English

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان قزوین:

توسعه انرژی های تجدید پذیر و تامین زیرساخت های برق استان در اولویت برنامه های شرکت برق قزوین قرار دارد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین گفت: گسترش انرژی های خورشیدی و بادی، اصلاح وبهینه سازی شبکه های فرسوده و اقدامات جهادی برای تامین انرژی پایدار در استان از مهمترین اولویت های شرکت توزیع نیروی برق استان است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر و تامین زیرساخت های برق استان در اولویت برنامه های شرکت برق قزوین قرار دارد
به گزارش خبرگزاری موج قزوین

، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین به همراه معاونان، مدیران دفاتر حراست، روابط عمومی، مسئول و کارشناس امور فرهنگی و دینی و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج برق استان قزروین با حجت الاسلام عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین دیدار و گفتگو کردند.

مسعود خواجه وند در این دیدار با ارائه گزارش مبسوطی از وضعیت برقرسانی و تامین زیرساختهای برق استان اظهارداشت: در استان قزوین بیش ۶۷۴ هزار مشترک برق داریم که ۵۲۰ هزار مشترک خانگی، ۴۸۰۰ مشترک کشاورزی، ۵۳۰۰ مشترک صنعتی و مابقی سایر بخشهاست که ۷۰ درصد برق استان در بخش تولید مصرف می شود و استان مولدی محسوب می شویم.

وی بیان کرد: این خدمات در ۹مدیریت برق شهرستانی و امور اجرایی با بیش از ۱۱۰۰ نفر نیروی انسانی و کمک ۳۱ مجموعه پیمانکاری با حدود ۲ هزار نفر، خدمات رسان فنی به مشترکان ارائه می شود.

خواجه وند تصریح کرد: استان قزوین به عنوان قطب صنعت و کشاورزی کشور مطرح است و بیش از ۷۰ درصد مصرف برق در بخش تولید شامل ۴۷ درصد درحوزه صنعتی و ۲۳ درصد در حوزه کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: پیک بارمصرف برق استان حدود ۱۱۰۰ مگاوات است وعلیرغم وجود ناترازی تولید ومصرف برق در فصل تابستان ، با مدیریت خوبی که در گذر ازپیک اعمال شد و هماهنگی مناسبی که با سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی استان داشتیم؛ توانستیم با تدوین برنامه جامع برای مدیریت مصرف؛ تبعات این ناترازی را به حداقل برسانیم.

وی گفت: در بخش کشاورزی بر اساس مصوبه هیئت وزیران مدت چهار ساعت برای مدیریت بار تعیین شده و در بخش صنعتی هم با جلساتی که داشتیم هماهنگی لازم صورت گرفت و مشترکان مطلع بودند در چه ساعت و روزی باید مدیریت بار کنند و بار روزانه شنبه تا چهارشنبه را به روز تعطیل منتقل نمایند تا تولید هم آسیب نبیند.

خواجه وند بیان کرد: در استان حدود 240 مگاوات از ناترازی مدیریت شد و به صنعت برق کشور کمک کردیم تا از پیک تابستان بخوبی عبور کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت های تجهیزاتی و لجستیک صنعت برق استان نیز اظهارداشت: در استان قزوین ۴۷ پست فوق توزیع و ۱۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه ترانس با ظرفیت ۲۲۰۰ مگاولت آمپرداریم که ظرفیت خوبی مهیا شده است وبا این ظرفیت می توانیم جوابگوی نیاز مشترکان باشیم و این زیرساختها موجب شده در واگذاری انشعابات جدید مشکلی نداشته باشیم.

خواجه وند گفت: در جهت تامین برق شهرک های صنعتی ، تفاهم نامه هایی امضا شده و خوشبختانه بزودی پست برق صنعتی شهرک ها و نواحی صنعتی کاسپین، شال، حکیمیه و آراسنج راه اندازی و به ظرفیت موجود اضافه می شود.

وی اظهارداشت: در شبکه فوق توزیع هم اتفاقات خوبی رخ داده و اخیرا شش فقره مجوز ایجاد شبکه فوق توزیع دریافت شده است که نیاز ها را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با اشاره به برقرسانی به روستا نیز یادآورشد: در استان قزوین ۸۴۷ روستا داریم که شرایط برقرسانی را دارند که تاکنون ۹۹.۹ درصد آنها برقدار شده و ۲۲ روستا نیز با جمعیت زیر ۱۰ خانوار هستند که در صورت مصوبه می توانیم آنها را نیز برقدار کنیم.

وی گفت: برخی روستاها نیز با پنل های خورشیدی دارای برق شده اند و هرجا نتوانیم شبکه برق ایجاد کنیم با پنل های خورشیدی این نیاز را تامین می کنیم که تاکنون در۵ روستا پنل های خورشیدی نصب و راه اندازی شده است.

خواجه وند بیان کرد: بدلیل قدمت شبکه های برق در برخی روستاها شاهد فرسودگی شبکه هایی بودیم که بیش از ۳۰و برخی ۴۰ سال قدمت دارند که باعث نوسان و افت ولتاژ در برخی مواقع می گردید و برای رفع این عیب نسبت به اصلاحات شبکه های روستایی اقدام کرده ایم.

وی اظهارداشت: جمع آوری سیم های مسی و جایگزینی آنها با کابل خودنگهدار از جنس آلومینیوم از طرح های جدیدی است که موجب شده است ضمن رفع افت ولتاژ و. چلوگیری از سرقت مکرر شبکه از خاموشی های مکرر در مناطق روستایی و آسیب به وسایل برقی مشترکین نیز پیشگیری شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۸۷۰ کیلومتر شبکه کابل خودنگدار احداث شد و امسال نیز اجرای ۱۰۰۰ کیلومتر از این طرح در دستور کار است و سال آینده نیز باقیمانده مناطق تکمیل می شود.

وی اضافه کرد: در مناطق کوهستانی و صعب العبور مانند الموت شرقی و غربی، طارم و کوهین این امر بسیار اثرگذار بوده و توانسته ایم فرسودگی شبکه را اصلاح و برق پایدار را تامین کنیم.

خواجه وند تصریح کرد: در بخش روشنایی معابر نیز با تغییر آرایش شبکه وهوایی کردن آن ونیز جایگزینی سیم مسی با کابل خود نگهدار،ضمن کاهش امکان سرقت از شبکه؛ وضعیت روشنایی استان نیز قابل قبول شده است.

وی در ادامه گفت: در حوزه انرژی های نو، تفاهم نامه سه جانبه همکاری میان سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا)،استانداری قزوین و شرکت توزیع برای توسعه انرژی های نو امضا شد که با توجه به ظرفیت های خوبی که در استان در بخش انرژی بادی داریم بتوانیم این ظرفیت را در تولید برق مورد استفاده قرار دهیم.

خواجه وند یادآورشد: کریدور بادی موجود در استان ظرفیت ۵ هزار مگاوات تولید برق را داراست که در حال حاضر ۱۶۳ مگاوات انرژی بادی وارد مدار شده و قابلیت توسعه دارد.

وی گفت: از کل ظرفیت انرژی بادی کشورکه ۴۵۰ مگاوات وارد مدار شده حدود ۱۶۳ مگاوات آن در استان قزوین است واین نکته نشانگر این است که از لحاظ دالان بادی شرایط بسیار خوبی داریم و می توان آن را توسعه بخشید و با رویکرد فعالانه ای که دولت سیزدهم برای ایجاد ۴ هزار مگاوات انرژی خورشیدی و ۴ هزار مگاوات انرژی بادی در دستور کار دار ما نیز می توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

این مدیر بیان کرد: از منطقه کوهین تا ساوه دالان باد در ایام اوج مصرف برق از اردیبهشت تا آخر شهریور ماه وجود دارد و اگر روی آن سرمایه گذاری مناسبی انجام شود، این محدوده می تواند به عنوان امن ترین کریدور یا دالان بادی کشور با سرعت ۳ تا ۲۱ متر بر ثانیه بهترین شرایط را برای تولید برق در این بخش ایجاد کند.

وی اظهارداشت: در انرژی خورشیدی هم اولین شهرک انرژی را در استان مکان یابی کردیم و در منطقه زین آباد بوئین زهرا، منطقه ای با وسعت ۷۸۰ هکتار شناسایی شده که قابلیت این را دارد که ۳۵۰ مگاوات انرژی برق تولید شده به شبکه سراسری متصل شود.

خواجه وند اظهارداشت: در کشور ۱۱۰۰ مگاوات انرژی بادی و خورشیدی ایجاد شده که ۴۰۰ مگاوات آن بادی و ۷۰۰ مگاوات آن خورشیدی است و برنامه دولت سیزدهم، افزایش آن به ۱۰ هزار مگاوات انرژی های نو به صورت بادی و خورشیدی است.

وی گفت: در زین آباد، زمین قطعه بندی شده که ۱۰۰ هکتار آن در فاز اول در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین قرار گرفته است تا شرکت های کوچک نصب پنل داشته باشند و در مناقصه هم دو شرکت بزرگ به استان آمده اند تا یک نیروگاه ۱۹۵ مگاواتی و دو نیروگاه ۳۰ مگاواتی احداث کنند که این ظرفیت جدید نیز اضافه می شود.

خواجه وند اظهارداشت: با زیرساخت های انجام شده در استان دنبال این هستیم تا توافق سه جانبه دیگری بین استانداری،اداره اوقاف و ساتبا منعقد شود تا با سرعت به سمت ایجاد نیروگاههای نو و تجدید پذیر برویم.

وی با اشاره به برنامه های جهادی شرکت توزیع نیروی برق استان نیز اظهارداشت: در برنامه های جهادی اقدامات زیادی انجام شده و در مناطق صعب العبوری که پیمانکار رغبت انجام کار نداشت ازظرفیت داخلی شرکت و اکیپ های جهادی خودمان استفاده کردیم و هر ماه یک برنامه اقدام جهادی برنامه ریزی واجرا شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین یادآورشد: هرجا نیاز به اصلاح شبکه باشد بسرعت با استفاده از ۲۵ اکیپ فنی و عملیاتی و بهره گیری ازهمکاران فنی سراسر استان بصورت جهادی وارد کار شده و مشکلات خطوط را اصلاح وشبکه مقاوم سازی می کنیم که اجرای این طرح های جهادی کمک کرده است،هم هزینه ها کاهش یابد و هم در شرایط بحران آماده به کار باشیم.

وی گفت: با اقدامات اصلاحی خوشبختانه میزان سرقت ها بشدت کاهش یافته و زیرساختهای شهری به سمت هوشمند سازی حرکت کرده است.

خواجه وند بیان کرد: با همکاری مناسب شرکت آب منطقه ای قزوین در حال حاضر ۱۰۰ درصد چاههای کشاورزی استان دارای کنتور هوشمند شده و هرجا تجاوز قدرت و مصرف باشد، کنترل می شود و می توانیم میزان مصرف برق مشترک پر مصرف را محدود کنیم و امروزه روی مصرف آب چاه های کشاورزی کنترل کامل داریم.

وی اظهارداشت: در بخش صنعتی نیز ۳۰ درصد مشترکین از راه دور کنترل می شوند و اگر برنامه ها وتفاهم نامه ابلاغی را رعایت نکنند فرمان قطع برق صادر می شود و درحال حاضر و با هوشمندسازی انجام شده درسطح استان، مصارف صنعت و کشاورزی به خوبی کنترل می شود.

خواجه وند در ادامه افزود: به نیروی انسانی اهمیت ویژه می دهیم و معیشت و رفاه آنها را در اولویت قرار داده ایم تا انگیزه خدمت

بیشتر شده و بهره وری سازمانی نیز بالا برود که در این راستا حقوق پرسنل بموقع پرداخت شده و مزایای انگیزشی و پاداش ها بموقع داده شده است و شاهد همدلی نیروها هستیم و این مسیر ادامه دارد.

در پایان این دیدار حجت الاسلام عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های مدیرعامل و مجموعه صنعت برق استان در تامین برق پایدار و خدمت رسانی بی وقفه به مردم،ضمن تفسیر آیه ۲۷ سوره اسراء و تبیین منطق قرآنی و دینی لزوم صرفه جویی و دعوت همگان به پرهیز از اسراف بویژه در مصرف آب و برق، رهنمودهایی در زمینه توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر دراستان و ارتقای خدمت رسانی به شهروندان ارائه نمودند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه