English

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین:

اقدمات قانونی پیچیده نباید مردم را به سمت تخلف سوق دهد

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین، محمد قاسمی عنوان کرد: حفظ حقوق بیت‌المال، منابع طبیعی، محیط زیست و... یک وظیفه شخصی و همچنین سازمانی است و باید نسبت به این حوزه حساسیت ویژه داشت و تبعاً مسئولان و دستگاه های متولی باید پاسخگوی اقدامات خود باشند.

اقدمات قانونی پیچیده نباید مردم را به سمت تخلف سوق دهد

به گزارش خبرگزاری موج قزوین؛ محمد قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین، در چهارمین نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان که در سالن جلسات دادسرای مرکز استان برگزار شد، بیان کرد: قوه قضاییه در دوره تحول در خصوص صیانت و حفظ حقوق بیت‌المال عزم جدی خود را به کار گرفته و همانگونه که طی روزهای گذشته شاهد بودیم؛ ساختمان قدیمی قوه قضاییه که در بستر رودخانه چالوس احداث شده بود، تخریب شد و این هشدار دستگاه قضایی است.

وی افزود: قوه قضاییه صیانت از حقوق بیت‌المال را از خود آغاز کرده و این موضوع باید مورد توجه دست‌اندازان، متعدیان و متعرضان به بیت‌المال قرار گیرد، زیرا برخورد دستگاه قضایی با آنها سخت و بدون اغماض خواهد بود.

قاسمی در خصوص مسائل و مشکلات اراضی موقوفه استان قزوین گفت: وقف یک سنت نیکو و حسنه است، اما امروزه در برخی مناطق به دلیل سود و صرفه اقتصادی، وقف بودن اراضی را با ادعاهای مختلف قبول ندارند و این یک مبارزه منفی است و شاید این موضوع به عملکرد دستگاه ها مرتبط و در حراست و صیانت از اراضی موقوفه کوتاهی صورت گرفته باشد و این موجب شده است که امروز سودجویان از هیچ تعرضی به این اراضی غافل نشوند.

این مقام قضایی در ادامه اظهار داشت: مردم باید به مالکیت قانونی موقوفات توجه کنند و اگر ادعایی نسبت به اسناد رسمی اوقاف دارند، باید در مراجع قضایی طرح دعوا نمایند. زیرا در غیر اینصورت سوء استفاده ها گسترده خواهد شد و هم‌اکنون نیز پرونده های متعددی در مراجع قضایی استان مطرح است و باید نسبت به این موضوع فرهنگ‌سازی درست صورت گیرد.

دادستان مرکز استان تصریح کرد: نباید برخی افراد با اسناد عادی به موقوفات تعرض کنند و سازمان اوقاف باید اقدامات قانونی خود را از باب افراز اراضی موقوفه اجرایی کند، تا از تعرض به آنها جلوگیری شود.

وی افزود: وقف فرصت بسیار خوبی است و باید از این ظرفیت برای خدمت‌رسانی و ارتقاء استان استفاده کرد، اما امروزه فرصت وقف در حال تبدیل شدن به تهدید است و در حوزه اراضی موقوفه با مشکلات متعددی روبرو هستیم.

محمد قاسمی اظهار داشت: مراجعت معکوس به روستاها نسبت به گذشته افزایش یافته است، وقتی نسبت به تغییر کاربری غیرمجاز سخت‌گیری می شود، باید چاره‌ای نیز اندیشیده شود و می بایست بسترهای کار قانونی فراهم شود و در این خصوص نیازمند تسهیل‌گری هستیم، زیرا نباید پیچیدگی اقدامات قانونی مردم را به سمت تخلف سوق دهد. اما متاسفانه برخی تخلفات در حوزه تغییر کاربری صورت می گیرد و بعداً به دنبال الحاق به طرح هادی هستند و قطعاً تخریب آنها نیز تبعات سوء به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول اعلام داشت: کمیته‌ای در ذیل کارگروه نظارت و پیگیری حقوق عامه در بنیاد مسکن استان تشکیل می شود و دستگاه قضایی استان نیز از ظرفیت های قانونی خود استفاده خواهد کرد، تا موانع و مشکلات موجود مرتفع شود و باید تسهیلات و بسته حمایتی برای افراد متقاضی ساخت مسکن در روستاها پیش‌بینی شود و باید مردم را به سمت قانونمداری سوق داد.

قاسمی ادامه خاطر نشان کرد: طرح کمربندی نسیم شمال قزوین یک طرح ملی است و این مسیر از دیرباز وجود داشته است و در خصوص چند بنای غیرمجاز این مسیر، دستگاه های متولی اعلام داشته‌اند که مکاتبات لازم صورت گرفته و قطعاً کوتاهی دستگاه ها نیز نادیده گرفته نخواهد شد و با این تغییر کاربری های غیرمجاز نیز همانند سایر موارد برخورد می شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان یاداور شد: باید انتظار مردم در خصوص صیانت از بیت المال، منابع طبیعی و محیط زیست برآورده شده و با هم‌افزایی تمامی دستگاه ها و نهادها و همچنین گشت های مشترک، از تعدیات و تعرضات جلوگیری شود و بدون‌شک این شورا ضمن حفاظت از حقوق بیت‌المال، از حقوق مردم نیز دفاع خواهد کرد، همچنین در این نشست موارد حوزه ی صیانت از حقوق بیت المال مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و مصوبات لازم به تصویب رسید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه