English

به مناسبت سالروز شهادت ششمین پیشوای شیعیان؛

امام جعفر صادق (ع)، بنیانگذار نهضتی دانش‌محور و روش‌های فکری نوین/ نهادینه شدن فرهنگ شیعی در عصر امام صادق(ع)

امام جعفر صادق(ع)، پایه‌گذار نهضتی دانش‌محور و روش‌های فکری نوین است. این امام همام شاگردان بسیاری را از سرزمین‌های مختلف پرورش داد و با تشکیل مکتب جعفری، فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش و زمینه پویایی تمدن اسلامی را فراهم آورد.

امام جعفر صادق (ع)، بنیانگذار نهضتی دانش‌محور و روش‌های فکری نوین/  نهادینه شدن فرهنگ شیعی در عصر امام صادق(ع)

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، زندگی ائمه معصوم(ع) را می‌توان یک حرکت مستمر و آگاهی‌بخش دانست که با امامت حضرت علی(ع) آغاز شد و تا کنون نیز ادامه دارد. در واقع هدف و خط فکری امامان معصوم(ع) در یک راستا قرار داشت، بنابراین به جای تحلیل و تفسیر جداگانه این سیره عملی می‌بایست، سیره همه ائمه اطهار(ع) را در طول تاریخ مطالعه و بررسی کرد.

بیست و پنجم شوال سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) بنیانگذار فقه جعفری است، ششمین پیشوای شیعیان که با دانش بیکران خویش مکتب فقهی فراگیر و نهضتی دانش محور را پایه‌گذاری کرد و با نشر معارف و آموزه‌های دینی و ترویج تعالیم اسلام، زمینه پویایی تمدن اسلامی را فراهم آورد.

«صابر، طاهر و فاضل» از جمله لقب های ششمین پیشوای شعیان و «ابوعبدالله، ابواسماعیل و ابوموسی» از کنیه‌های این امام همام(ع) به شمار می‌رود و «صادق» نیز از مشهورترین لقب ایشان است.

همزمان با سالروز شهادت امام صادق(ع)، دیدگاه‌های حجت الاسلام «علی کرمی» استاد حوزه و دانشگاه را در ارتباط با سیره و ویژگی‌های علمی این امام همام جویا می‌شویم.

 

4680890

 

علم امام صادق(ع) از طریق اعلاء و اوثق بود

حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه حضرت صادق(ع) در محیط مدینه که محل ظهور تابعین ومحدثان و راویان و فقهای بزرگ بوده، بزرگ شد، گفت: منبع علم او در فقه نه تابعیان و نه محدثان و نه فقهای آن عصر بودند بلکه او تنها از یک طریق که اعلاء و اوثق طرق بود نقل می‌کرد و آن همان از طریق پدرش امام محمد باقر(ع) و او از پدرش علی‌بن الحسین(ع) و او از پدرش حسین‌بن علی(ع) و او از پدرش علی‌بن ابیطالب(ع) و او هم از حضرت رسول(ص) بود و این ائمه بزرگوار در مواردی که روایتی از آباء طاهرین خود نداشته باشند خود منبع فیاض مستقیم احکام الهی هستند.

 

تشکیل شبکه وکالت

این پژوهشگر امور دینی با توضیح اینکه فعالیت‌های امام ششم(ع) برای زمینه‌سازی ورود شیعیان به دوران غیبت، بسیار گسترده بود که در این میان 2 فعالیت مهم ایشان، ایجاد نیروهای ویژه و تربیت شده برای انتقال پیام و سیره امامان معصوم(ع) به مردم به شمار می‌رفت که این مهم کادرسازی و نیروسازی نام داشت.

وی در ادامه بیان داشت: امام(ع) از گروه‌های مختلف در کشورهای گوناگون و در زمینه‌هایی متفاوتی مانند فقه، مباحث اعتقادی، کلامی تفسیر، حقوق، اقتصاد و اخلاق و ... شاگردان زیادی تربیت کرد. مهمترین جنبش فرهنگی شیعی را کرسی‌های درس امام صادق(ع) گسترش می‌داد که در آن دوران بهترین زمان برای بهره‌برداری بود.

 

بیشتر بخوانید:

عمر پربرکت امام جعفر صادق(ع) از ولادت تا شهادت

گلچین مداحی شهادت امام جعفر صادق (ع) با نوای میثم مطیعی+ دانلود

گلچین مداحی شهادت امام جعفر صادق (ع) با نوای سید مجید بنی فاطمه+ دانلود

گلچین مداحی شهادت امام جعفر صادق (ع) با نوای محمود کریمی+ دانلود

 

عصر امام صادق(ع) عصر برخوردها با فرقه‌های مختلف بود

وی با اشاره به اینکه دوره زندگی امام صادق(ع) به عصر جنبش فکری و فرهنگی معروف است، تصریح کرد: در آن زمان علاقه علمی بی سابقه‌ای در جامعه اسلامی به وجود آمده بود و علوم مختلف اسلامی و بشری همچون فقه، فلسفه، نجوم و ریاضیات پدید آمد و هرفردی در یکی از این حوزه‌ها به تناسب آگاهی خود صاحب‌نظر بود، بنابراین  ضرورت پاسخگویی امام صادق(ع) به این نیاز جامعه اسلامی دوچندان بود. آزادی و حریت فکر و عقیده در اسلام، تشویق های پیامبر(ص) به کسب علم، دعوت قرآن به تعقل تفکر، علم آموزی و تعلیم از جمله عوامل به وجود آورنده جنبش علمی بود. از طرفی مللی که اسلام را پذیرفته بودند، سابقه فکری و علمی داشتند.  عصر امام صادق(ع) عصر برخورد فرقه ها، مذاهب و اندیشه ها بود و در اثر برخورد مسلمانان با این اندیشه ها و دانشمندان دیگر ملل، شبهاتی به وجود آمد که سبب پیدایش فرق مختلفی همچون معتزله، جبریه، زنادقه و... شد و امام صادق (ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی ایجاد شده به گسترش علوم اسلامی پرداخت.

 

تأسیس دانشگاه بزرگ جعفری

حجت الاسلام کرمی افزود: وجود فرقه ها و اندیشه‌های مختلف سبب شد امام صادق(ع)، دانشگاه بزرگ جعفری را با توجه به نیاز شدید جامعه در علم آموزی تاسیس کند که زمینه اجتماعی و فرهنگی این نهضت در زمان امام محمد باقر(ع) شکل گرفته بود. با ایجاد دانشگاه بزرگ جعفری و توسعه حوزه علمی، در علوم نقلی و عقلی شاگردان برجسته ای تربیت شدند که مورخان تعداد شاگردان امام جعفرصادق(ع) را بیش از چهار هزار تن بیان کرده اند. این امام همام(ع) در تبیین فقه شیعه و بیان و معرفی اسلام بیش‌ترین تأثیر را داشته است. فعالیت فرهنگی و یا جهاد بیش‌تر فرهنگی امام(ع) نیز به خاطر وضع سیاسی و اجتماعی بود که در عصر ایشان به وجود آمد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی