English

استاندار مرکزی:

صنایع استان مرکزی برای ضایعات واحدهای خود برنامه‌ریزی جدی کنند

استاندار مرکزی گفت: تولیدکنندگان باید به سمت افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات غیرعادی حرکت کنند و حتی برای ضایعات هم برنامه‌ریزی جدی داشته باشند.

صنایع استان مرکزی برای ضایعات واحدهای خود برنامه‌ریزی جدی کنند
به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

، فرزاد مخلص‌الائمه روز چهارشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی در سالن جلسات اتاق بازرگانی اراک، افزود: نوسازی خطوط از دیگر ضروریات است که باید متوجه قرار گیرد، اگر فشار مالیاتی و ابزارهای دیگر مانند تعرفه برخی از نیازهای صنعت نباشد، این واحدها به سمت نوسازی حرکت نمی‌کنند.

وی بیان کرد: همین الان که تلقی بر آن است که امکان نوسازی وجود ندارد، برخی از پیشرفته‌ترین خطوط تولید در کشور در حال نصب و بهره‌برداری است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه، در تمام بهره‌برداری‌ها و افتتاح‌های جدید کشور، کمتر ماشین‌آلات دست دوم و پُرضایعات استفاده می‌شود، گفت: اگر از ماشین‌آلات دست دوم هم استفاده شود، ضایعات آنها متعارف است.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: ضایعات متعارف در کشور تا حدود ۲ درصد است و تا سه و نیم درصد هم پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: مدیران برخی از واحدهای صنعتی مطرح و بزرگ این استان انگیزه‌ای برای بازسازی خطوط خود ندارند و این جای تاسف دارد.

استاندار مرکزی گفت: صنعتگران چند سال است که درگیر تحریم‌های ظالمانه هستند، اما شرکت‌هایی با قدمت بالا چرا تاکنون خطوط خود را بهسازی نکرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی هم در این نشست گفت: برخی از شرکت‌های تولیدی استان مرکزی بویژه در صنعت فولاد به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های ظالمانه قادر به نوسازی تکنولوژی و ماشین‌آلات خود نیستند و حتی به استناد ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، از ماشین‌آلاتی استفاده می‌کنند که بیش از چندین دهه از سال ساخت آنها سپری شده است.

ناصر بیکی افزود: عمر مفید این ماشین‌آلات به اتمام رسیده اما با توجه به مستهلک بودن ماشین‌آلات و عدم انطباق برخی از مواد اولیه تولید داخل با کاربری دستگاه‌ها و چندین مرحله‌ای شدن تولید، حداقل ضایعات ( پرت) غیرقابل بازگشت خط تولید این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی از نحوه ابراز این موارد، در اسناد و مدارک تسلیمی به اداره کل امور مالیاتی استان مرکزی و نیز عدم توجه کافی امور مالیاتی به مواد پیش گفته در خصوص استهلاک دستگاه‌ها، درصد قابل قبول ضایعات غیرقابل بازگشت، درصد بسیاری کمی ( حدود ۲ و نیم تا سه درصد) لحاظ می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: با این اقدام ماخذ محاسبه درآمد مشمول مالیات و ماخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده سنوات مورد بررسی با ضایعات( پرتی) غیرواقعی تشخیص داده شده و مورد مطالعه قرار گرفته است، در صورتیکه کارشناسان تخصصی حوزه صنعت تولیدی با لحاظ کردن تمام فاکتورها، میزان ضایعات غیرقابل بازگشت را محاسبه می‌کنند، اما نظریه‌های کارشناسی تاکنون برای اداره‌کل امور مالیاتی قابل استناد نبوده است.

بیکی، با پیشنهاد بررسی و تعیین نظریه کارشناسان حوزه صنعت تولیدی (انجمن‌های تخصصی) در خصوص میزان و محدوده ضایعات غیرقابل بازگشت و میزان کل ضایعات(مجموع ضایعات قابل بازیابی و غیرقابل بازگشت)، با تاییدیه کارشناسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، گفت: مبنای محاسبه اداره‌کل امور مالیاتی از ضایعات (پرتی) غیرقابل بازگشت، درصد تاییده شده اداره کل صمت باشد.

وی اظهار کرد: در صورت درخواست اداره‌کل امور مالیاتی استان مرکزی جهت هرگونه نظارت میدانی برعملکرد ماشین‌آلات خطوط تولید شرکت‌ها (با ضایعات غیرقابل بازگشت) با هماهنگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت، امکان بازدید میدانی برای کارشناسان اداره‌کل امور مالیاتی استان فراهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه