English

موج گزارش می دهد؛

اجباری بودن دلیل سهم بازار بالای بیمه شخص ثالث است

بهرام دارایی با بیان اینکه پرداخت خسارت شخص ثالث بیمه ایران در کمترین زمان انجام می شود، گفت: بیمه شخص ثالث بیشترین سهم را در طرح های بیمه ای دارد.

اجباری بودن دلیل سهم بازار بالای بیمه شخص ثالث است

به گزارش خبرگزاری موج، در حال حاضر در صنعت بیمه و در میان انواع طرح‌های بیمه، بیشترین سهم را بیمه شخص‌ثالث به خود اختصاص داده، قطعا مهم ترین دلیل بالا بودن این سهم از بازار ”اجباری بودن“ این بیمه است.

در دنیای امروز و در همه جوامع انسانی، قبول مسوولیت اعمال هر فرد یک اصل پذیرفته شده است و هر خسارتی که از جانب او به اشخاص دیگر وارد شود را باید جبران کند.

قانون بیمه اجباری مسوولیت مدنی دارندگان وسائل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که به اختصار بیمه شخص‌ثالث نامیده می شود؛ برای حمایت از همه زیاندیدگان حوادث رانندگی غیر از راننده مقصر در مقابل هزینه های درمان، خسارت و فوت در تاریخ  23/10/1347 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به همه کسانی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) که توسط وسیله نقلیه موتوری دچار زیان مالی و یا بدنی شوند به جز خود راننده ی مقصر حادثه، شخص‌ثالث گفته می شود.

نرخ دیه برای سال 96 برای تعهدات بدنی (دیه) 280 میلیون توان، تعهدات مالی 7 میلیون تومان و تعهدات بیمه حوادت راننده 210 میلیون تومان است.

حق بیمه وسیله نقلیه کمتر از چهار سیلندر 760 هزار تومان، پیکان، پراید و سپند 900 هزار تومان، سایر چهار سیلندر‌ها یک میلیون و 58 هزار تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و 184 هزار تومان تعیین شده است.

نرخ حق بیمه برای وسیله نقلیه گازی 188 هزار و 800 تومان، وسیله دنده‌ای یک سیلندر 230 هزار و 600 تومان، وسیله دو سیلندر و به بالا 253 هزار و 300 تومان در نظر گرفته شده است.

حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده برای سواری 63 هزار تومان، اتوبوس بارکش 210 هزار تومان و برای موتورسیکلت 52 هزار و 500 تومان است به حق بیمه شخص ثالث اضافه می‌شود.

مدیرکل بیمه ایران در شعبه استان مازندران در گفت و گویی اظهار داشت: در پوشش بیمه شخص‌ثالث، مالک وسیله نقلیه یا بیمه‌ گذار شخص اول، شرکت بیمه یا بیمه‌ گر شخص ثانی و همه افراد زیان‌ دیده غیر از راننده مقصر در حادثه شخص‌ثالث هستند.

بهرام دارایی گفت: البته طبق قوانین جدید، راننده نیز تحت پوشش بیمه ای با عنوان ”بیمه حوادث راننده“، که به تازگی بخشی از بیمه شخص ثالث است قرار می‌گیرد و با این تفاوت که بیمه حوادث راننده تنها مسئولیت جبران خسارت هایی از قبیل فوت و نقص عضو راننده مقصر را به عهده دارد و شامل پرداخت هزینه‌ های درمان راننده نمی شود.

بیمه شخص ثالث خودرو تمامی هزینه های درمانی و دیه را در حوادث جبران می کند

وی با اشاره به مفهوم خسارت بدنی در بیمه شخص ثالث اظهار داشت:به هر نوع دیه یا ارش (دیه جراحت) که درصورت بروز آسیب، شکستگی، نقص عضو و ازکارافتادگی (جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم) یا فوت، شخص‌ثالث به دلیل حوادث مشمول موضوع قانون بیمه اجباری شخص‌ثالث است که بیمه شخص ثالث خودرو تمامی هزینه های درمانی و دیه را جبران خواهد کرد.

دارایی گفت: داشتن بیمه نامه شخص‌ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی (موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) اعم از این که اشخاص حقیقی باشند یا حقوقی اجباری است و قوانین آن با هدف حمایت از اشخاص زیان دیده در حوادث رانندگی تدوین شده است.

بیمه شخص ثالث

این مسوول افزود: پیش از استفاده از هر وسیله نقلیه موتوری، اول با بازبینی بیمه نامه مسئولیت شخص‌ثالث، از اعتبار آن برای پوشش دهی خسارت های جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوید.

مدیرکل بیمه ایران درشعبه استان مازندران در ادامه با بیان اینکه چرا باید بیمه شخص ثالث داشته باشیم، گفت:تصور کنید شما در هنگام رانندگی با اتومبیل و یا موتور سیکلت به شخص یا اشخاصی خسارت وارد کنید در آن حادثه مقصر شناخته شوید، طبق قانون شما مسوول جبران این خسارت می باشید، ممکن است این خسارت مالی و یا خسارت بدنی باشد و بیمه شخص ثالث در واقع یک بیمه مسوولیت می باشد (بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی) که زیر گروه بیمه های اتومبیل قرار دارد.

حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه ممنوع است

دارایی بیان داشت:در قانون بیمه شخص ثالث، کلمه ”اجباری“ به صراحت دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی را موظف به تهیه این بیمه نامه کرده است و نداشتن بیمه شخص‌ثالث برای این وسایل جرم محسوب می شود؛ طبق ماده ۴۲  قانون بیمه شخص ثالث «حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی بدون داشتن بیمه نامه موضوع این قانون ممنوع است و کلیه دارندگان وسایل مزبور مکلفند سند حاکی از انعقاد قرارداد بیمه را هنگام رانندگی همراه داشته باشند و در صورت درخواست مأموران راهنمایی و رانندگی  و یا پلیس راه ارائه کنند.

وی بیان کرد: قیمت نهایی حق بیمه شخص‌ثالث بر اساسی عوامل مختلفی تعیین می‌شود که حق بیمه پایه ابلاغ شده توسط بیمه مرکزی قیمت بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و بدنی آن بر اساس دیه کامل یک انسان در ماه حرام است.

دارایی افزود: قوه قضائیه هر ساله با انتشار بخشنامه ای میزان دیه کامل در ماه حرام را اعلام می‌کند و در سال ۹۶ دیه کامل در ماه حرام  ۲۸۰ میلیون تومان و در ماه غیر حرام ۲۱۰ میلیون تومان تعیین شده است. با توجه به این امر، اگر فوت در اثر حادثه رانندگی در یکی از ماه های قمری ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب رخ دهد میزان دیه ۲۸۰ میلیون تومان و در باقی ماه های سال ۲۱۰ میلیون تومان محاسبه میگردد و بیمه مرکزی بر این اساس حداقل و حداکثر مبلغ حق بیمه‌ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. البته حق بیمه پرداختی میتواند با توجه به دلایلی مانند تخفیف‌ها و تغییر برخی از موارد موثر بر قیمت حق بیمه، کاهش یا افزایش یابد.

این مسوول خاطرنشان کرد:از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت نهایی حق بیمه شخص ثالث کاربری خودرو، همچنین میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه رانندگی است و به عنوان مثال خودروهای آموزش رانندگی یا تاکسی ها، بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند و باید حق بیمه شخص‌ثالث بیشتری را پرداخت کنند و کاربری‌ های مختلفی مانند کاربری صنعتی، آمبولانس، آتش‌نشانی، بارکش و … تعریف شده است و باعث افزایش حق بیمه شخص ثالث می شود.

جریمه دیرکرد باعث افزایش حق بیمه می‌شود

دارایی گفت:نقطه مقابل تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد است و باعث افزایش حق بیمه می‌شود و همان‌طور که اشاره کردیم بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری اجباری است؛ درصورت دیرکرد تمدید بیمه شخص‌ثالث خودرو، به صورت روزشمار مبلغی به حق بیمه اضافه خواهد شد و اضافه شدن جریمه دیرکرد به حق بیمه به صورت روز شمار تنها تا ۳۶۵ روز محاسبه و اعمال می‌ شود؛ به این صورت که جریمه دیرکرد بیمه نامه شخص‌ثالث برای تأخیر بیشتر از یک سال ثابت خواهد ماند و تغییری نمی کند.

 وی در ادامه به فرآیند، مراحل پرداخت خسارت مالی بیمه ثالث اتومبیل ایران را تشریح کرد و گفت:مراجعه‌کننده به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های ثالث ایران اعلام خسارت می‌نماید و برای این منظور، "فرم اعلام خسارت" را تکمیل می‌نماید و مراجعه کننده هریک از مقصر یا زیاندیده می‌تواند باش و.پس از تکمیل فرم، مراجعه‌کننده موظف است مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده را تکمیل کند.

دارایی افزود:پس از تائید اعتبار بیمه‌نامه مقصر، برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث به مراجعه‌کننده جهت تهیه عکس از مواضع آسیب‌دیده تحویل داده می‌شود و مراجعه‌کننده از مواضع آسیب‌دیده عکس تهیه کرده و به همراه برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث به اداره خسارت بیمه‌نامه‌های ثالث تحویل می‌دهد.

مدیرکل بیمه ایران در مازندران گفت:پس از برآورد خسارت، کارشناس بازدید برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث را امضا می‌نماید و در صورتیکه مبلغ خسارت برآورد شده مورد توافق کارشناس و مراجعه‌کننده واقع نشود، اداره خسارت بیمه‌نامه‌های ثالث یا کارشناس دیگری را اعزام می‌نماید که در اینصورت، حکم آن در برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث ثبت می‌گردد یا خودرو به تعمیرگاه طرف قرارداد بیمه جهت برآورد خسارت فرستاده می‌شود.

دارایی افزود: پس از توافق بر مبلغ خسارت، مراجعه‌کننده برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث را جهت دریافت مبلغ خسارت به واحد حواله تحویل می‌دهد و واحد حواله، ‌اطلاعات حواله را وارد برنامه خسارت (مبتنی بر سیستم پایه یونیکس) کرده و برروی برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث پرینت می‌گیرد.

این مسوول بیان داشت:درصورتیکه خودرو دارای قطعه تعویضی باشد، مراجعه‌کننده موظف است داغی قطعه را تحویل اداره خسارت بیمه‌نامه‌های ثالث نماید و در صورتیکه مبلغ خسارت کمتر از 1 میلیون ریال باشد، خسارت نقداً پرداخت خواهد شد؛ در غیراینصورت، چک صادر می‌شود.

بهرام دارایی گفت:پس از درج اطلاعات حواله برروی برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث، مراجعه‌کننده قسمت پایینی برگ اعلام خسارت مالی شخص ثالث را مبنی بر گواهی دریافت حواله امضا می‌نماید و مراجعه‌کننده، حواله خسارت را به بانک برده و مبلغ خسارت را دریافت می‌نماید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه