English

خارج کردن توده رحمی سه کیلویی از شکم یک بیمار در بیمارستان روحانی بابل

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: عمل جراجی خارج کردن توده رحمی سه کیلویی از شکم خانم چمستانی در بیمارستان روحانی بابل با موفقیت انجام شد.

خارج کردن توده رحمی سه کیلویی از شکم یک بیمار در بیمارستان روحانی بابل

به گزارش خبرگزاری موج، زینت السادات بوذری اظهار کرد: بیمار خانم ٤٨ ساله اهل چمستان به سبب درد شکمی و خونریزی غیرطبیعی رحمی به این مرکز مراجعه کرده بود که پس از بررسی و انجام آزمایشات پاراکلینیک در سونوگرافی توده 20 سانتی با منشا احتمالی رحم گزارش شد که کاندیدای جراحی در مرکز روحانی شده بود.

وی افزود: این بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت و توده رحم بزرگ میوماتوز که بیش از سه کیلو وزن داشت، برداشته و جهت پاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: فیبروم رحم با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیست ولی در بیماری‌هایی که فیبروم رشد سریعی دارد و یا حین یائسگی رشد کرده است، باید احتمال  فیبروم سرطانی را در نظر داشت.

بوذری خاطرنشان کرد: حدودا از هر چهار خانم، سه خانم زمانی در طول زندگی خود دچار فیبروم می‌شود، اما بیشتر آنها از وجود آن بی‌اطلاع هستند.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: فیبروم‌ها شایع‌ترین تومورهای خوش‌خیم دستگاه تناسلی مونث هستند که می‌توانند در جاهای مختلف رحم رشد کنند و اندازه آنها معمولا متفاوت است و برخی اوقات سبب درد و ناراحتی فرد می‌شوند، اما به طور معمول خطرناک نیستند و زندگی فرد را تهدید نمی‌کنند.

بوذری یادآور شد: خونریزی شدید و دردناک رحمی، خونریزی طولانی مدت رحمی از هفت روز یا بیشتر، فشار یا درد لگنی، تکرر ادراری، مشکل در تخلیه مثانه، یبوست، پشت درد یا پا درد، ترشح واژینال مزمن از علائم فیبروم رحم هستند.

وی ادامه داد: به طور نادر، ممکن است که فیبروم رحمی در صورتی که جریان خون آن دچار اختلال شود، سبب ایجاد درد حاد و یا در صورتی که فیبروم پایه داشته باشد و پایه آن دچار پیچ خوردگی شود، سبب درد ﺷﺪﻳﺪ و ﮔﺎﻫﻲ ﻧﺎﮔﻬﺎﻧﻲ و تب شود که معمولا تمام اﻳﻦ ﻋﻼﻳﻢ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﺎ هم ﺩﻳﺪﻩ نمی‌شوﻧﺪ و ﺩﺭ واﻗﻊ ﺑﺴﺘﮕﻲ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ، اﻧﺪاﺯه و ﺗﻌﺪاﺩ ﻓﻴﺒﺮﻭﻡ ﺩاﺭﺩ.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت‌الله روحانی(ره) بابل به بانوان توصیه کرد: زمانی که درد لگنی دارند که برطرف نمی‌شود و یا پریودهای سنگین و درد ناک، خونریزی و یا لکه‌بینی بین دو پریود، درد هنگام نزدیکی، مشکلات خالی کردن مثانه، مشکلات اجابت مزاج دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: در موارد خونریزی شدید رحمی و یا درد لگنی که ناگهانی ظاهر شده است، فورا به پزشک مراجعه کنند.

بوذری با اشاره به اینکه دلیل قطعی بروز فیبروم رحمی مشخص نیست، افزود: دلایل ژنتیکی، هورمون، عوامل شیمیایی، سن باروری، وراثت، نژاد و... از علل  ایجاد فیبروم رحم هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه