم داروی هلال‌احمری در آن ارائه می‌شده است.

خاکسار افزود: خدمات دارویی در قالب داروخانه‌ هلال‌احمر به‌ویژه داروهای خاص و شیمی‌درمانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه داروهایی که دولت نمی‌تواند فراهم کند هلال‌احمر می‌تواند با توجه به ارتباطات بین‌المللی خود تهیه‌کرده و در اختیار بیماران قرار دهد، گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه حدود 96 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود تنها 10 قلم دارویی  با توجه به ارتباطات بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر جهت نیازمندان فراهم می‌شود.

زائران هیچگاه از سفر خود منع نمی شوند

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان اظهار داشت: ارائه خدمات درمانی به حجاج و زوار بیت‌الله الحرام و عتبات عالیات در قالب بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های هلال‌احمر در عربستان ، عراق و همچنین اعزام پزشکان هلال‌احمر در کاروان‌های حجاج از دیگر اقداماتی است که معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر بر عهده دارد.

خاکسار گفت: در سفر حج ازآنجایی‌که  افراد مسن زیادی مراجعه می‌کنند و این مراجعه‌کنندگان به‌مراتب بیش از دیگران نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی دارند، ازاین‌رو در 3 سطح قبل از سفر، حین سفر و بعد از سفر تحت دسته ای  از مراقبت‌ها قرار می‌گیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه سفر حج سفر سنگینی برای افراد مسن خواهد بود، قبل از سفر سلامتی آن ها کنترل می‌شود تا با تقویت قوای جسمانی آماده مراجعت شوند و طی این کنترل چندماهه قبل از سفر جمعیت درمان هلال‌احمر تنها شرایط را برای اینکه مرجعان بتوانند سفر بی‌خطری را تجربه کنند برای آن‌ها فراهم می‌کنند و هیچ‌گونه منعی از به حج رفتن نخواهد بود مگر اینکه افرادی باشند که سفر آن‌ها برای خود و گروه دارای خطر باشد و گریزی از این اقدام نباشد.

خاکسار بابیان اینکه در کنترل قبل از سفر تمام داروهای افراد بررسی می‌شود و اگر نیاز به اصلاح و با تغییر داشته باشد انجام می‌شود، گفت: در این کنترل‌ها افراد با ریسک بالا به جهت سفر شناخته می‌شوند و تحت کنترل قرار می‌گیرند تا مشکلی برای آن‌ها در طول سفر اتفاق نیفتد.

وی ضمن اشاره به  انجام واکسیناسیون قبل از سفر گفت: انجام واکسیناسیون یکی دیگر از اقداماتی است قبل از سفر اتفاق می‌افتد، انجام واکسیناسیون مننژیت چهار ظرفیتی، آنفولانزا و برخی واکسن‌های خاص ازجمله واکسن‌هایی است که برای زائران انجام می‌شود.

خاکسار یادآور شد: موضوعی دیگر که در این فضا به آن تأمل می‌شود، بررسی بیماری‌های واگیردار است که قبل از سفر تحت مراقبت قرارگرفته و داروهای بیشتری  به‌منظور مداوا تجویز می‌شود و همین‌طور ممکن است برخی افراد هم دارای اعتیاد باشند که آن‌ها هم کنترل می‌شوند.

در طول سفر حج، پزشکان هلال احمر همراه زائران خواهند بود

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان با بیان اینکه در طول سفر پزشکان هلال‌احمر همراه زائران هستند، گفت: پزشک‌های دیگری هم در ساختار مرکز پزشکی حج در درمانگاه‌ها و در شهرهای زیارتی مستقر هستند که 24 ساعت شبانه‌روز در حال ارائه خدمات هستند و تمامی این خدمات توسط کادر مجرب و پزشکان متخصص صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: بعد از بازگشت از سفر هم درزمینه کنترل  شیوع بیماری‌های واگیردار که خاص منطقه مراجعه شده است به جهت جلوگیری از انتشار آن در کشور کنترل صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در جمعیت هلال‌احمر استان و در قسمتی دیگر از این معاونت به ارائه خدمات توان‌بخشی مانند فیزیوتراپی ، ارتوپدی فنی ،کاردرمانی ،گفتاردرمانی و.....پرداخته می‌شود، گفت: معاونت درمان جمعیت هلال تنها بخش غیردولتی است که در این حوزه فعالیت می‌کند و قیمت خدماتی که در بخش‌های غیردولتی ارائه می‌شود تا 10 برابر بیشتر ازآنچه در مجموعه توان‌بخشی هلال‌احمر است، اتفاق می‌افتد.

کاردرمانی

در پی راه اندازی مرکز توان بخشی هستیم

خاکسار مطرح کرد: در راستای خدمات توان‌بخشی خود سعی کرده‌ایم مرکز جامع توان‌بخشی که بتواند از پوشش‌های بیمه‌ای هم برخوردار باشد راه‌اندازی کنیم که با گرفتن پروانه بهره‌برداری این مرکز افراد تجمیعی از خدمات را دریافت خواهند کرد و در این راستا از جایگزینی نیروهای جوان با افرادی که بازنشسته شده‌اند و یا در حال بازنشستگی هستند، استفاده  خواهیم کرد.

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان با اشاره به اینکه یکی دیگر از وظایفی که در این معاونت دنبال می‌شود، اقدام در مواقع بحران است، گفت: با توجه به اینکه کشور ایران در 6 کشور اول در این زمینه قرار دارد و عمده خسارات آن در کنار خشک‌سالی و فرو چاله‌ها و . .مربوط به سیل و زلزله است، جمعیت هلال‌احمر در کنار دولت در بحران‌ها از افراد داوطلبی که حاضر هستند به‌حکم انسان‌دوستی و بدون توجه به رنگ، نژاد، قوم و مذهب و مسائل سیاسی در کنار آسیب دیدگان قرار بگیرند به یاری نیازمندان می‌شتابد.

خاکسار افزود: افراد داوطلب که حاضر به همکاری با سازمان هلال‌احمر در مواقع بحرانی هستند شناسایی می‌شوند و تحت دوره‌ها و آموزش‌های متفاوتی به جهت آمادگی حضور در این اقدامات قرار می‌گیرند.

دندانپزشکی

خدماتی درمانی جمعیت هلال احمر در بحران در قالب تیم هاِی  RDH و  BHCU است.

معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر استان همدان  بابیان اینکه در راستای خدماتی که جمعیت در درمان دنبال می‌کند، افزود: ارائه خدمات بهداشت و درمان اضطراری در حوادث و سوانح در قالب تیم های بهداشتی و درمانی پایه  Basic Health Care   Unit(BHCU) و تیم بیمارستان سریع الاستقرارRapid Deployment Hospital(RDH) و mobile hospital  ها هستند

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که درمان اضطراری به وجود می‌آید جمعیت هلال‌احمر ورود پیداکرده و خدمات بهداشتی اولیه  یا ERU  را ارائه می‌کند، این بسته‌ها حدود 10 سال است که در سطح فدراسیون تعریف‌شده است و خودکفا هستند به این معنا که افراد هلال‌احمر وقتی وارد منطقه بحران می‌شوند تمام نیازهای خود را بدون کمک از خارج تأمین می‌کنند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

معاون جمعیت هلال‌احمر استان اضافه کرد: خدمات بهداشتی اولیه دارای 7 اصل است؛ همچون بهداشت فردی، بهداشت مادر و کودک، حمایت روانی، تغذیه و ... که در قالب گروه‌های از قبل تعریف‌شده و در اشل‌های استاندارد ارائه می‌شود.

خاکسار مطرح کرد: خوشبختانه تیم هلال‌احمر ایران در قالب تیم‌های BHCU  (خدمات بهداشتی پایدار) از سال گذشته عضو فدراسیون شده است و این به این معناست که می تواند در سطح بین‌المللی اقدام داشته باشد و به معنای دیگر ایران توانسته است در 10 سال گذشته واحدهای درمانی خود را ازنظر جمعیت، نیروی انسانی، لجستیک، تجهیزات، فن  و سازمان استاندارد کند.

درمان اضطراری جمعیت هلال احمر در مواقع بحران در 3 سطح انجام می شود

خاکسارعنوان کرد: درمان اضطراری در سه سطح ارائه می‌شود؛ خدمات بهداشتی پایه‌ای اولیه bhcu ، سامانه‌های سریع الاحداث بیمارستانی (rdh)  که در 24 ساعت اولیه بحران در منطقه حاضرشده و به ارائه خدمات می‌پردازند و دیگرmobile hospital ها هستند که سازه‌های قوی تری بوده و ممکن است 3 روزبه طول بینجامد تا به منطقه موردنظر برسند. همدان دارای یک واحد RDH  و 6 واحد BHCU  است و  mobile hospitalدر کشور برحسب نیازهای خاصی تقسیم‌شده‌اند.

خاکسار در ادامه با اشاره به مانوری که 22 لغایت 25 بهمن‌ماه در رزن برگزار می‌شود گفت: سالیانه مانورهایی را به‌صورت شهرستانی و استانی به جهت حفظ آمادگی تیم‌های خود و ارائه خدمات به مردم شهرستان و منطقه موردنظر انجام می‌دهیم.

وی در ادامه افزود: مانوری که 22 تا 25 بهمن‌ماه اتفاق خواهد افتاد نمونه‌ای از مانور منطقه‌ای است که به میزبانی همدان در رزن و همکاری استان‌های هم‌جوار ایلام، کرمانشاه و کردستان پیش‌بینی‌شده است و بیشتر جنبه آموزشی و مانوری دارد و در این مانور 3 تیم میهمان در 3 روستای رزن مستقر خواهند شد که حدود 25 نفر از استان‌های هم‌جوار و 30 نفر از استان همدان در این مانور حضور دارند.

 خاکسار اضافه کرد: استان‌های میهمان تیم‌های خدمات بهداشتی اولیه خود را در روز اول استقرار می‌دهند و بعد از روز استقرار از صبح روز دوم به ارائه خدمات درزمینه های مختلف پزشکی،دارویی، پرستاری، مامایی، آموزش‌های خدمات بهداشتی، مراقبت‌های مادر و کودک و حمایت‌های روانی و ... خواهند پرداخت و این اقدام تا غروب همان روز در 4 روستای رزن که برحسب نیازمندی و سابقه زلزله‌ای که در آن منطقه وجود دارد و انتخاب‌شده است به فعالیت‌های تعریف‌شده خود می‌پردازند.

 معاون جمعیت هلال‌احمر استان عنوان کرد: در این مانور استان‌های معین همدان  با تیم‌های bhcu (تیم‌های بهداشتی و درمانی پایه )  خود حضور خواهند داشت و همدان هم تیم rdh (تیم بیمارستان سریع الاستقرار ) خود را فعال خواهد کرد.

خاکسار بابیان اینکه در کنار اقدام پزشکان واحد کارشناسی مامایی ویزیت‌های جداگانه‌ای را خواهد داشت  و همین‌طور کارشناسان بهداشت روان که  به ارائه آموزش‌های روانی و بهداشتی لازم خواهند پرداخت، گفت: کارشناسان بهداشت فردی و محیط هم به‌صورت آموزشی مطالب خود را ارائه خواهند کرد، به‌عنوان‌مثال در دفع نوع زباله، کلر سنجی آب آشامیدنی منطقه مورد استقرار و ...

معاون جمعیت هلال‌احمر استان افزود: در کنار ویزیت رایگان پزشکان ارائه داروها نیز به‌صورت رایگان بوده و کسانی که نیاز به خدمات بالاتری دارند به واحد RDH معرفی می‌شوند و بعضاً به بیمارستان‌ها فرستاده می‌شوند.

خاکسار گفت: تیم rdh  همدان اقداماتی همچون: جراحی‌های سرپایی، رسیدگی به مصدومانی که نیاز به مراقبت بیشتری دارند( البته به‌صورت مانوری خواهد بود) و در اولویت هستند و جراحی‌های کوچک سرپایی را به جهت آزمودن تجهیزات انجام می‌دهد.

وی در ادامه هدف از این مانور را جدای از آمادگی کارکنان هلال‌احمر و حفظ انسجام نیروها، به مناسبت پیروزی 40 سالگی انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی ATLS  و  ACLS مربوط به پزشکان در همدان اتفاق افتاد

معاون جمعیت هلال‌احمر استان گفت:  در ادامه اقداماتی که این معاونت به آن‌ها در جمعیت هلال‌احمر می‌پردازد برگزاری دوره‌های آموزشی ATLS  و  ACLS مربوط به پزشکان بوده است که در سطح ملی به میزبانی همدان اتفاق افتاد و 30 پزشک و اعضای تیم درمان حضورداشتنند و همین‌طور آموزش‌های سونوگرافی در این حوزه  به شکل اورژانسی ونیز آموزش درمانی اضطراری پرستاران و امدادگران نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه عنوان کرد: در مباحث عملیاتی نیز سال گذشته به دلیل اینکه همدان معین استان کرمانشاه بود، نیرو اعزام کرده و از روز اول بحران در منطقه حضور داشتند و با انجام نوبت‌بندی در بیمارستان سرپل ذهاب به ارائه خدمت پرداختند و ازآنجایی‌که تیم‌های اعزامی سریع الاحداث بودند به‌سرعت با حضور در منطقه و برپایی چادرها و سالن‌ها و به‌کارگیری تجهیزات به بررسی اولویت‌ها  وانجام درمان پرداختند و از اعزام بی‌مورد و بدون اولویت افراد به بیمارستان‌های جلوگیری شد.

خاکسار مطرح کرد: RDH سازمان یکی دیگر از وظایفش اسکان اضطراری است که در بحران‌ها صورت می‌گیرد و البته به شکل حمایتی  این اتفاق می‌افتد و مدیریت بحران‌ها در استان به عهده استانداری‌ها است و آن‌ها هستند که در رأس پاسخگو هستند و ما به‌عنوان معین و با همراهی مردم و سازمان‌هایی که داریم به انجام مشارکت می‌پردازیم.

معاون جمعیت هلال‌احمر استان افزود: در واحد امداد دولت هلال‌احمر را یاری می‌کند و هلال‌احمر نیز به‌حکم توانایی‌اش دولت را همراهی  حمایت می‌کند و هلال‌احمر در مباحث مرتبط به آموزش‌های همگانی و کمک‌های اولیه پاسخگو است.

داروخانه

خاکسار در پایان اهم فعالیت های  معاونت بهداشت، درمان و توان‌بخشی جمعیت هلال‌احمر را اینگونه برشمرد:

الف) ارائه خدمات درمانی در قالب درمانگاههای عمومی و تخصصی.

ب) ارائه خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی ، ارتوپدی فنی ،کاردرمانی ،گفتاردرمانی و.....در قالب مراکز جامع توانبخشی .

ج) ارائه خدمات دارویی در قالب داروخانه های هلال احمر بویژه داروهای خاص و شیمی درمانی.

د) ارائه خدمات بهداشتی در قالب مراکز واکسیناسیون حجاج و مسافران خارج از کشور.

ه) ارائه خدمات درمانی به حجاج و زوار بیت الله الحرام وعتبات عالیات در قالب بیمارستانهاو درمانگاههای هلال احمر در عربستان ، عراق و همچنین اعزام پزشکان هلال احمر در کاروانهای حجاج .

و) ارائه خدمات بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای محروم دنیا در قالب درمانگاهها و بیمارستانهای هلال احمر درخارج از کشور.

ز)ارائه خدمات بهداشت و درمان اضطراری در حوادث و سوانح در قالب تیم های بهداشتی و درمانی پایه  Basic Health Care Unit(BHCU) وتیم بیمارستان سریع الاستقرارRapid Deployment Hospital(RDH)

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
عکاس:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر