English

رواق دارالسلام حرم رضوی، مدفن رئیس جمهور شهید شد + تصاویر

پیکر رئیس‌جمهور شهید پس از تشییع در شهر مشهد قرار است بعد از برگزاری مراسمی در حرم امام رضا (ع)در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده خواهد شد.

رواق دارالسلام حرم رضوی، مدفن رئیس جمهور شهید شد + تصاویر
به گزارش خبرگزاری موج

، بالگرد حامل حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی، خادم‌الرضا (ع)، هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی»، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و ایشان به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رییس‌الساداتی معروف به رئیسی ۶۴ ساله هشتمین رییس‌جمهور ایران بود.

وی متولد ۲۳ آذر ۱۳۳۹ شهر مقدس مشهد بود و مسوولیت‌هایی چون ریاست قوه قضاییه و معاونت اول این قوه، دادستانی کل کشور، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نایب رئیسی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان قدس رضوی را در کارنامه داشت.

آیین تشییع پیکر حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، شهید جمهور هم اکنون در خیابان امام رضا (ع) مشهد مقدس در حال برگزاری است و قرار است پیکر ایشان در حرم امام هشتم (ع) به خاک سپرده شود.

پیکر شهید رئیسی در حالی امروز از شهر بیرجند به سمت مشهد مقدس انتقال یافت که پیش از این مردم شهرهای تبریز، قم و تهران با حضور پرشور و با شکوه با پیکرهای شهید سید ابراهیم رییسی و همراهانش وداع کرده بودند.

مرقد امام رضا(ع)

محل در نظر گرفته شده  برای به خاک سپردن تشییع پیکر رئیس‌جمهور در حرم مطهر رواق دارالسلام است جایی که از لحظه مشحص شدن آن به عنوان محل تدفین رییس‌جمهور این سوال پیش آمد این رواق در کدام قسمت حرم رضوی قرار گرفته و دارای چه ویژگی‌های است.

رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) که ساخت آن را به گوهرشاد خاتون در قرن نهم هجری منسوب کرده‌اند، در شرق رواق دارالحُفّاظ واقع شده است.

رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) در شرق رواق دارالحُفّاظ و در رواقی که به محراب آیینه‌کاریِ زیبایی تزئین شده و در کنار آن صفّه و ایوانی برای نشستن است، قرار دارد. ساخت این رواق را به گوهرشاد خاتون در قرن نهم هجری منسوب کرده‌اند.

البته در زمان ساخت، از آن به عنوان رواق استفاده نمی‌شد، بلکه بنای دوطبقه‌ای بود که از طبقه زیرین آن برای انبار فرش باعنوان تحویل‌خانه و از طبقه بالای آن برای آسایشگاه فراشان بهره می‌بردند و به گنبد اپک میرزا شناخته می‌شد؛ این بنا در سال ۱۳۳۸ شمسی به یک رواق بزرگ تبدیل شد و دارالسلام نام گرفت.

آرایه‌های هنری رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) شامل آینه‌کاری، رسمی‌بندی و مقرنس‌کاری می‌شود و کف و ازاره آن تا ۱۶۵ سانتی‌متر با سنگ مرمر یشمی پوشیده شده است.

این رواق از شمال با دو راهرو به گنبد حاتم‌خانی و از سمت شرقی با در طلای نفیس دیگری به رواق دارالسرور می‌پیوندد. طول رواق ۲۰ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاع آن به ۵.۹ متر می‌رسد که در مجموع با فضاهای جانبی ۲۲۷ متر مربع مساحت دارد.

کف رواق دارالسلام با مرمر به زیبایی نقش‌بندی و سنگ فرش شده است. در ازاره‌های رواق تا ارتفاع ۶۵ /۱ پوشیده شده از سنگ مرمر یشمی دیده می‌شود. دیوارها و سقف بنا به سبک زیبایی رسمی‌بندی شده‌اند که چشمۀ اصلی سقف را در سه بخش احاطه کرده‌اند.

بالای ازاره کتیبه‌ای است به عرض ۳۰ سانتیمتر که به خط نستعلیق بر آن حجاری شده است. وجود یکی از قدیمی‌ترین لوسترهای کریستالی نفیس و درخشان حرم امام رضا (ع) با عمر ۲۰۰ ساله با ۱۴۴ شاخه، ارتفاع چهار متر و وزن حدود دو تن در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) بر عظمت و شکوه این رواق افزوده است.

مرقد امام رضا (ع)

در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۳۸ به همت مرحوم دکتر سیدفخرالدین شادمان که نیابت تولیت وقت را بر عهده داشت، برای بزرگ کردن محل زائران تغییراتی در آن ایجاد کردند. آسایشگاه فراشان را به جای دیگری بردند و سقف میانی را برداشتند و به رواق تبدیل کردند. در اسناد آستان قدس ذکر کرده‌اند که پس از اینکه ساخت محل کامل شد و به صورت رواقی درآمد، نام آن را دارالسلام گذاشتند و بعدها هم با تغییراتی در اطراف رواق، آن را بزرگ‌تر کردند.

در سال ۱۳۴۶ در زمان نیابت تولیت باقر پیرنیا، قسمت‌هایی از رواق به دست هنرمندان مرمت شد. زیربندی پایه‌ها و تجدید ساختمان طاق با بتون آرمه و آیینه‌کاری و فرش و ازاره سازی مرمر را اواخر مردادماه سال ۱۳۴۶ شمسی شروع و در اسفندماه همان سال در مدت هفت ماه تمام کردند.

مدفن شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد در گوشه‌ای از همین رواق مشخص است، حضرات آیات شیخ حبیب‌الله گلپایگانی و شیخ غلامحسین تبریزی، سیدعلی موسوی و نیز حاج سید‌هاشم نجف‌آبادی جد مادری مقام معظم رهبری نیز در رواق دارالسلام حرم امام رضا (ع) مدفون هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه