English

یک استاد دانشگاه:

اجرای حقوق شهروندی باعث آگاه سازی مردم از حقوق خود می شود

امیر حجازی بیان داشت: اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی باعث آگاه سازی مردم از حقوق خود می شود.

اجرای حقوق شهروندی باعث آگاه سازی مردم از حقوق خود می شود

به گزارش خبرگزاری موج، امیرحجازی اظهار داشت: اجرای حقوق شهروندی تحولی حقوقی است که احترام به آزادی های مشروع و قانونی در آن درنظر گرفته شده است و حرکتی مترقیانه در اجرای حقوق اساسی مردم و درحقیقت منشور حقوق شهروندی راهی برای آگاه سازی مردم از حقوق خود است.

وی اظهار کرد: منشور حقوق شهروندی دارای سه ویژگی انسجام، شفافیت در جزئیات و فراگیری با رویکرد قضایی اداری و اقتصادی درمبانی است که موجب رفع ناهنجاری ها در فرایند اداری خواهد شد.

این حقوقدان یکی از عمده دلایل فساد اداری در بخشی از دستگاههای اجرایی و اداری  وجود آنومیک ( ناهنجاری های ناشی ازتعارضات) در بخش های مختلف اداری عنوان کرد و افزود: متاسفانه قوانین مبهم است و در دسترس همه افراد قرار ندارد و از اینرو دچار تعارضات در اجرای ان وجود دارد .

عدم فساد اداری با اجرای منشور حقوق شهروندی

حجازی با بیان اینکه ناهنجاری های نظام اداری فرصت ارتکاب جرم و تخلف یا فساد را در ادارات فراهم می کند، اظهارکرد: به نظر می رسد اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی مانع ایجاد فرصت فساد برای افراد بویژه در ادارات می شود همچنین به رعایت حقوق ملت که مهمترین آن حقوق اداری و اقتصادی است، کمک شایانی خواهد کرد.

حقوق شهروندی

این استاد دانشگاه یادآور شد: مردم حق دارند تا اطلاعات شفاف در دسترس شان قرار گیرد این امر خود موجب جلوگیری از بسیاری ناهنجاری ها خواهد شد چرا که در فضای غیر شفاف و مبهم و مخفی است که فرصت فساد اداری فراهم می شود.

وی تصریح کرد: اگر آگاهی به ساختارهای اداری به مردم داده شود و آنها دسترسی لازم را به مدارک در ادارات داشته باشد و بتوانند درصورت لزوم اعتراض کنند ورسیدگی به اعتراض آنها صورت بپذیرد، شفافیت ایجاد خواهد شد.

این استاد دانشگاه افزود: آن روی سکه منشور شهروندی تکلیفی است که برای مقامات اداری و دولتی و حکومتی پیش بینی شده است یعنی برای اجرایی شدن این منظور باید آموزش های لازم به مسوولان اداری، قضایی و حکومتی در اجرای این حقوق داده شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه