English

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی:

طرح جهاد دامپزشکی در استان مرکزی آغاز شد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طرح جهاد دامپزشکی در مناطق و روستاهای محروم این استان آغاز شد.

طرح جهاد دامپزشکی در استان مرکزی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی، دکتر محمد فتاحی در این خصوص افزود: جهاد دامپزشکی هفته‌ای یک روز در شهرستان‌های استان مرکزی اجرا می‌شود و در این طرح عملیات سم پاشی، ضد عفونی و واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف در مناطق دور افتاده و صعب العبور که امکان حضور گروه‌های دولتی و خصوصی در آنها وجود ندارد با کمک بسیج انجام می‌شود.

وی واکسیناسیون، ضد عفونی و سم پاشی رایگان دام‌ها و آموزش چهره به چهره دامداران را از جمله اقدامات انجام شده در این طرح عنوان کرد و ادامه داد: اجرای این طرح نقش مهمی در مقابله با بیماری‌های ویروسی از جمله تب خونریزی دهنده کنگو که از طریق کنه به دام منتقل می شود به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با اقدامات پیشگیرانه انجام شده تاکنون موردی از بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در این استان گزارش نشده‌ است.

فتاحی افزود: بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو (CCHF) از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک بین انسان و دام است که بیشتر از دام به انسان منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از راه‌های انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به انسان از طریق لاشه دام، گوشت و ترشحات دام آلوده است و بر این اساس، کنترل کشتارگاه‌ها از نظر معاینه دام‌ها از جمله راهکارهای پیشگیری انتقال این بیماری به انسان است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: وجود سردخانه در کشتارگاه‌ها و سردخانه‌گذاری لاشه دام پس از کشتار به مدت ۲۴ ساعت از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به جامعه انسانی‌ است.

فتاحی یاد آور شد: اکنون به جز یک کشتار نیمه صنعتی دام که در شهرستان زرندیه وجود دارد بقیه کشتارگاه‌های دام استان مرکزی به صورت سنتی بوده و در اختیار شهرداری‌ها قرار دارند.

وی اضافه کرد: تمامی کشتارگاه‌های دام استان مرکزی به جز کشتارگاه اراک که کمبود ظرفیت در هنگام اوج تولید در آن وجود دارد در بقیه کشتارگاه‌های استان دام مجهز شده‌اند و لاشه دام‌ها سردخانه‌گذاری می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه