English

بی‌نیازی کشور با تولید راکتورهای فوق سنگین ماشین‌سازی اراک

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: تولید راکتورهای فوق سنگین ماشین‌سازی اراک برگ زرینی بر تاریخ پرافتخار این واحد صنعتی و سرزمین آفتاب است که کشور را در این زمینه بی‌نیاز کرد.

بی‌نیازی کشور با تولید راکتورهای فوق سنگین ماشین‌سازی اراک
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، محسن احمدی روز شنبه در آیین رونمایی و تحویل نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول ماشین‌سازی اراک، در سالن جلسات مرکز آموزش این واحد صنعتی، افزود: مایه خوشحالی است که در سالی که با تدبیر رهبر معظم انقلاب به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده بود، توانستیم تاکیدات و منویات معظم له را در حوزه رونق تولید، بومی‌سازی، خودکفایی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و شرکت ماشین سازی اراک را که متعلق به صندوق ذخیره فرهنگیان است، به دوران اوج برگردانیم.

وی، یکی از دستاوردهای مهم ساخت راکتورهای فوق سنگین توسط گروه صنعتی ماشین سازی اراک را خنثی کردن تحریم‌ها و بی‌نیازی از شرکت‌های خارجی برشمرد و گفت: طراحی و ساخت تجهیزات فوق حساس راکتور سنتز قبلا در انحصار شرکت دانمارکی تاپسویی و سازندگان اروپایی بود که پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه، شرکت تاپسویی اقدام به متوقف کردن ساخت این تجهیزات نمود اما با عزم و اراده و توان مهندسان شرکت ماشین سازی اراک، تولید این راکتورها برای نخستین بار در کشور انجام شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، ضمن تبریک به ملت ایران بویژه فرهنگیان سراسر کشور و اعضای صندوق، عنوان کرد: امروز با ساخت و تولید این راکتور، شاهد هم‌افزایی و موفقیت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از جمله شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک و پتروشیمی دنا در راستای بومی‌سازی صنایع فوق سنگین، شکوفایی اقتصادی کشور و سودآوری برای صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم.

احمدی اظهار کرد: هم‌افزایی و اشتراک منابع در صندوق ذخیره فرهنگیان از طریق واسپاری و کارسپاری در شرکت‌های وابسته به صندوق عملا اجرایی شده و علاوه بر اشتغال‌آفرینی، رونق شرکت‌ها و افزایش سودآوری، برند و جایگاه و تاثیرگذاری این مجموعه در اقتصاد ملی را افزایش داده است.

وی گفت: همکاران ما در مجموعه ماشین‌سازی و شرکت‌های پتروشیمی وابسته به صندوق، تهدید را به فرصت تبدیل کردند و با استفاده از توان و دانش نیروهای متخصص در هلدینگ پتروفرهنگ و با هم‌افزایی درونگروهی و استفاده از پتانسیل‌های کم نظیر شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک، در این نوع فناوری‌ها به خودکفایی رسیده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان آغاز تولید ۲۴ دستگاه راکتور تولید متانول، گفت: امضای قرارداد طراحی و ساخت تجهیزات فرایندی پروژه‌های متانول پتروشیمی‌های دنا و سیراف شامل ۲۴ دستگاه منحصر به فرد و استراتژیک با ماشین سازی اراک منعقد شده است.

احمدی با ابراز خرسندی از اینکه مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان توانسته پرچم پرافتخار کشور را در دنیا به اهتزار درآورد، گفت: اکنون جایگاه شرکت ماشین‌سازی اراک و به تبع آن کشور به عنوان پنجمین کشور دارای تکنولوژی ساخت این تجهیزات در دنیا تثبیت شده است.

وی با اشاره به اینکه ماشین‌سازی اراک نماد یک شرکت دانش‌بنیان در کشور است، تصریح کرد: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، در اکثر حوزه‌ها بویژه صنعت پتروشیمی، شرکت‌های خارجی اقدام به متوقف کردن تحویل یکی از حساسترین و کلیدی‌ترین تجهیزات واحدهای متانول به نام راکتور سنتز کرد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: ماشین سازی اراک یک شرک صنعت‌ساز است که با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان و کارشناسان خود و با سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه اقدام به مطالعات مهندسی کرد و برخی از این محصولات و پروژه‌ها یک تا ۲ سال فرایند مطالعات مهندسی آنها به طول انجامیده تا منجر به طراحی و ساخت محصول نهایی شود.

احمدی عنوان کرد: ماشین سازی اراک کارنامه درخشانی دارد و دارای بیش از نیم قرن سابقه صنعتی‌سازی و از مهمترین شرکت‌های توانمند در توسعه صنعتی کشور است.

وی تصریح کرد: همچنین در دوره نوین فعالیت‌ها و جهش تولیدات خود توانسته است به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان داخلی و پیشگامان راه‌اندازی راکتورهای فولاد و آهن اسفنجی، برگ نوینی از بومی‌سازی و اقتصاد مقاومتی را محقق نماید.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: تهیه طرح نوسازی، بازسازی و توسعه ظرفیت‌های گروه صنعتی ماشین سازی اراک در دستور کار است و این طرح مهم در اولویت برنامه‌های استراتژیک صندوق قرار گرفته و در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

احمدی عنوان کرد: ماشین‌سازی اراک در اجرای پروژه‌های مختلف و ساخت تجهیزات گوناگون در کشور فعالیت و تاکنون تجهیزات صنعتی گوناگونی در حوزه های نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی، سدسازی، فولاد، معدن و تاسیسات بندری تولید کرده که تامین بسیاری از این تجهیزات حساس و پیچیده قبلا وابسته به واردات بوده است.

احمدی گفت: گروه صنعتی ماشین‌سازی اراک در بخش‌های گوناگون و متنوع صنعتی کشور فعالیت دارد که می‌توان به ساخت تجهیزات فولاد کرمان شامل راکتور احیای تجهیزات احیای آهن اسفنجی اشاره کرد که ظرفیت تولید آن را حدود ۵/۲ میلیون تن در سال افزایش می دهد و این تجهیز، چهارمین تجهیز از نوع خود در جهان می باشد.

مدیرعامل صندوق ذخیر فرهنگیان ادامه داد: شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک برای نخستین بار با مشارکت شرکت دانش بنیان بخش خصوصی طراحی، مهندسی و ساخت چکش هیدرولیکی بیل مکانیکی را انجام داده است.

احمدی اظهار کرد: این شرکت همچنین اقدام به مهندسی معکوس و مطالعات مهندسی دستگاه حفاری با قدرت حفاری ۲ هزار و ۵۰۰ متر در معادن نموده که این دستگاه در صورت سفارش‌گذاری از سوی بخش معادن قابلیت ساخت در ماشین سازی اراک را دارد.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک نیز در این آیین گفت: فرآیندهای طراحی، تامین مواد، ساخت و مونتاژ قطعات راکتور تولید متانول از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بود که به طور کامل و با موفقیت در این شرکت صنعت آفرین و دانش‌بنیان انجام شد.

رضا سرایی افزود: در تبلیغات ماشین‌سازی اراک شاهد می‌شود که ماشین سازی را تحت عنوان شرکت دانش بیان و صنعت، صنعت‌ساز معرفی می‌کنند، چراکه همه کشورها در مسیر توسعه خود واحدهای صنعتی مانند ماشین‌سازی طراحی می‌کنند تا نیازهای صنعتی را طراحی، مهندسی و تولید کنند در حالیکه شرکت ماشین‌سازی توان طراحی، مهندسی و تولید بسیاری از تجهیزات مانند سازه‌های فلزی، پل‌ها و سایر تولیدات را دارد که به این جهت به عنوان صنعت، صنعت ساز مطرح است.

وی بیان کرد: ماشین‌سازی هم مرز با نیازهای صنعتی رشد کرده و امروز قابلیت طراحی، مهندسی و تولید تجهیزات پیچیده پتروشیمی و فولاد را دارد، تجهیزات فرایندی که امروز برای نخستین بار در شرکت ماشین سازی طراحی، مهندسی و تولید شده هم سطح با استاندارهای بین‌المللی است.

وی گفت: امروز دانش فنی تجهیزات مانند تولید متانول و ساخت راکتور بومی سازی شده و در گروه ماشین‌سازی و مونتاژ این شرکت، ماشینی در حال ساخت است که قابلیت تا حفاری ۲ هزار و ۵۰۰ متر در معادن کشور را دارد.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک ادامه داد: ماشین سازی اراک در مسیر توسعه صنعتی کشور وظیفه ذاتی برعهده دارد و برای این مهم باید از ظرفیت صنعتی و پروژه‌های شرکت استفاده کند.

سرایی اظهار کرد: طرح توسعه پالایشگاه در دست اقدام است که باید از توان فنی ماشین سازی در این زمینه بهره‌مند شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه