English

استاد محبت، خالق « دو کاج» در گذشت

استاد محمد جواد محبت شاعر و خالق اثر ماندگار «دو کاج» در سن ۷۹ سالگی و بعد از تحمل یک دوره بیماری امروز ۲۳ اسفندماه درگذشت.

استاد محبت، خالق « دو کاج» در گذشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، محمد جواد محبت، کودکی و تحصیلات را در کرمانشاه گذراند و سپس به عنوان معلم در روستاهای قصر شیرین به خدمت مشغول شد.

شعرهای او از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۴ در مجلات توفیق، خوشه، روشنفکر، دریچه، تهران مصور و هفته‌نامه مشیر چاپ می‌شد.

از سال ۶۲ به گروه مؤلفین کتاب‌های درسی پیوست و آثاری از او در کتاب‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی درج شد.

محبت همچنین در زمینه نقد شعر و قصه‌نویسی فعال بود. او از آغاز فعالیت خود با کانون شعرا و نویسندگان امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه و انجمن‌های ادبی رشید یاسمی، شعر جوان و ادیبان ایران همکاری داشته‌است.

وی یکی از چهار شاعری است که جایزه شعر فروغ به او اختصاص یافته‌است. وی از شاعران توانا و چهره‌های ماندگار و نام آشنای کرمانشاه و کشور است. وی دارای دیپلم از دانشسرای مقدماتی است و پس از طی مراحل تحصیل به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

این شاعر خوش قریحه و نام آور کرمانشاهی مبتکر شعر گفتاری و از پیشگامان شعر اعتراض در دوران ستمشاهی است.

این هنرمند نام آور آغاز شعر سرایی خود را در ۱۳ سالگی عنوان کرد و گفت: « اولین اثر خود را در سن ۱۳ سالگی سرودم که در صفحه نخست نشریه “مشیر” در تهران به چاپ رسید.

از سال ۱۳۴۵ شعرهای جدی من که غالبا مایه های سیاسی داشت در نشریاتی همچون خوشه، تهران مصور، روشنفکر و اطلاعات هفتگی منتشر می شد که نمونه ای از این سروده ها را می توان در کتاب شب های شعر خوشه که چاپ سوم آن درسال ۸۰ منتشر شده، دید.»

استاد محبت

استاد مرحوم محمد جواد محبت به گفته خود، در سالهای ۵۰ و ۵۶ به خاطر سرودن و چاپ شعرهای سیاسی، انقلابی دستگیر و مدتی را در زندان ساواک در شهرستان های قصرشیرین و مشهد بسر برد. سرایش بخشی از منظومه ” فصلی از یادها” پیش از پیروزی انقلاب، جایزه شعر فروغ را نصیب او کرد ( ۱۳۵۲) و پس از انقلاب (سالهای ۶۰ و ۶۱) در گروه شاعران بلند آوازه نوپرداز برنده جایزه شعر جنگ شد.

در سال ۶۲ برای ویرایش کتابهای درسی به سازمان برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش دعوت و از سال ۱۳۶۳ شعرهای فصل ها، نماز و دو کاج و آشنای همیشه خوب او در کتابهای فارسی دوم و سوم و چهارم و پنجم ابتدایی به چاپ رسید.

برخی ازآثار نثر بدون امضای وی نیز همچون نوجوان بسیجی و مشکلی که آسان بود در کتاب های فارسی سوم و چهارم ابتدایی آمده است.

از محمدجواد محبت در مجموع ۱۴ اثر تصنیفی (دفتر شعر مستقل) و هفت اثر تالیفی تاکنون چاپ و منتشر شده است.

 

 

محبت از السابقون شعر انقلاب است

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم پاسداشت استاد محبت گفت: یکی از افسوس‌های من در این سال‌های اخیر این است که محبت را کمتر می‌بینم و یاد روزهای ابتدای انقلاب می‌افتم که توفیق دیدار بیشتری داشتم. خاطره‌ شیرینی از رفاقت با محبت دارم. در سال 59 و 60 یک مسئولیت سنگینی برعهده من بود که آن تألیف کتب درسی و برنامه آموزشی مدارس در ابتدای انقلاب بود.

وی افزود: چند ده کتاب باید تغییر می‌کرد برخی باید از نوع تألیف می‌شد و باید تمام این اتفاقات در فرصت کوتاهی رخ می‌داد و بعد هم چاپ می‌شد و معلم‌ها نیز توجیه می‌شدند تا این کتب را تدریس کنند. در این مسئولیت یکی از نیازهای ما شعر سلیس، فاخر و مناسب سن و سواد مخاطب بود به خصوص که آن سال‌ها باید با ذره‌بین دنبال شاعر با این خصوصیات می‌گشتیم چون آن روزها به نسبت امروز شاعر انقلابی کم بود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:‌ یکی از این شاعران که در آن روزگار به ما کمک می‌کرد محمدجواد محبت است که در کنار او مرحوم مردانی هم بود که پا به پای ما کمک می‌کردند. محبت دارای خلوصی بود که زحمت برای ما پدید نمی‌آورد و ما آن سال‌های سخت را با کمک این دو بزرگ گذراندیم.»

علی صفدری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در گفتگویی با تسلیت  ضایعه دردناک درگذشت استاد محبت به تمامی اهالی فرهنگ و هنر کشور، گفت: محمد جواد محبت هم یک شاعر بود و هم یک معلم عاشق. معلمی که عاشقانه به دانش آموزان درس زندگی می‌داد و دغدغه‌ها و عاشقانه‌هایش را در قالب شعر برای مردمان این سرزمین می‌سرود.

وی افزود: متاسفانه این شاعر گرانقدر کرمانشاهی امروز پس از چند سال تحمل بیماری و به علت کهولت سن دار فانی را وداع گفت.

وی تصریح کرد: مرگ برای اهالی فرهنگ و هنر نقطه پایانی نیست و اشعار این شاعر گرانقدر و دانش آموزانی که عاشقانه آنها را تربیت کرده، نام محمدجواد محبت را برای همیشه زنده نگه می‌دارند.

گفتنی است که محمد جواد محبت شاعر سرشناس کرمانشاهی و سراینده شعر معروف "دو کاج"، امروز غزل خداحافظی خواند.

این شاعر پرآوازه، امروز ۲۳ اسفند در سن ۷۹ سالگی، آخرین غزل زندگی‌اش را سرود و برای همیشه دار فانی را وداع گفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه