English

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران؛

مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است/اختصاص اعتبار ۲ میلیاردی به چشمه سورت

سیف الله فرزانه بابیان اینکه مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است، گفت: بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار جهت تامین زیرساخت های چشمه سورت اختصاص یافت.

 مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است/اختصاص اعتبار 2 میلیاردی به چشمه سورت

به گزارش خبرگزاری موج، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است و مدیریت منابع آبی آن نیز با آب منطقه ای استان است و اداره کل میراث فرهنگی مازندران نیز بر اجرای درست ضوابط میراثی این اثر منحصر به فرد ملی در کشور نظارت می‌کند.

وی از اختصاص بیش از 2 میلیارد تومان اعتبار جهت تامین زیرساخت های چشمه سورت در سال جاری خبر داد و افزود: این اثر ارزشمند که در سال 1387 با شماره 2 پس از کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده بود، دومین اثر طبیعی ایران است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و حریم آن هم مشخص شده است.

فرزانه بیان داشت:چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیان داشت:این چشمه یکی از ظرفیت‌های گردشگری سلامت نیز به شمار می‌آید که به دو شکل گسلی و درزه‌ای و به فاصله کمتر از 20 متر از یکدیگر تشکیل شده‌اند.

وی افزود:سورت دارای حوضچه‌های مختلف با طعم‌های متفاوت است.  آب یکی از چشمه‌ها بسیار تلخ و شور و دیگری کمی ترش مزه و به دلیل فشار لای‌ های زمین، اندکی گازدار است.

سیف الله فرزانه گفت:این چشمه‌ها در شیب دامنه کوه، در طی میلیون‌ها سال، ده‌ها حوضچه کم عمق و زیبا به رنگ‌های کرم، نارنجی، زرد و قرمز را به وجود آورده و املاح آب آن حاوی سدیم، یون‌های کلر، آهن، گوگرد و گچ است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه