English

۹۱۲ معلول ضایع نخاعی مازندران نیاز به خدمات پرستاری دارند

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران با اعلام اینکه 47 هزار معلول در مازندران شناسایی شدند، گفت: 912 نفر از معلولان ضایع نخاعی هستند و نیاز به خدمات پرستاری دارند.

912 معلول ضایع نخاعی مازندران نیاز به خدمات پرستاری دارند

به گزارش خبرگزاری موج، عبدالرضا قلندری با بیان اینکه در راستای سطح ارتقای کیفی زندگی افراد معلول بهزیستی برنامه‌ای تحت مراقبت از معلول در خانواده شروع کرده است، افزود: این طرح در استان در گام نخست به صورت پایلوت اجرا شده است.

 وی افزود: برنامه توانبخشی مبتنی بر خانواده اثربخشی بسیار بالایی داشته و باعث اشتغال افراد، تکریم و نگهداری معلول در خانواده شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران به مزایای این برنامه اشاره کرد، گفت: در این طرح به خانواده نحوه استفاده از وسایل کمک توانبخشی به خانواده آموزش داده می‌شود و خانواده یاد می‌گیرد که چطور از معلول مراقبت کند.

این مسؤول تصریح کرد: در این طرح افراد معلول و خانواده آنها در دو سال باید آموزش ببیند و بعد از دو سال خانواده باید تمام کارها را انجام دهد اما با توجه به اینکه خانواده‌های این افراد خانواده‌های توانمند نیستند متکی به این افراد مراقب می‌شوند.

قلندری بیان کرد: شاید بعضی از این خانواده‌ها کسی را نداشته باشند تا آموزش ببیند و در شرایط خاص براساس کمیته‌های توانبخشی مصوب می‌کنیم خدماتشان را به بیش از 2 سال افزایش می‌دهیم.

وی با بیان اینکه 47 هزار معلول در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: 912 نفر آن معلول ضایعه نخاعی هستند و نیاز به خدمات پرستاری دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران با بیان اینکه  320 معلول زیرپوشش این برنامه در کل استان هستند، گفت: مراقبان هفته‌ای سه روز، دو تا سه ساعت کارهای مراقبتی و خدماتی معلول را انجام می‌دهند و کارهای مراقبتی به صورت تخصصی انجام می‌گیرد و با این طرح معلول در کنار خانواده زندگی می‌کند و رضایت بخشی آن بالاتر است.

این مسؤول با اشاره به اینکه حداقل حقوق به مراقبین پرداخت می‌شود، افزود: از روز اول فراخوان نیروها جذب و آموزش داده شد و مراقبان شروع به کار کردن و اشتغال‌زایی متعددی برای جامعه ایجاد شده است.

قلندری با بیان اینکه این برنامه باید در کل شهرستان‌های استان توسعه پیدا کند، افزود: نیاز مالی این برنامه تامین نمی‌شود و این یک معضل و چالش کشوری است.

وی با اشاره به اینکه معلولی که در منزل نگهداری می‌شود نیاز نیست که به مرکز شبانه‌روزی برده شود، بیان کرد: فرد زمانی که کسی را نداشته باشد واقعا نتواند خدمات بگیرد و وابسته کامل باشد در مراکز شبانه‌روزی پذیرفته می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران تصریح کرد: افراد غیر رسمی از خود خانواده انتخاب می‌شوند از بستگان آن معلول مانند برادر ، پدر مادر و خواهر آموزش داده می‌شود برای مراقبت از معلول که هزینه آن به خود خانواده پرداخت می‌شود و تعداد این مراقبین در استان را 40 نفر است.

این مسؤول با بیان اینکه مراقبین رسمی 68 نفر در استان هستند، افزود: مراقبین رسمی افرادی هستند که کاملا آموزش می‌بینند و چهار معلول به آنها معرفی می‌شود و در منزل چهار معلول خدمات ارائه می‌دهند.

قلندری بیان کرد: از طریق ناظران مراکز بهزیستی بر روند کار مراقبان رسمی و غیررسمی در خانواده  نظارت کامل انجام می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه