English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

روابط دوستانه ایران و روسیه به اشاعه فرهنگ اسلامی کمک می‌کند

دانشجوی مسلمان روسی در بازدید از بخش بین‌الملل سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم می‌گوید: روابط دوستانه ایران و روسیه به نفع مسلمانان دو کشور است و به اشاعه فرهنگ اسلامی در روسیه کمک می‌کند.

روابط دوستانه ایران و روسیه به اشاعه فرهنگ اسلامی کمک می‌کند

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کریم امسال با حضور موسسات فرهنگی از کشورهای مختلف و حتی غیر مسلمان در محل مصلی تهران دایر شده و هنرمندان فعالان قرآنی و علوم دینی کشورهای مختلف به نمایش آثار و فعالیت‌های خود پرداخته‌اند.

در این میان شاید در نگاه اول دیدن نام غرفه روسیه در کنار غرفه‌های کشورهای اسلامی بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن کمی تعجب‌آور باشد اما اگر بدانیم که پیشینه ورود اسلام به روسیه به قرن ۸ قمری باز می‌گردد و نتیجه آن جمعیتی حدود ۱۵ تا 20 میلیونی مسلمانان در روسیه فعلی است که این دین را به دومین دین بزرگ در جمهوری فدراتیو روسیه مبدل کرده است، نگاهمان عوض شود. بیشتر مسلمانان روسیه در مناطقی جنوبی این کشور بین دریای سیاه و دریای خزر زندگی می‌کنند.

«میخاییل سیمونوف» 36 ساله اهل شهر کوچکی در جمهوری داغستان درست از همین مناطق برای ادامه تحصیل در علوم حوزوی به ایران آمده است. او در گفت وگو با خبرنگارخبرگزاری موج، می‌گوید: هر گاه روابط ایران و روسیه تقویت شده، به تبع آن ارتباطات و تعامل فرهنگی فی‌مابین نیز افزایش یافته است و دو طرف درک بهتری از شرایط یکدیگر پیدا کرده‌اند.

او بیان می‌کند: شهر ما جمعیتی حدود 50 هزار نفر دارد که اغلب آنها مسلمان هستند. به‌طور کلی بیشتر مناطق مسلمان‌نشین روسیه در قسمت جنوبی این کشور ساکن هستند و اسلام در همان قرون اولیه ظهور اسلام توسط صحابه پیغمبر به این مناطق رسیده است.

این دانشجوی روسی، درباره هدفش از آمدن به ایران و تحصیل در زمینه علوم حوزوی می‌گوید: هدف من دانایی است، به خصوص در حوزه علوم دینی، نمی‌خواهم نادان باشم و لذا وقتی دیدم ایران شرایط بهتری برای آموختن علوم دینی دارد به اینجا آمدم و بعد آنکه تحصیلاتم به اتمام برسد به روسیه بر می‌گردم و اگر کسی در محل زندگی ام به دانش دینی‌ام احساس نیاز پیدا کرد حتما نسبت به انتقال آن اقدام خواهم کرد.

وی درباره حال و هوای رمضان در روسیه توضیح داد: در منطقه محل زندگی من در روسیه حال و هوای رمضان مانند ایران است، اغلب مردم روزه می‌گیرند و در نماز جماعت شرکت می‌کنند و نسبت به ادای مناسک رمضان حساس هستند و به آن احترام می‌گذارند. اما طبیعی است که درمناطق غیرمسلمان وضعیت فرق کند اما در آن قسمت‌ها هم به طور پراکنده مساجد یا مراکز اسلامی برای برپایی مراسم های دینی وجود دارد.

وی که برای دومین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران شرکت کرده، می‌گوید: همه بخش‌های این نمایشگاه برای من جذاب بوده است اما همین بخش بین‌الملل نمایشگاه که افراد زیادی در حوزه‌های مختلف قرآنی با فرهنگ‌های مختلف از سراسر دنیا در آن جمع می‌شوند، از سایر بخش‌ها برای من جذاب تر بوده است.

در بخشی از غرفه روسیه در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن تهران، بنیاد مطالعات اسلامی روسیه (بنیاد ابن سینا) حضوری فعال دارد و آثار خود را در حوزه مطالعات قرآنی و علوم اسلامی در معرض دید عموم قرار داده است.

«مجید فیاضی» مسوول بخش بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا درباره فعالیت‌های این بنیاد و ارتباط آن با روسیه، توضیح داد: این بنیاد در حقیقت یک موسسه ایرانی است که در روسیه به ثبت رسیده است و در بحث مطالعات اسلامی و مطالعات تطبیقی با دانشگاه‌ها و مراکز روسی همکاری و فعالیت دارد. به کمک بنیاد ، یک انتشارات هم بنام صدرا در روسیه ثبت شده است که تاکنون بیش از 170 عنوان کتاب با موضوعات مختلف اعم از علوم دینی و سایر موضوعات در کشور روسیه به چاپ رسانده است.

به گفته وی، انتشارات صدرا محدود به چاپ و انتشار کتاب در یک حوزه خاص نیست اما بیشتر با نگاه معرفی ایران و اسلام در روسیه فعالیت دارد و کتب مختلفی را برای تمامی گروه ها و رده های سنی به چاپ می‌رساند.

فیاضی، درباره میزان استقبال مردم روسیه از کتاب‌های این انتشاراتی توضیح داد: به رغم آنکه محتوای کتاب‌های انتشارات صدرا غیرروسی است اما کتاب‌های ما از سوی مردم روسیه با استقبال خوبی مواجه شده است، به‌طوریکه عناوین کتاب‌های چاپی ما به حدود ۲۰۰ عنوان نزدیک شده و حتی برخی از کتاب‌های ما با مشارکت ناشرین درجه یک روسیه به چاپ رسیده و در سراسر روسیه به فروش می رسد.

سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ فروردین ماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران آغاز شده و تا بیست و ششم ماه جاری ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه