English

«قنات‌های ایران» ثبت جهانی یونسکو شدند

پرونده‌ قنات‌های ایرانی به فهرست میراثتاریخی - فرهنگی یونسکو اضافه شد.

«قنات‌های ایران» ثبت جهانی یونسکو شدند

به گزارش خبرگزاری موج، دقایقی قبل پرونده‌ «۱۱ قنات ایرانی»، به عنوان دومین پرونده‌ زنجیره‌ای ایران در فهرست میراثتاریخی – فرهنگی یونسکو بررسی شد و به ثبت رسید.

در این بررسی، نمایندگان کشورهای مختلف به اظهار نظر درباره‌ پرونده‌ ارائه شده از سوی ایران پرداختند که بیشتر کشورها از جمله قزاقستان، جامائیکا، تانزانیا، بورکینافاسو، زیمباوه، آذربایجان، لهستان و… از قنات‌های تاریخی ایر ان و ثبت آن در فهرست میراثجهانی یونسکو حمایت کردند.

بیشتر کشورهای عضو بر اهمیت تاریخی قنات‌های ایران، سیستم پیچیده و مدرن بکار رفته در آنها و سودمندی آنها برای محیط زیست اذعان کردند.

نماینده ایران در یونسکو، با قدردانی از ثبت ۱۱ قنات ایرانی در فهرست میراثجهانی، این قنات‌ها را سایت‌هایی قدیمی از جهان دانست.

«دکتر احمد جلالی»، نماینده ایران در یونسکو پس از اعلام رسمی ثبت پرونده‌ی قنات‌های ایران در فهرست میراثجهانی یونسکو با ابراز قدردانی، در سخنانی به سفرنامه ناصرخسرو اشاره کرد که این شاعر و نویسنده در آن به قنات‌های ایران از حدود هزار سال پیش اشاره کرده است.

او همچنین با قرائت شعری که به گفته‌ طالبیان، معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری، گویا همین امروز آن را سروده بود به قنات‌های تاریخی ایران و نیز دیگر آثار جهانی این کشور مانند باغ‌های ایرانی اشاره و از آن‌ها تمجید کرد.

وی افزود: ثبت این قنات‌ها یک لحظه تاریخی است و در حال حاضر برای ایرانی‌هایی که زیر زمین چنین قنات‌هایی را حفر کرده بودند، اکنون آن‌ها به یک سایت قدیمی جهانی تبدیل شده‌اند.

با تایید ثبت جهانی این قنات‌ها، بازار تبریک به نمایندگان ایران در اجلاس یونسکو داغ شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی