English

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

چینی‌ها برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی شمال کشور سرمایه گذاری می کنند

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح یکپارچه سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های شمال کشور با سرمایه گذاری چینی خبر داد.

چینی‌ها برای یکپارچه سازی اراضی کشاورزی شمال کشور سرمایه گذاری می کنند
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، نادر علیزاده در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه سازی شالیزار‌های روستای بزمینان شهرستان آمل اظهار داشت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب و خاک کشور حدود ۳ ساله است و پیش بینی‌های لازم انجام و طرح‌های موردنیاز این طرح نیز تهیه شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی در کاهش هزینه‌های تولید در امر بکارگیری ماشین آلات در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره بری در تولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها مؤثر است.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت‌های خوبی در حوزه بخش کشاورزی در استان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی زمین‌ها به خصوص در شالیزار‌ها می‌توان برای کشت دوم دراین استان‌ها برنامه ریزی کرد.

وی افزود: هدف نهایی در اجرای این طرح این هست که با ظرفیت سرمایه گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تأمین امنیت غذایی کشور نیز لحاظ کرد.

علیزاده با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصور‌ها راحت نیست، تصریح کرد: یکی از سختی‌های این طرح به خصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالیکت زمین‌ها و کم شدن اراضی در طی چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تأخیر انداخته یا متوقف کرده است.

وی با بیان اینکه در مدت ۲۰ ساله اجرای طرح یکپارچه سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی درسطح کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، اظهار داشت: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب ماندگی زیادی وجود دارد که باید درسال‌های پیش رو با مدیریت و برنامه ریزی‌های هدفمند جبران شود.

گفتنی است؛ قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد.

آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که بر اساس آن خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به صورت آزمایشی به اجرا در آمده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه