English

به مناسبت سالروز شهادت امام محمد تقی(ع)؛

دفاع از حقانیت اسلام و آموزه‌های دینی سیره ومنش امام جواد(ع)/پرچمدار بزرگ مباحثه‌گری و مناظره در جهان اسلام

امام محمدتقی(ع) نهمین پیشوای شیعیان با ادامه راه پیشینیان معصوم در روشنگری مردم، علم آموزی آنان و دعوت به دین اسلام، در مناظره‌های بسیاری با دانشمندان روزگار خود توانست همگان را به طرف درک و فهم صحیح آموزه های دینی و الهی رهنمون سازد.

دفاع از حقانیت اسلام و آموزه‌های دینی سیره ومنش امام جواد(ع)/پرچمدار بزرگ مباحثه‌گری و مناظره در جهان اسلام

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، امامان معصوم(ع) دین شریعت محمدی و چهارده معصوم که از تربیت الهی و نظر لطف حضرت حق برخوردارند، از کامل‌ترین انسان‌ها محسوب شده و الگویی نیک برای بشریت و رفتار انسانی هستند. امام جواد(ع) نیز مانند دیگر امامان(ع) به کمالات و فضیلت های علمی و اخلاقی بسیاری مزین بود که با وجود محدودیت‌هایی که از طرف دستگاه خلافت مأمون و معتصم عباسی اعمال می‌شد با تعیین نمایندگانی در سراسر جهان اسلام ، ارتباط خود را با شیعیان حفظ کرد و کارگزارانی به منطقه‌های مختلف فرستاد و با ارشاد و روشنگری‌های گسترده از تجزیه و تفرقه مسلمانان جلوگیری کرد و با هدایت پیروان خویش در برابر فرقه‌های انحرافی، آنها را به طرف مسیر حق و حقیقت رهنمون ساخت.

این امام همام به سبب داشتن صفات برجسته به «جواد» برگرفته از نام های زیبای خدا مشهور بود. جواد یعنی فردی که بسیار اهل جود و بخشش باشد. امام جواد(ع) تجلی صفات خداست و کرم و بخشش از سجایا و خصایص رفتاری او به شمار می‌رود. چنان که هیچ فردی را از خود ناامید بر نمی‌گرداند.

سرانجام امام جواد(ع) در 25 سالگی به دستور معتصم عباسی مسموم شد و به شهادت رسید. پیکر مطهر نهمین پیشوای شیعیان در کاظمین عراق به خاک سپرده شد.

 

157221070

 

حفظ مکتب امامت و همگرایی امت رسالت مهم امام جواد(ع)

حجت‌الاسلام«محمدرضا فاطمی»پژوهشگر امور دینی و استاد حوزه، با بیان اینکه امام جواد(ع) در آن سن کم باید مکتب امامت و همگرایی امت را حفظ می‌کردند، گفت: این امام همام با آن سن کم در موجهه با تردید خواص شبهات را رفع و مسأله امامت را تبیین کردند. مناظره‌های امام با بزرگان معتزله و اهل سنت در قالب موضوعات فقهی و کلامی انجام می‌شد که هر کدام اهدافی را دنبال می‌کردند.

وی در ادامه بیان داشت: امام جواد(ع) در سخنان خود همواره بر نهادینه ساختن فرهنگ و ارزش ولایتمداری در جامعه تاکید و ضرورت پیروی و سرمشق گرفتن مسلمانان از اخلاق و سیره پسندیده پیامبر اکرم(ص) را گوشزد می‌کرد و معتقد بود که مسلمان واقعی باید مَنشی همچون پیامبر(ص) داشته باشد تا بتواند در جامعه اسلامی نقشی تاثیرگذار ایفا کند.

 

اهمیت دوران زندگی جوادالائمه(ع) از چند جهت

این پژوهشگر دینی، با اشاره به اینکه این دوران از چند نظر برای شیعیان اهمیت دارد، بیان داشت: این دوره زمان به ثمر رسیدن فعالیت‌های ائمه قبلی چون صادقین و امام کاظم(ع) است و از سوی دیگر آماده سازی شیعیان در زمینه غیبت مهدوی در این مقطع زمانی جدیت بیشتری می‌یابد. از اینرو پویایی و حرکت تبلیغی گسترده شیعیان این دوران که البته توسط امام(ع) هدایت می‌شد باعث شد که فتنه‌ها یکی پس از دیگری فرو نشیند و امور پراکنده شیعیان سازمان یابد، به‌گونه‌ای که می‌توان گفت، پس از شهادت ایشان دیگر خبری از انشعابات نبود و تقریبا همه شیعیان به صورت یکپارچه به امامت امام هادی(ع) گردن نهادند.

 

بیشتر بخوانید: 

سیره جواد الائمه (ع) از ولادت تا شهادت

رأفت و منش امام رضا(ع)؛ الگوی بی‌بدیل تعامل فرهنگی در جهان اسلام /حرم رضوی مأمن و مأوای عاشقان اهل بیت(ع)

 

آماده سازی شیعیان برای عصر ظهور

وی بزرگترین خدمت نهمین امام شیعیان(ع) را زمینه‌سازی برای دوران غیبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: شیعیان می بایست برای هنگامی که حضرت مهدی(عج) از نظرها غایب می شدند آمادگی می یافتند. اقدامی که ابنا الرضا(فرزندان امام رضا(ع)) انجام دادند، توسعه نهاد وکالت بود. آنها وکلایی را تعیین می کردند تا در سرزمین های مختلف اسلامی پاسخگوی مسایل مردم باشند و بیاموزند که در هنگامه غیبت باید چه اقدام هایی صورت دهند.

حجت‌الاسلام فاطمی، با اشاره به این که فردی می‌توانند وجود مقدس امامان را درک کند که تمام دوازده امام را در قالب یک امام بداند، خاطر نشان کرد: تمام ائمه اطهار(ع) یک راه و حقیقت را دنبال می کردند اما در دوران مختلف و در رویارویی با حکام متفاوت، سیاست‌ها و شیوه‌های گوناگونی را در پیش می‌گرفتند. سیره و آموزه‌های گرانقدر امام جواد(ع) می‌تواند الگویی نیکو را فراروی جوانان قرار دهد تا آنها با تأسی از این بزرگوار، مسیر حق را برگزیده و در پرتو کسب علم و دانش به تشخیص اندیشه‌های حق از باطل بپردازند و با معیار حقیقت تمام امور را سنجیده و در مسیر ثواب گام بردارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه