English

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خانه اقوام و نواحی فرهنگی ایران در تهران افتتاح می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: خانه اقوام و نواحی فرهنگی ایران با هدف عرضه و نمایش عظمت فرهنگ ایران و قومیت‌های مختلف ایرانی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح می‌شود.

خانه اقوام و نواحی فرهنگی ایران در تهران افتتاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، هفتصد و نودونهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی با ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیری سید مجید امامی، اعضا و مدعوین، صبح روز سه شنبه، سی ام خرداد در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

جلسه ۷۹۹ به دو دستور «بررسی بیانیه راهبردی حفظ و تنوع قومی و فرهنگی انسجام اجتماعی ایرانیان» و «بررسی طرح تشکیل خانه اقوام و نواحی فرهنگی ایرانی» پرداخت که در همین راستا رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: جامعه ایرانی در میان تمام ملت‌های جهان، دارای تنوع کم‌نظیری از اقوام و اقلیم‌های فرهنگی گوناگون است که بر محور تعامل و پیوند تاریخی، شکل خاصی از الگوهای هویتی را به وجود آورده که در آن مؤلفه‌های دینی، ملی و قومی کنار هم قرار می‌گیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: یکی از نشانه‌های وحدت قومی در مقبرة الشهدای آذربایجان شرقی است که شعرای آذری‌زبان و فارس زبان در کنار هم قرار دارند. همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نمایشگاه کتاب نیز فرمودند: «بهترین آثار در حوزه زبان و ادبیات فارسی را آذری زبانان تولید کرده‌اند» که این گویای تلفیق زیبای هویت ملی ایران است. یا شهر بانه در یک روز ۶۰۳ شهید را تقدیم انقلاب کرده است و عظمت‌های بزرگی را در حافظه تاریخی قومیت‌ها و اقوام در مناسبت‌های انقلابی، دینی و ملی در هم آمیخته بنابراین؛ علیرغم توطئه‌هایی که در یکصد سال اخیر از انتهای دوره قاجار و قرن ۱۳ شمسی که در خوزستان و خراسان و … رخ داد تا حمله متفقین و اعلام خودمختاری که صورت گرفت و تجزیه طلبی‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شد و.... برای آینده مسائل قومیتی نگرانی جدی نخواهیم داشت و امروزه هویت ایرانی یک هویت مقوم و شکل گرفته است و در دنیا همانند ایران را کمتر سراغ داریم که با این تنوع قومیتی به این اندازه حوزه میراثی مشترک فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: حتی در کشورهای توسعه یافته و جدید شکل گرفته، همانند کانادا مشاهده می‌کنید که بحث‌های تجزیه طلبی بسیار دیده می‌شود و در آمریکا و اسپانیا نیز بدین گونه است. ولی در ایران با وجود این میزان تنوع قومیتی، همگرایی چشمگیری را شاهد هستیم که در پرتو انقلاب اسلامی محقق شده است. اگر انقلاب اسلامی نبود، ایران به دلیل عملکرد رژیم پهلوی در زمینه قومیت زدایی و هویت زدایی از اقوام، دچار تجزیه و واگرایی می‌شد. با انقلاب اسلامی و چتر گسترد های که امام راحل (ره) و بعد از دفاع مقدس ایجاد کرده بود، تمامی قومیت‌ها منسجم حول محور یک هویت جدیدی با عنوان افتخارات دفاع مقدس شکل گرفتند و امروز وقتی سخن از شهدای دفاع مقدس می‌شود؛ شیعه، سنی، کرد، ترک، بلوچ و..... کنار هم قرار می‌گیرند و این همان قومیت قدرتمند شکل گرفته ذیل چتر انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی ادامه داد: وظیفه ما صیانت از این وحدت است و نباید به سمتی حرکت کنیم که اصل این موضوع مورد نقار قرار گیرد و این تنوع‌ها مایه وفاق ملی هستند. در تجلی این مؤلفه‌ها نیز باید دقت شود تا عظمت انقلاب اسلامی که دنیا را تکان داده است به نمایش گذاشته شود. ما همیشه مدافع تاریخ چند هزار ساله کشور عزیزمان هستیم. ولی عظمتی که امروز، ایران در جهان دارد مرهون ورود اسلام و اهل بیت (ع) است که مایه وفاق مردم هستند. بنابراین باید در بروز و ظهور و تجلی انگاره‌های مهم انقلاب با قدرت بیشتری عمل کنیم.

وی افزود: روح معنویت، تعبد و توحید، ولایت مداری، اسلام مبتنی بر معارف قرآن و مودت اهل بیت (ع)، سرزمین ایران، زبان و خط پارسی، تمدن و تاریخ ایران، مهدویت، انتظار و رسالت تاریخی ایرانیان در برقراری عدالت جهانی محورهایی است که باید در بازنویسی بیانیه راهبردی حفظ و تنوع قومی و فرهنگی انسجام اجتماعی ایرانیان در نظر گرفته شود تا این بیانیه قوی‌تر و قابل ارائه گردد. باید توجه داشت که ما در جایگاه دفاع از انقلاب اسلامی و دستاوردهایی که مرهون امام (ره) و شهدا است، کمترین لکنتی نخواهیم داشت.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین با توجه به طرح تشکیل خانه اقوام و نواحی فرهنگی ایران بیان کردند: افتتاح خانه اقوام و نواحی فرهنگی ایران در فرهنگسرای نیاوران با هدف عرضه و نمایش عظمت فرهنگ ایران و قومیت‌های مختلف ایرانی به پیشنهاد این وزارتخانه مطرح شده است و می‌تواند فضایی برای بازتولید و پاسداشت تنوع فرهنگی ایران و معرفی آن به جهان باشد. حس تفاخر به هویت ملی متشکل از همه عناصر به ویژه عناصری که در دهه‌های اخیر با انقلاب اسلامی، شهدا، دفاع مقدس و مدافعان حرم باید به نمایش گذاشته شود چرا که امروز هویت ملی ایرانی، فراتر از مرزها و تا آنطرف مدیترانه دارای احترام و تکریم است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه