English

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

نظام سلامت به محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت توجه جدی دارد/ توسعه زیرساخت‌های سلامت گیلان با بهره‌مندی از ظرفیت مولدسازی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بخش‌هایی از سیاست‌های دولت سیزدهم در اجرای طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت، گفت: محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت، مبارزه با تعارض منافع و استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای رفع عقب‌ماندگی‌ها ازجمله موضوعات مورد توجه در این طرح است.

نظام سلامت به محرومیت‌زدایی و برقراری عدالت توجه جدی دارد/ توسعه زیرساخت‌های سلامت گیلان با بهره‌مندی از ظرفیت مولدسازی

محمدتقی آشوب، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مشترک با شورای دانشگاه و اعضای دبیرخانه طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست با تبریک فرا رسیدن روز استاد و معلم، اظهار کرد: تعلیم و تربیت، جایگاهی الهی دارد و معلمی شغل انبیاست. روز معلم فرصتی برای تقدیر از این مقام متعالی است.

وی با اشاره به طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت، افزود: دولت سیزدهم، در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور، طراحی و اجرای "طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت" را در دستور کار خود قرار داده و رویکرد دانشگاه نیز در تبیین و تعیین سیاست‌ها منطبق بر این طرح است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابراز خرسندی از فعالیت شورای دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیش از ابلاغ و راه‌اندازی طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت، گفت: وزارت بهداشت در تدوین برنامه‌های مندرج در این طرح، تمامی دغدغه‌های شورای دانشگاه و همچنین نقاط عطف دستیابی به نظام سلامت را مشخص کرده و اکنون باید همه تلاش‌ها برای نتیجه‌بخش بودن این برنامه‌ها معطوف شود.

 دانشگاه علوم پزشکی گیلان

محرومیت‌زدایی از الزامات مورد توجه در طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت

 آشوبی، توجه به محرومیت‌زدایی را یکی از الزامات مورد توجه در طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت برشمرد و افزود: باید در تعیین سیاست‌گذاری‌ها در راستای محرومیت‌زدایی از نظام سلامت استان به جهت دسترسی عادلانه مردم به بهداشت، درمان و آموزش اقدام کرد.

وی با اشاره به نظام شبکه قدرتمند اما فرسوده در استان گیلان، خاطرنشان کرد: علیرغم همه این کمبودها، اقدامات انجام شده در نظام شبکه به‌ویژه در اجرای پزشک خانواده روستایی، شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت و پرجمعیت در حال دنبال شدن است.

 دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دولت سیزدهم در مبارزه با تعارض منافع حساس و جدی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حساسیت دولت سیزدهم در مبارزه با تعارض منافع را از دیگر مزیت‌های برجسته و جدی در راستای طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت دانست و گفت: انتظار نظام و دولت از کارگزاران در نظام سلامت، مبارزه با تعارض منافع و دسترسی راحت‌تر به مردم به بهداشت و درمان است و خوشبختانه یکی از رویکردهای مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز تحقق این مهم به نفع مردم است.
دکتر آشوبی به موضوع گسترش حاشیه‌نشینی و ضرورت توزیع عادلانه استعداد، امکانات و منابع انسانی نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر توزیع عادلانه و برقراری عدالت در نظام سلامت، باید توجه به پزشکی اجتماعی نیز در تعیین سیاست‌های کلی بهداشت، درمان و آموزش دانشگاه به‌ویژه در مناطق دور از مرکز استان، مورد توجه قرار بگیرد.

افزایش سالمندی و کاهش زادآوری چالش جمعیتی گیلان

وی در ادامه به چالش‌های جمعیتی استان به‌ویژه موضوع سالمندی و کاهش زادآوری اشاره کرد و گفت: استان گیلان پیرترین استان و با کمترین نرخ زادآوری در کشور شناخته می‌شود و این مسئله توجه جدی و بیش از سیاست‌های کلی در نظام سلامت را می‌طلبد.

نخبگان بهداشت به حل معضل زیست‌محیطی گیلان کمک کنند


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت ورود جدی نخبگان بهداشت و صاحب‌نظران این حوزه در رابطه با آلودگی‌های زیست‌محیطی تأکید کرد و افزود: چالش زیست‌محیطی از دیگر چالش‌های پیش رو نظام سلامت استان است که باید علاوه بر کنترل و مهار گسترش آلودگی‌ها، با اقدامات پیشگیرانه، نظرات نخبگان و کارشناسان حوزه بهداشت در این رابطه طرح و بررسی قرار بگیرد.

عقب‌ماندگی‌های زیرساختی نظام سلامت گیلان چالش جدی گیلان

 آشوبی عقب‌ماندگی‌های زیرساختی نظام سلامت و وجود بیمارستان‌هایی با قدمت بالای یک‌صد سال را از دیگر چالش‌های نظام سلامت گیلان برشمرد و خاطرنشان کرد: گیلان جزو معدود استان‌هایی است که بیمارستان 1000 تختخوابی جنرال ندارد، اما خوشبختانه مجوز احداث بیمارستان جنرال از مقام عالی وزارت گرفته‌شده و رئیس‌جمهوری در لایحه بودجه سال آینده نیز ابلاغ کرده است.

وی، مولدسازی املاک را فرصتی محدود، گران‌بها، محتمل و غیرقابل تکرار برای دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح
کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از ظرفیت مولدسازی املاک تعدادی از املاک را شناسایی و درحال‌توسعه فضاهای فیزیکی با استفاده از همین ظرفیت قانونی است.
 دانشگاه علوم پزشکی گیلان

در ادامه این نشست، غلامرضا عبدالله زاده، دبیر اجرایی طرح عدالت و تعالی نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تبیین و تشریح راهبردها، راهکارها و الزامات دستیابی به اهداف منتهی به برقراری عدالت و تعالی سلامت در استان پرداخت.

گفتنی است، در این نشست، تعدادی از معاونین دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اعضای شورای دانشگاه و دیگر صاحب‌نظران مدعو، به بیان نظرات و اظهارات علمی، تجربی و کاربردی خود در رابطه با توسعه نظام سلامت استان گیلان در چارچوب طرح برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت پرداختند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی