English

یک استاد دانشگاه:

مافیای میوه بر اراده مسوولان چیرگی دارد/ نمایندگان مازندران پیشتاز استیضاح وزیر جهاد کشاورزی باشند

هادی ابراهیمی با اشاره به اینکه مافیای میوه بر اراده مسوولان چیرگی دارد، گفت: نمایندگان مازندران پیشتاز استیضاح وزیر جهاد کشاورزی باشند.

مافیای میوه بر اراده مسوولان چیرگی دارد/ نمایندگان مازندران پیشتاز استیضاح وزیر جهاد کشاورزی باشند

به گزارش خبرگزاری موج، یک استاد دانشگاه اظهار کرد: دلایلی که نمایندگان برای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی مطرح کردند کاملاً قانونی و جزو خواسته‌ها و مطالبات کشاورزان و تولیدکننده‌ها است که ان شاءالله نمایندگان استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران پیشتاز این استیضاح باشند.

ابراهیمی گفت: وزارت جهاد کشاورزی توانایی لازم را برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی و برخورد با مافیای این بخش به‌دلیل واردات بی‌رویه ندارد و نتواسته بازارهای صادراتی را هم فراهم کند.

این استاد دانشگاه، اقتصاد مردمی را ضدانحصار و فساد دانست و خاطرنشان کرد: مردمی شدن اقتصاد، نظارت بر فعالیت‌های آن باعث تولید و نوآوری می‌شود اما اقتصاد فاسد نه تنها تولید را نابود می‌کند بلکه به سمت بازارهای غیرمولد گرایش دارد.

ابراهیمی درباره نقش مافیا و یقه‌سفیدها گفت: یقه‌سفیدها از مافیای مرغ گرفته تا چای، شکر، میوه و واردات برنج آلوده زمینه را برای گوشه‌نشینی و ورشکستگی برنج‌کار شمالی و مازندرانی فراهم آوردند و حاصل آن سودهای میلیاردی به جیب خودشان است.

وی به بیشترین معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: امروز معوقات بانکی هم مربوط به یقه‌سفیدها است، این معوقات بالای 100 هزار میلیارد تومان برآورده شده است و با وجود تشکیل کمیته‌های مختلف، بحث‌ها و جابه‌جایی اسامی بین بانک مرکزی و دستگاه قضایی که در سالیان اخیر از شدت بیشتری برخوردار بوده، اما ظاهراً اتفاق خاصی هنوز نیفتاده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به عملکرد وزیر جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: متأسفانه آقای وزیر خودش هم نمی‌داند با واردات بی‌رویه برنج خارجی چه کند و چند وقت پیش اعلام کرده بود برای واردات برنج تحت فشار است، چرا اعلام نمی‌کند از سوی چه کسی و چه نهادی، حتما آنها قدرت زیادی دارند که آقای وزیر آنها را می‌شناسد اما اسمی از آنان نمی‌برد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و اجتماعی کشور با اعلام اینکه در 6 ماهه اخیر امسال بیش از یک میلیون و 100 هزار تن برنج وارد کشور شده است، گفت: جالب اینجاست خود وزیر هم نمی‌تواند جلوی واردات برنج را بگیرد و معلوم نیست که این رانت‌ها و تأییدیه‌ها چگونه پرداخت می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه همیشه عده‌ای از افراد که فعالیت‌های اقتصادی آنها همواره با فساد، استفاده از رانت و انحصار همراه بوده است، خاطرنشان کرد: عده‌ای از افراد متأسفانه مبارزه با فساد و ایجاد یک اقتصاد پاک را موجب فرار سرمایه می‌دانند در حالی‌که این حرف‌ها بی‌پایه و بدون منطقه علمی و عقلی است، چراکه سرمایه‌گذار یا فعال اقتصادی همیشه به دنبال سلامت اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عدم فروش محصولات باغی باغداران مازندرانی و تلنبار شدن آنها در انبارها، اظهار کرد: مافیای میوه بر اراده مسؤولان چیرگی دارد؛ چرا که در سال گذشته نزدیک به 600 تن پرتقال از ترکیه وارد ایران شده  علاوه بر اینکه برخی از این واردات هنوز مورد تأیید و یا تکذیب وزارت‌خانه قرار نگرفته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به گلایه‌ها و رنجنامه‌های کشاورزان مازندرانی و شمالی کشور، یادآور شد: در حال حاضر هم مثل گذشته شاهد به هم ریختگی بازار و فروش مرکبات هستیم چرا که در سال گذشته به‌دلیل واردات مرکبات بخش عمده‌ای از مرکبات مازندرانی فاسد شد و منافع کشاورزان نادیده گرفته شد.

ابراهیمی با بیان اینکه میزان تولید پرتقال در کشور بیش از 3 میلیون تن است و وزارت جهاد کشاورزی هم اعلام کرده نیاز به واردات آن نیست، افزود: پرتقال مازندرانی در آب  و پرتقال ترکیه و مصری در راه بازار بود و در همین سال گذشته ردپای مافیا در مورد 600 هزار تن پرتقال یخ‌زده به داخل کشور کاملاً مشهود است.

وی با تأکید بر اینکه صرفا با ابزار تسهیلات، تزریق منابع و رانت‌های اقتصادی نمی‌توان اقتصاد را شکوفا کرد، خاطرنشان کرد: چرا که اقتصاد مقاومتی متکی به مردم و فرهنگ است و این تفاوت اصلی اقتصاد مقاومتی با الگوهای وارداتی اقتصاد و الگوهای تکنوکراتی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه