English

هدف سند جامع سلامت ارتقای عادلانه شاخص‌های سلامت است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت:هدف سند جامع سلامت ارتقای عادلانه شاخص‌های سلامت است، سلامت بهداشت دهان و دندان، کاهش مرگ و میر مادران باردار و کاهش مرگ و میر جاده‌ای از جمله مواردی است که در این سند آمده است

هدف سند جامع سلامت ارتقای عادلانه شاخص‌های سلامت است

به گزارش خبرگزاری موج، قاسم جان‎بابایی در جلسه شورای برنامه‎ریزی مازندران اظهار کرد: حدود 20 تا 25 درصد مسؤولیت بخش سلامت به‌عهده دانشگاه علوم پزشکی و بقیه آن با مشارکت سایر دستگاه‎ها است و اگر این تعامل صورت نگیرد به اهداف خود دست پیدا نمی‎کنیم؛ به‎عنوان مثال تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی در کشور دو برابر شد اما شاخص سلامت در این بخش بالا نرفت و نشان می‎دهد که سایر دستگاه‎ها کار خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند.

وی افزود: در چند سال گذشته به‎ویژه با ادارات صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی همکاری خوبی داشتیم و اکنون به سمتی آمدیم که سند جامع را برنامه‌ریزی کنیم و همه سازمان‌ها در این زمینه شریک باشند.

این مسؤول بیان کرد: هدف سند جامع سلامت ارتقای عادلانه شاخص‌های سلامت است، سلامت بهداشت دهان و دندان، کاهش مرگ و میر مادران باردار و کاهش مرگ و میر جاده‌ای از جمله مواردی است که در این سند آمده است و ابعاد سلامتی، اجتماعی و معنوی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: در سند جامع سلامت، باید با همکاری همه دستگاه‌ها حقوق تمامی گروه‌های سنی لحاظ شود و ارتقای سلامت با جلب مشارکت مردم و ظرفیت‌سازی در این زمینه در واقع تحقق همان سهم 75 درصدی مردم و سایر دستگاه‌ها است.

جان‎بابایی با اشاره به بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها، سکته‌های قلبی، چاقی و دیابت در مازندران اظهار کرد: براساس شاخص‌های مربوطه در گروه سنی 15 تا 64 سال، مصرف میوه و سبزی ناکافی در 87 درصد موارد وجود دارد، مصرف روزانه سیگار در بیش از 10 درصد و افزایش مصرف قلیان نیز روز به روز بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: پروتکل اولیه سند جامع سلامت در کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران معرفی و ارائه شده است اما هنوز برخی سازمان‌ها نماینده خود را معرفی نکردند و لازم است که فرد پیام‌گذار از سوی یکایک دستگاه‌ها مشخص شود ضمن اینکه حداکثر تا 15 آبان ماه فعالیت 13 کارگروه مربوطه آغاز می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان تصریح کرد: سند جامع سلامت با همکاری دستگاه‌های عضو و با توجه به امکانات و ظرفیت‌های همان دستگاه است، ابلاغ مربوطه به دستگاه‌ها و رؤسای سازمان‌ها اعلام شده و فرد پیام‌گذار در این برنامه فرد حقوقی از سوی همان سازمان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه