English

مدیرکل بهزیستی مازندران:

۲۵۰ کودک اوتیسم از خدمات بهزیستی مازندران برخوردارند

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: ۲۵۰ کودک دارای اختلال طیف اوتیسم از خدمات تخصصی بهزیستی استان بهره‌مند هستند.

 ۲۵۰ کودک اوتیسم از خدمات بهزیستی مازندران برخوردارند
به گزارش خبرگزاری موج مازندران

، فریبا بریمانی با اشاره به اینکه اوتیسم نوعی اختلال شخصیتی و روانی است که فرد در آن بیشتر به درون‌گرایی و فاصله گرفتن از محیط پیرامون و انسان‌های اطرافش، حتی خانواده دچار می‌شود، اظهار کرد: اوتیسم بیشتر در دوران کودکی در افراد ظاهر می‌شود و اغلب قبل از رسیدن به ۳ سالگی علائم آن در فرد پدیدار می‌شود.

وی ادامه داد: علائم عمومی اوتیسم در کودکان می‌تواند مواردی مانند پرخاش کردن در مقابل ایجاد ارتباط با اطرافیان باشد. کودک در چنین حالتی، هیجان خود برای بازی‌های دسته‌جمعی را از دست می‌دهد و گاهی گوشه‌گیر و عصبی جلوه می‌کند. ریشه این اختلال به تعاملات اجتماعی بر می‌گردد و در همان نقطه، خلل ایجاد می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران مداخلات بهنگام و پیشگیری از شدت یافتن اختلال اوتیسم در افراد مبتلا را از اهداف و وظایف بهزیستی برشمرد و افزود: در این راستا برنامه تشخیص و غربالگری اختلال طیف اوتیسم توسط مراکز اوتیسم دارای مجوز غربالگری، برای کودکان ۲ تا ۵ سال، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در صورت تشخیص قطعی اوتیسم، این کودکان می‌توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی مراکز روزانه اوتیسم تحت نظارت بهزیستی در سطح استان بهره‌مند شوند، تصریح کرد: در استان مازندران ۵ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم در شهرستان‌های ساری، بابل، آمل و چالوس از ساعت ۸ تا ۱۳ در حال ارائه خدمات به این گروه هدف هستند.

بریمانی با بیان اینکه کارکنان تخصصی این مراکز در دوره‌های آموزشی سازمان بهزیستی کشور شرکت و گواهی دریافت کرده‌اند، گفت: در این مراکز علاوه بر ارائه خدمات توانبخشی به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم، خانواده‌ها از مشاوره روانشناختی نیز استفاده می‌کنند و افراد متخصص شامل کار درمانگر، گفتار درمانگر و مددکار اجتماعی مشغول به ارائه خدمات هستند و تشخیص این اختلال نیز به عهده متخصص روانپزشکی است.

وی با بیان اینکه در این مراکز افراد ۲ تا ۱۵ ساله پذیرش می‌شوند، اظهار کرد: بهزیستی استان در حال حاضر به ۲۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

مدیرکل بهزیستی مازندران سن طلایی تشخیص اختلال طیف اوتیسم را ۲ تا ۵ سالگی عنوان کرد و افزود: با تشخیص و مداخلات بهنگام می‌توان عملکرد آن‌ها را افزایش داد و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رسالت سازمان بهزیستی در جهت ارتقای کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه هدف، به افراد دارای اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها خدمات مستمر و غیرمستمری مانند پرداخت کمک‌هزینه معیشت، پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت واجد شرایط در خانواده، هزینه خدمات توانپزشکی، کمک‌هزینه تردد، کمک‌هزینه درمان، کمک‌هزینه توانبخشی و درمان اختلالات دهانی، بلع و تغذیه ارائه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه