English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کن ۲۰۲۳ پر ستاره بود/ «آناتومی یک سقوط» نخل طلا گرفت

هفتادوششمین دوره جشنواره کن درحالی به پایان رسید که چهره‌های مطرح بسیاری در این رویداد حاضر شدند و مستند ۷۶ دقیقه‌ای کیارستمی مشغول کار است، در بازار کن عرضه شد.

 کن ۲۰۲۳ پر ستاره بود/ «آناتومی یک سقوط» نخل طلا گرفت

به گزارش خبرگزاری موج، هفتادوششمین دوره جشنواره کن درحالی به پایان رسید که چهره‌های مطرح بسیاری در این رویداد حاضر شدند. مخاطبان، در جایی، به یک چهره، انتقادهایی صریح وارد و در جایی دیگر، بازیگری گه وی را هو کرده بودند، به صورت ایستاده، تشویق کردند.

جشنواره فیلم کن، یکی از بهترین دوره‌های چند سال اخیر خود را پشت سر گذاشت. به‌نوعی یک بازگشت شکوهمند را تجربه کرد و موفق شد تا زورآزمایی قدرتمندی را برای رقبای دیرینه خود علی‌الخصوص جشنواره ونیز داشته باشد. با این حال، نکاتی از این جشنواره، در ذهن‌ها مانده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت درگیری‌های داخلی فرانسه بتواند جشنواره کن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد اما به جز روز نخست این رویداد، دیگر خبری از اعتراض، حول کاخ جشنواره مخابره نشد.

 

بیشتر بخوانید:

رکودار «کن» در نیمه راه چه فیلمی است؟

پای «اصغر فرهادی» از کن بریده نمی‌شود

«کن» در ایستگاه هفتاد و ششم فردا افتتاح می‌شود/«آیه‌های زمینی» تنها نماینده ایران در «کن»

 

نخل طلای افتخاری این دوره، در مراسم افتتاحیه به مایکل داگلاس اهدا شد و این یعنی یک شروع بسیارخوب برای بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان.

جانی دپ بازیگر فیلم افتتاحیه کن این دوره یعنی ژان دوباری بود که غافلگیری روز نخست جشنواره امسال را رقم زد. دپ پس از پروسه طولانی دادگاه با امبر هرد، که سبب شد چندسالی از بازیگری دور بماند، حالا در فیلم ژان دوباری، حضور کوتاه را تجربه کرده است. این اولین حضور سینمایی دپ پس از چند سال، سبب شد تا وی برای نخستین‌بار طی چند سال اخیر، در یک رویداد سینمایی، به شکلی رسمی حضور یافته و بر روی فرش قرمز راه برود.

مستند ۷۶ دقیقه‌ای کیارستمی مشغول کار است، در بازار کن عرضه شد. در این مستند که سیف‌الله صمدیان کارگردانی کرده، مارتین اسکورسیزی، ژولیت بینوش، ژیل ژاکوب، جاناتان روزنبام، جف اندرو و چند نفر دیگر درباره کیارستمی صحبت کردند.

جشنواره کن که سال گذشته با اهدای نخل طلای افتخاری به تام کروز، غافلگیری بزرگی را رقم زد، برای امسال هم این برنامه را برای هریسون فورد ترتیب داد و تحسین بسیاری از سینمادوستان را برانگیخت. فورد همچنین اعلام کرد که این، آخرین حضور او در مجموعه ایندیاناجونز است.

درباره علف‌های خشک بیلگه جیلان فیلم عجیبی بود. تا نیمه جشنواره، با ستاره‌های خوب خود، در صدر جدول منتقدان قرار داشت اما انتشار برخی کلیپ‌ها از خروج مخاطبان این فیلم در نیمه‌های نمایش اثر، سبب شد تا پرسش‌های بسیاری راجع کیفیت فیلم مطرح شود.

 قطعا شلوغ‌ترین فرش قرمز کن ۲۰۲۳ متعلق به فیلم قاتلان ماه کامل بود. فیلمی که بازیگران و چهره‌های شناخته‌شده بسیاری ازجمله اسکورسیزی، دنیرو و دی‌کاپریو روی فرش قرمز آن راه رفتند.

کن امسال اما محلی برای واکنش‌های متفاوت نیز بود: مخاطبان، در روزی، انتقادهایی جدی به فیلم جدید شان پن وارد آورده و خشونت به کار رفته در این فیلم را سرزنش کردند و در روزی دیگر، تارانتینو را که ۲۶ سال پیش در همین جشنواره هو کرده بودند، برای دقایقی به صورت ایستاده تشویق کردند.

برخلاف آنچه تصور می‌شد، کن امسال، سرشار از حضور چهره‌های سرشناس بود. رابرت دنیرو، تام هنکس، کوئنتین تارانتینو، توبی مگوایر، لئوناردو دی‌کاپریو، جیم جارموش، جین فاندا، اسکارلت جوهانسون، جولین مور، جنیفر لارنس، آلفونسو کوآرون، جانی دپ، کیت بلانشت، ناتالی پورتمن، کن لوچ، وس اندرسون، شان پن، آیشواریا رای، مدس میکلسون و کاترین دونو، تنها گوشه‌ای از این چهره‌های معروف محسوب می‌شوند.

جشنواره کن امسال، یکی از پرستاره‌ترین دوره‌های یک دهه اخیر این رویداد بود. در این دوره، فیلم‌هایی به روی پرده رفتند که هر یک، مشخصه‌ای برای استقبال داشتند اما با بررسی نظرات منتقدان متوجه می‌شویم که در کن امسال، نام فیلم‌ها، عوامل و اتفاقات فرامتن آنها، بسیار پررنگ‌تر از محتوا و شخصیت آثار بوده و بنابراین بی‌انصافی نیست اگر عنوان کنیم که با آثاری متوسط در یک کن پرستاره مواجه بوده‌ایم.

 

برترین‌های کن

هفتادوششمین جشنواره فیلم کن در حالی به کار خود پایان داد که طبق پیش‌بینی‌ها، فیلم «آناتومی یک سقوط» موفق به دریافت نخل طلای بهترین فیلم شد.

کن هفتادوششم که برخلاف تصورها، یک دوره موفق را پشت سر گذاشت، درحالی ساعاتی پیش به کار خود پایان داد که بسیاری از برگزیدگانش، قابل حدس زدن بودند.

فهرست کامل برندگان جشنواره کن ۲۰۲۳ به شرح زیر است:

نخل طلای بهترین فیلم: آناتومی یک سقوط به کارگردانی جاستین تریه

جایزه بزرگ هیات داوران: منطقه مورد علاقه به کارگردانی جاناتان گلیزر

بهترین بازیگر مرد: کوجی یاکوشو برای فیلم روزهای عالی به کارگردانی ویم وندرس

بهترین بازیگر زن: مروه دیزدار برای فیلم درباره علف‌های خشک به کارگردانی نوری بلگه جیلان

جایزه هیات داوران: برگ‌های افتاده به کارگردانی آکی کوریسماکی

بهترین کارگردان: ترن آن هونگ برای فیلم اشتیاق دودن بوفا

بهترین فیلمنامه: یوجی ساکاموتو برای فیلم هیولا به کارگردانی هیروکازو کوئیدا

دوربین طلایی (بهترین فیلم اول جشنواره): داخل پوسته پیله زرد به کارگردانی فام تین آن

نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: ۲۷ به کارگردانی فلورا آنا بودا

تقدیر ویژه: کمی به کارگردانی گونور مارتینسدوتر شلوتر

همچنین فیلم منطقه مورد علاقه ساخته جاناتان گلیزر جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه جشنواره را از نگاه هیات داوران انجمن بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) کسب کرد.

ریاست هیات داوران این دوره بر عهده روبن اوستلوند سوئدی بود. جولیا دوکورنو؛ کارگردان و فیلمنامه‌نویس فرانسوی، مریم توزانی؛ کارگردان و فیلمنامه‌نویس مراکشی، دنیس منوچه؛ بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی؛ نویسنده و کارگردان زامبیایی - انگلیسی، بری لارسون؛ بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی، پل دانو؛ بازیگر، نویسنده و کارگردان آمریکایی، عتیق رحیمی؛ نویسنده و فیلمساز افغانستانی و دامین شفرون؛ نویسنده و کارگردان آرژانتینی، ترکیب هیات داوران هفتادوششمین جشنواره فیلم کن را بر عهده داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی