English

مهرورزی پیام ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است

مهم ترین پیام ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) محبت و مهرورزی بود پیام دیگر این پیوند آسمانی اصل همتایی در اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و اصالت خانوادگی است که این نیز باید مدنظر جوانان در امر ازدواج قرار بگیرد.

مهرورزی پیام ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) است

به گزارش خبرگزاری موج از خرم آباد، امروز شنبه ۱۳ شهریور مصادف است با اول ماه ذی‌الحجه سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س)، ازدواجی آسان و ساده که امروز می‎تواند برای زوج‌های جوان ما بهترین الگو و نمونه باشد و زوجین جوان با الگو گرفتن از این ازدواج زندگی بادوام و تؤام با ارامشی داشته باشند. امروزه شاهد هستیم زوج‌های جوان علی‎رغم این‌که مراسم‌های ازدواج بسیار مجلل و باشکوهی برگزار می‎کنند و در این مراسم‌ها متحمل هزینه‌های هنگفت می‎شوند اما بسیاری از این ازدواج‌ها دیگر صفا و صمیمیت و دوام و بقا ندارد و خیلی زود منجر به طلاق می‎شوند. متاسفانه امروزه دختران ما و پسران ما در ازدواج‌هایشان از امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) الگوگیری چندانی نمی‌کنند در تعیین مهریه، مخارج مربوط به مراسم عروسی، تهیه لباس و غدای مربوط به عروسی مبنای آن‌ها دیگر یک مبنای اسلامی و فاطمی و علوی نیست. زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) اسوه و الگوی زندگی‌های ما است و راه نجات ما این است که ازدواج خود را به ازدواج این دو معصوم نزدیک و شبیه کنیم. مهمترین پیام ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) محبت و مهرورزی بود حضرت علی(ع) خودش درباره این ازدواج می‌فرمایند: «من و فاطمه به‌سان دو کبوتر در آشیانه هستیم». پیام دیگر پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه‌زهرا(س) اصل همتایی در اعتقادات، ارزش‌های اخلاقی و اصالت خانوادگی است که این نیز باید مدنظر جوانان در امر ازدواج قرار بگیرد. از ماجرای ازدواج حضرت علی‌علیه‌السلام و حضرت فاطمه‌علیهماالسلام نکات بسیار جالبی را می‌آموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیروی راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد، و دوم آنکه ساده‌ زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد و گرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهن‌های کوتاه مادی و اشرافی است چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها می‌افتد و هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین‌تر می‌شود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می‌گیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی می‌کشاند و بر فساد و نابسامانی‌های روانی و مشکلات اخلاقی می‌افزاید. دلیل به تأخیر افتادن ازدواج این است که در زندگی و ازدواج از سادگی فاصله گرفته‌ایم و افراد به‌دلیل این‌که دیگران ساده نگرفته‌اند را دلیل کار خود می‌دانند ولی راه درمان دردهای ازدواج‌های دیرهنگام این است که الگوگیری از امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) داشته باشیم.در ازدواج‌ها باید رنگ خدایی و نشانه‌ای از خدا در آن باشد درحالی‌که کارهایی که در مراسم‌های عقد و عروسی امروزه انجام می‌شود رضایت خدا در آن نیست و دومین کار سادگی و سازگاری در ازدواج است که موجب محبت در زندگی و جمع برکات الهی می‌شود و از واجباتی است که استحکام در خانواده و ایجاد صمیمیت می‌کند. مردم باید از ازدواج آسمانی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) در زمینه‌های خواستگاری بدون واسطه، قناعت کردن به مراحل مختلف زندگی، دوری از اشراف‌گری و سخت نگرفتن به همدیگر الگو بگیرند این درحالی است که اسلام اساس ازدواج را بر سادگی گذاشته است اما متأسفانه امروز ما ازدواج را به موضوعی دست و پاگیر تبدیل کرده‌ایم. این شرط ‌و شروط و سخت‌گیری‌ها، جوانان را از زندگی زده می‌کند و این چشم و هم‌چشمی‌ها برای ما مشکل ایجاد می‌کند، چه دلیلی دارد که وام بگیریم و پول قرض کنیم که می‌خواهیم ارکستر بیاوریم.ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه‌زهرا(س) یک ازدواج آسان و ساده و به‌دور از هرگونه اصراف و زیاده‌روی بود و این مایه برکت در زندگی آن‌ها شد.خداوند در قرآن کریم آن‌را به ازدواج دو دریا توصیف کرده است. ایمان، امانت‌داری و اعتقاد قوی سه ملاک مهم انتخاب همسر هستند، الگوی اصلی ما در انتخاب همسر باید براساس این سه سه ملاک باشد که متأسفانه از آن فاصله گرفته‌ایم و ملاک‌هایی مانند ماشین، خانه، مدرک تحصیلی، شغل جایگزین این اصول شده و باعث بالا رفتن سن ازدواج شده که به‌طور میانگین برای آقایان ۲۸ سال و برای خانم‌ها ۲۴ سال است. امروز لازم است جوانان آگاهانه همسر خود را انتخاب کنند و از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه‌ زهرا(س) الگوگیری درست داشته باشند. زوجین جوان باید از زندگی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) سادگی، مهر و محبت، صفا و صمیمیت، گذشت و فداکاری را الگو بگیرند. متأسفانه یکی از دردهای جامعه ما این است که در الگوگیری از زندگی بزرگان دین مانند حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مرتکب اشتباه شده‌ایم ولی دشمنان ما قوی کار کرده‌اند. مهریه زهرا(س) الگویی برای پیوندهای امروزی پیامبر گرامی اسلام(ص) ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند. مهریه ۵۰۰ درهمی برای فاطمه علیهاالسلام مهتر زنان نیز، به همین هدف صورت گرفت. در روایات، افزون بر این مهریه که جنبه مادی و مالی دارد، مهریه‌های معنوی دیگری نیز برای آن بانوی بزرگ گفته شده است. در روایتی می‌خوانیم که حضرت زهرا(س) از پدر تقاضا کرد که آن حضرت از خدا بخواهند تا مهریه‌اش را شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار دهد. این خواسته حضرت مستجاب شد و فاطمه زهرا(س) شفیع و واسطه بخشش گناهکاران قرار گرفت. نگاهی به نحوه آشنایی، خواستگاری، ازدواج، مهریه و مراسمات مربوط به پیوند انسان‌های بزرگ و معصوم بسیار مهمتر از خود آن اتفاق است. یکی از این پیوندها، ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) به‌عنوان برترین بانوان و مردان عالم هستند و یادآوری این مناسبت در هرسال در واقع تذکر و یادآوری الگوها و معیارهایی است که در زندگی آنان برای ما به‌ویژه برای نسل جوان است. در جریان ازدواج آن دو بزرگوار که به فرموده حضرت رسول(ص) خداوند فاطمه را به ازدواج علی درآورد نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به؛ کفو و همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی‌گری و تجملات، سخت نگرفتن بر همدیگر، ملاک قراردادن معیارها و خصوصیات معنوی و دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت، حجب و حیا و... اشاره کرد. به این خاطر است که یک پیوند با این ویژگی‌ها پیوند آسمانی لقب می‌گیرد که رضایت خدا و رسول خدا(ص) در آن وجود دارد. آیات قرآن که بر ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) دلالت دارند در قرآن آیه‌ای وجود ندارد که به‌صورت مستقیم به ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرده باشد. ولی آیاتی وجود دارد که به‌گونه‌ای مرتبط و مناسب با این رویداد است. آیه انتهایی سوره «کوثر»، دشمن پیامبر(ص) را مقطوع‌النسل می‌داند و عنوان می‌کند که خدا به پیامبر اکرم(ص) خیر کثیر عطا کرده است و می‌دانیم که با ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) بود که نسل حضرت پیامبر(ص) ادامه پیدا کرده و گسترش می‌یابد. آیه‌ای از سوره «رحمن»: در این سوره چنین آمده: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ... یخَرُجُ مِنهْمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجَان»؛ دو دریا را روان کرد تا با یکدیگر تماس پیدا کردند... از آن دو مروارید و مرجان بیرون می‌آید. در تفسیر این دو آیه، در روایات آمده که منظور از دو دریا حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و منظور از مروارید، امام حسن(ع) و مرجان، امام حسین(ع) است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر