از سوی خانه هنرمندان ساری برگزار شد:
نشست ادبی شبهای بخارا و بزرگداشت نیما یوشیج در ساری
از سوی خانه هنرمندان ساری، نشست ادبی شبهای بخارا و بزرگداشت نیما یوشیج در ساری برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری موج مازندران، ششصد و بیست و هفتمین نشست ادبی شبهای بخارا با حضور استادان علی دهباشی، اسدالله عمادی، بیژن هنریکار، منصور علی اصغری، دکتر سیده بتول آقامیری و دکتر غفران بدخشانی با گرامیداشت نیما یوشیج در سالن سینما کانون ساری برگزار شد.
در ابتدای این نشست رئیس هیأت مدیره خانه هنرمندان ساری، ضمن خرسندی از برگزاری چنین نشستی و تشکر از حضور استاد علی دهباشی و دیگر اساتید و مدعوین به اهمیت و نقش شعر و ادبیات در توسعه فرهنگ پرداخت.
عبدالرضا اتحاد با توجه به اقدام برخی از کشورها در مصادره نام شاعران ایرانی از آمادگی این خانه برای دفاع از مالکیت معنوی شعرای نامآور ایرانی پرداخت و افزود: برنامههایی در این خصوص پیشبینی شده است و اقدامهایی نیز با وزارت امورخارجه در اینخصوص انجام دادیم که امید است منجر به برگزاری یک ویژه برنامه شود.
ضرورت پرداختن به ابعاد ادبی و شخصیتی نیما
بیژن هنری کار بهعنوان اولین سخنران این نشست به نامههای نیما درباره امیر پازواری اشاره کرد و بر همین اساس به بررسی نگاه این دو شاعر پرداخت.
اهمیت پرداختن به دیگر جنبههای ادبی و شخصیتی نیما از دیگر مباحث استاد هنریکار بود.
نگاه نو به نیما برای درک بهتر اشعار
دکتر سیده بتول آقامیری مسئول انجمن شعر و ادب خانه هنرمندان ساری نیز ضمن معرفی انجمن شعر و ادب خانه و برنامههای اجرایی انجمن به قرائت شعر نظامی به خوانش اشعار نیما پرداخت.
وی با تأکید بر نگاه نو به نیما با تکیه بر آثار متأخری چون " تعریف و تبصره" این کتاب را منبع مهمی در درک بهتر اشعار نیما یاد کرد.
نیما دغدغه مردم را داشت
در ادامه منصور علی اصغری پژوهشگر و نیما شناس در بخش سوم برنامه به قرائت پیام "شراگیم" فرزند نیما به این نشست پرداخت.
این پژوهشگر با خوانش چند شعر از مجموعه اشعار روجا که زبان تبری بود در خصوص نیمای تبری و بررسی روجا سخنرانی کرد.
علی اصغری از اهمیت زبان تبری و دغدغههای نیما در دفتر روجا و تلاش نیما برای نوشتن دستور زبان تبری صحبت کرد و بیان داشت: نیما دغدغه مردم را داشت.
اشعار نیما صدای امید دارد
استاد اسدالله عمادی، دیگر سخنران نشست ادبی شبهای بخارا ضمن بازخوانی مدرنیسم در شعر نیما در خصوص تشابه نگاه نیما با شاعران گذشته و تلاش این شاعر بزرگ برای ایجاد سبکی نو در شعر به ایراد سخن پرداخت.
وی به تشریح شعر نیما از منظر زبان و معنا پرداخت و از سه جریان در شعر علی اسفندیاری صحبت کرد.
ادبیات روایی، جریان نمادگرایی و جریان شعرهای چند صدایی نیما از موارد مطرحه این سخنران بود.
اسدالله عمادی گفت: شعر نیما صدای امید دارد.
ضرورت تحقیق و پژوهش در اشعار نیما
همچنین استاد علی دهباشی در انتهای این برنامه با سپاس به خاطر برگزاری این برنامه و بزرگداشت نیما، به برنامه شبهای بخارا اشاره داشت و گفت: این برنامه با 627 نشست به بررسی آثار و شخصیت شعرای ایرانی و غیر ایرانی پرداخت.
وی افزود: نیما و عناصر شعری در نیما نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.
این نویسنده و پژوهشگر ادبی با تأکید بر اینکه در صحبتهای سخنرانهای برنامه نگاه جدید و قابل تأملی به نیما وجود داشت به بررسی شعر نیما پرداخت.
وی با اشاره به اهمیت عجین شدن مردم با شعر و ادبیات اظهار داشت: نیما در زمانهای وارد حوزه شعر شد که ایران وارد عرصه جدیدی از حیات اجتماعیاش شد و بنابراین شعرش متناسب با این زمان است.
دهباشی افزود: اگر نیما، نیما شد؛ نه تنها به خاطر نوآوری بود بلکه شعرش چکیده تمامی اشعار دورههای قبل خودش است.
وی در بخش دیگر صحبتهایش تأکید کرد: مهم این است شعری بسراییم که در این زمان صدها سال معنا و جریان داشته باشد و این مساله با نگرش به نگاه و زبان شاعر محقق خواهد شد.
شعر خوانی دکتر غفران بدخشانی از بدخشان افغانستان برنامه پایانی این نشست بود.
گفتنی است؛ در این محفل ادبی دو برنامه موسیقی پاپ و موسیقی محلی بر اساس اشعار نیما توسط استادان زاهدی و عالمی و گروه هنریشان اجرا شد.
همچنین در پایان از سوی خانه هنرمندان ساری از استادان و سخنرانهای برنامه و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران به پاس حمایت و همراهی با اجرای این برنامه با اهدای لوح سپاس و تابلوی هنری تقدیر شد.
ارسال نظر