English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

تئاتر به مثابه یک هنر و رسانه فاخر

تئاتر به مثابه یک رسانه از امکانات متفاوتی استفاده می‌کند تا پیام مورد نظر نویسنده و کارگردان را به مخاطب انتقال دهد. از این رو باید با بسترسازی به منظور شکوفایی و بالندگی این هنر، در شناسایی هر چه بهتر آن به جامعه همت گماشت.

تئاتر به مثابه یک هنر و رسانه فاخر

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری موج، تئاتر در کارنامه چهل و یک ساله خود پس از سینما چه به لحاظ کیفی و چه از نظر کمی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. آمار دقیقی از مخاطبان تئاتر وجود ندارد اما به طور متوسط سالانه 2 میلیون نفر مخاطب تئاترهستند، با این حال از اصل جهانی«تئاتر برای همه» فاصله داریم. شاید بتوان شناخت مخاطب و آگاهی از دلایل او برای حضور در اجراهای تئاتر را به عنوان نخستین گام برای حل بحران مخاطب این‌ رسانه معرفی کرد.

شناخت مخاطبان و آگاهی از سلایق و خواسته‌های آنان برای یک رسانه، سازندگان و دست‌اندرکاران یک اثر اهمیت بسیاری دارد زیرا می‌توان با توجه به آن اثری بهتر و پربیننده‌تری خلق کرد، در نتیجه رسانه‌ها نیز می‌توانند خدمات خود را به صورت کارآمدتری به مخاطبان ارئه دهند. ارتباط در جهان هنر و به ویژه در تئاتر از طریق قراردادهایی که میان مخاطب و هنرمند منعقد می‌شود صورت می‌گیرد. به همین دلیل است که گفته می‌شود تئاتر زبان خودش را دارد که متشکل از عناصر گوناگونی است که به شیوه‌های متنوع، مطابق با قواعدی خاص برای القای پیام یک نمایش ترکیب شده‌اند.

شاید به اعتقاد بسیاری از هنرمندان مخاطبان تئاتر افراد تحصیل کرده و از طبقه اجتماعی متوسط رو به بالا باشد اما مسائل جنبی همچون تبلیغات، انتخاب بازیگران، سبک نمایش، کارگردان و سالن نمایش و قیمت بلیت نیز می‌تواند به عنوان معیارهای مخاطبان برای انتخاب و تماشای یک تئاتر باشد. با نگاهی به آمار فروش تئاترها در چند سال اخیر در می‌یابیم که گردش مالی تئاتر در این سال ها رشد قابل توجهی کرده است، رشدی که این روزها از نگاه کارشناسان از هنرسینما به عنوان عرصه اقتصادی شاخص پیش افتاده است. خبرنگار فرهنگی موج، به مناسب روز ملی «هنرهای نمایشی» در این مطلب مروری بر پرفروش‌ترین تئاترهای اجرا شده در سال‌های گذشته، داشته است.

b6e81336-7995-4015-a0e3-411cfa2ac814

1401، سال بد تئاتر کشور

اعتراضات و وضعیت نابسامان اجتماعی کشور سبب شد تا صحنه تئاترها برای مدت تعطیلی را تجربه کنند اما باز هم در این میان نمایش‌هایی بودند که پرمخاطب بودند و فروش خوبی داشتند. «شکوفه‌های گیلاس» نوشته سیددمحمد مساوات، مخاطب، «هالوین، احتمال تحقق آرزوی محال، کارگاه نمایش، جانور، بی چرازندگان، موتورخونه، جنگ چهره زنانه ندارد، لارو، اهل هوا، ساختن، خانه برناردا آلبا، رضا، ژیمناستیک کاغذ پاره ها، یک ساعت در سن پیر، باغ وهم شیشه ای، مرگ، تلقین، رضا، هیوشیما، مکبث و مبارک در ژاپن» از جمله نمایش‌های پرمخاطب و پرفروشی بودند که در سالی که گذشت در سالن‌های دولتی و خصوصی اجرا شدند.

 

«بک تو بلک» پرفروش‌ترین در سال 1400

نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی و کارگردانی سجاد افشاریان از جمله آثار موفق و مطرح تئاتر در 1400 بود؛ اثری که رکورد فروش را بارها شکست و توانست به عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار تئاتر لقب گیرد.

 

تئاتر ۹۹ پرافت و خیزترین سال هنری کشور

سال 99 را به دلیل شیوع ویروس کرونا می‌توان پر افت و خیزترین و در عین حال سخت‌نرین سال هنری کشور به ویژه در حوزه تئاتر عنوان کرد. اما با تمام این شرایط هنرمندان فعال نمایش‌های هنری نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش شود. «مختلفیم، جوادیه، اسموکینگ روم، اتول سورون، هولودومور، نیمه شب، سرایدار، پنهان خانه پنج در و برلین 10:10» از جمله نمایش‌هایی بود که در این سال با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد.

 

سال 98،  پارسا پیروز فر

نمایش «پارسا پیروزفر» با فروشی میلیاردی به پرفروش‌ترین اثر سال 98 تئاتر شهر رسید و رکورد دیگر نمایش‌ها را از آن خود کرد.

 

سال 97، سال ستاره محور

طبق آمار اعلامی تئاتر شهر پرفروش‌ترین‌ها در سال 97هر سالن این مجموعه به آثار ستاره‌محور اختصاص یافت. نمایش مالی سوئینی به نویسندگی برایان فریل و کارگردانی مرتضی میرمنتظمی در این سال رکوردار بوده است. نمایش «اعتراف، پرواز در تاریکی، فعل، خرده نان، نقاشی اشر، چه کسی سهراب کشت و مرزداران» از جمله نمایش‌هایی بودند که در این سال رکورد فروش را به نام خود ثبت کردند.

 

نمایش‌های پرفروش تئاتر ایران در سال 96

«اعتراف، کنسرت نمایش سی، الیور توئیست، شیرهای سنت شکن خان بابا سلطنه و نسل نو؛ سلام! سلام!» از جمله برنامه‌های نمایشی پرسروصدا و پرفروش این سال به شمار می‌روند.

 

«می سی سی پی نشسته می‌میرد» نمایشی میلیاردی در سال 95

«می سی سی پی نشسته می‌میرد» عنوان نمایشی از همایون غنی زاده بود که فروشش از دو میلیارد تومان درآمد گذشت. «مجلس ضربت زدن، سه خواهر و دیگران، سردار، تئاتر سعدی، تابستان سی و دو، بیگانه، چمدان و طپانچه خانم» از دیگر نمایش‌هایی بود که در این سال جزو لیست پرفروش‌ها بودند.

 

«باغ آلبالو» پرفروش‌ترین اثر نمایش سال ۹۴ تئاتر شهر

نمایش «باغ آلبالو» اثر آتیلا پسیانی با فروش ۱۴۳ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان موفق‌ترین اثر سال ۹۴ تئاتر شهر شد. این در حالی است که «مضحکه شبیه قتل» حسین کیانی با وجود اجرا در سالن اصلی تنها ۱۳۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان فروش کرده بود.

 

تئاتر کشور در سال 93، سالی پر از هیاهو

تئاتر کشور در سال 93 در حوزه تصدی امور هنرهای نمایشی کشور به لحاظ دولتی و رویدادهای تئاتری، سالی پرهیاهو و شلوغ را پشت سر گذاشت.

 

پرفروش‌ترین نمایش‌های تئاتر شهر در سال ۹۲

نمایش «سیندرلا» با تعداد ۳۱ اجرا به عنوان پرتماشاگرترین و فروشی معادل ۱۹۳ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان پرفروش‌ترین نمایش تالار اصلی معرفی شدند. همچنین نمایش «ترنج، شب بخیر کیارستمی، مرگ تصادفی یک آنارشیست، مجردها، تعبیر یک رویا، خرمگس، من چه جوری ممکنه یک پرنده باشم، در انتظار گودو و ملکه زیبایی لی نین» نیز جزو پرفروش‌های این سال بودند.

 

بهترین نمایش‌های اجرا شده در سال 91

از جمله بهترین نمایش‌های اجرا شده در سال ۹۱ که جزو پرفروش ترین و پرمخاطب‌ترین بودند می‌توان به «خدای کشتار، نویسنده مرده است و عشق من حامد بهداد» اشاره کرد.

 

نمایش «ولپن» پرفروش ترین سال 90

نمایش «ولپن» پرفروش‌ترین اثر مجموعه تئاتر شهر تا پایان سال 1390 بود، این نمایش در 30روز با 66 اجرا در سال 90 در سالن کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر جز نمایش‌های رکورد دار این مجموعه با توجه به ظرفیت سالن، تعداد اجرا و میزان فروش نیز بود.

 

بیشتر بخوانید:

سال 1401 در یک نگاه/ هر آنچه در حوزه فرهنگ و هنر گذشت

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در قاب1401

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه