English

داستان ورود تراموا به تبریز در مستند «قونقا»

مستند «قونقا» به کارگردانی محمد فرزین‌نیا این هفته در قالب مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود.

داستان ورود تراموا به تبریز در مستند «قونقا»
به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، مستند کوتاه «قونقا» سیر ورود قونقا به تبریز و بعدها کنار گذاشته شدنش را مرور می کند. ضمن اینکه به دلیل همزمانی ورود این دستگاه به تبریز، مستند با تحولات تاریخی آذربایجان نیز مرتبط شده است.
«قونقا» که واژه ای ترکی بوده به معنی چرخ و تایر است، همان تراموای غربی که به سال ۱۲۸۰ هجری شمسی به همت چند تن از مردان خیر تبریز و با پشتکار و پایمردی قاسم خان امیر تومان نخستین شهردار این شهر ساخته شد.
این مستند کاملا کوتاه و موجز ساخته شده و نمای اضافه‌ای در آن به چشم نمیخورد. همچنین فیلمساز از شاخه به شاخه پریدن پرهیز کرده و می کوشد اطلاعات لازم را به اندازه به مخاطب منتقل کند.
محمد فرزین نیا درباره این مستند توضیح داد: اولین مواجهه من با قونقا مجسمه‌ای است در ابعاد واقعی از تراموای اسبی که در یکی از میدان‌های شهر تبریز ساخته شده است. فکر کردم با استفاده از انیمیشن و جان‌بخشی به این فرم هنری و اهمیت مقطع تاریخی راه‌اندازی قونقا در تبریز می‌توانم بخشی از تاریخ این منطقه را روایت کنم.
وی افزود: «قونقا» قرار بود فیلمی فرم‌گرا باشد که با ترکیب تصاویر زنده و روتوسکوپی ساخته شود، اما مدت‌ها شرایط تولید فیلم فراهم نشد.
این مستندساز تصریح کرد: مصاحبه‌های زیادی گرفتیم و حتی دو نسخه ۱۷ و ۱۵ دقیقه‌ای هم از فیلم داشتیم. تدوین‌گر فیلم هم دلش نمی‌آمد چیزی از آن نسخه‌ها کم کند، اما با اصرار من این اتفاق افتاد و فکر می‌کنم این نسخه شسته رُفته‌تر است و از فیلم راضی‌ام.
«قونقا» تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در قالب مجموعه «سینما حقیقت» شنبه ۱۶ مرداد ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۱۷ مرداد ساعت ۱۲ و جمعه ۲۲ مرداد ساعت ۱۷ بازپخش می شود.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه