English

نگاهی به سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر؛

از فراخوان جشنواره موسیقی فجر تا افزوده شدن جایزه ویژه و توجه به ایده‌های نو

سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر قرار است امسال با توجه به ایده‌های نو و اهدای جوایز جدید در بهمن‌ماه برگزار شود.

از فراخوان جشنواره موسیقی فجر تا افزوده شدن جایزه ویژه و توجه به ایده‌های نو

به گزاش خبرگزاری موج، تاکنون ۳۷ جشنواره موسیقی فجر برگزار شده است و امسال و در بهمن ماه ۱۴۰۱ هنرمندان و دوستداران هنر به سراغ استقبال از سی و هشتمین جشنواره خواهند رفت.

جشنواره ای که امسال به دبیری بهزاد عبدی برگزار خواهد شد و طبق اخبار منتشر شده قرار است جایزه باربد به این رویداد ملی اضافه شود.

اما بطور کلی در این مطلب قصد داریم به معرفی جشنواره موسیقی فجر بپردازیم تا کمی بیشتر با این جشنواره آشنا شوید.

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

تاریخچه جشنواره موسیقی فجر

جشنواره‌ موسیقی فجر در سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را با عنوان «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» آغاز کرد.

این رویداد ملی به مدت چهار سال با همین نام به فعالیت خود ادامه داد و در آن سال‌ها تنها محملی محسوب می‌شد که اهالی موسیقی می‌توانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند.

چهار سال پس از برگزاری «جشنواره‌ سرود و آهنگ‌های انقلابی»، این رویداد با عنوان «جشنواره موسیقی فجر» به فعالیت خود ادامه داد که با پایان هشت سال جنگ تحمیلی علیه ایران نیز همراه بود و این رخداد آغازی دوباره برای این جشنواره بود.

این جشنواره در دوره پنجم، برای اولین بار دارای «لوگو» شد و نمادهایی پیدا کرد که از این رخداد مهم خبر می‌داد اما دو سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۰ که جشنواره برای اولین بار به صورت بین‌المللی برگزار شد و علاوه بر گروه‌های داخلی در سبک‌های گوناگون، چند گروه خارجی نیز در جشنواره حاضر شدند، این رویداد موسیقایی شکل گسترده‌تری به خود گرفت.

در سال ۱۳۷۶ و در سیزدهمین دوره این جشنواره برای اولین بار بخش‌های دیگری به جشنواره اضافه شد و گروه‌های موسیقی بانوان توانستند در جشنواره‌ موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازند و بخش «ویژه‌‌ی بانوان» نیز کار خود را آغاز کرد.

در دوره بیستم نگاه جشنواره به طور خاص و ویژه به بحث پژوهش در موسیقی معطوف و در دوره بیست و سوم بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راه‌اندازی شد. در دوره‌های بعدی نیز موضوع جوان‌گرایی به عنوان محور اصلی جشنواره مطرح شد.

ششمین شب سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر

فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر

شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر طی دو جلسه به ارزیابی بخش‌های مختلف جشنواره‌ در چند دوره اخیر پرداخت و با بررسی گزینه‌های موجود برای دبیری سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر بهزاد عبدی برای مسئولیت دبیری این‌دوره دعوت کرد.

همچنین فراخوان بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر به‌صورت باکلام و بی‌کلام در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، نواحی، کلاسیک غربی، تلفیقی، پاپ، معاصر و ارکسترال ایران، کودک) و ناشر برگزیده، بهترین کتاب موسیقی و جایزه ویژه گروه‌نوازی منتشر شد.

فراخوان بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر براساس آیین‌نامه جشنواره با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق و هم‌چنین شناسایی، تبیین چهارچوب‌ها و استانداردهای کیفی گونه‌های مختلف موسیقی تهیه و تنظیم شده است.

باتوجه به برگزاری جلسات کارشناسی متعدد در کنار جلسات شورای سیاست‌گذاری ، جایزه ویژه گروه‌نوازی و بهترین کتاب موسیقی در زیرمجموعه‌های مختلف نیز در این دوره پیش بینی شده است که متقاضیان با مراجعه به متن فراخوان از جزییات آن مطلع خواهند شد.

صاحبان آثار می‌توانستند از تاریخ ۱۴ آبان ماه آلبوم‌های صوتی و کتاب‌های موسیقی که دارای مجوز از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای رسمی بوده و در بازه زمانی ۱ مهر ۱۴۰۰ تا ۱ مهر ۱۴۰۱(برای آلبوم‌های صوتی فیزیکی و دیجیتالی)و کتابهای موسیقی از فروردین ۱۳۹۰ تا ۱ مهر ۱۴۰۱ منتشر شده است ثبت نام خود را انجام دهند.

فراخوان بخش غیر رقابتی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، گروه‌ها و هنرمندان فعال در عرصه اجرای صحنه‌ای از ۱۴ آبان تا ۱۷ دیماه ۱۴۰۱ فرصت دارند بر اساس شرایط جشنواره  ثبت نام یا به‌صورت حضوری آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارائه کنند.

 

افزوده شدن یک جایزه به ترکیب جوایز «موسیقی فجر»

دست‌اندرکاران سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در راستای معرفی و قدردانی از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، یک جایزه ویژه را به بخش رقابتی (جایزه باربد) این رویداد ملی اضافه کردند.

«ایده و اجراهای نو در حوزه صدا و موسیقی» بخش اضافه شده به عناوین و جوایز بخش رقابتی سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر است.

بنا به اعلام منتشر شده در فراخوان این بخش به منظور حضور جریان‌های نوین موسیقی و صدا در ایران که در بازنگری صورت‌های شنیداری به ایده پردازی و اجرا بدون پیش داوری مرسوم در ساخت و اجرای موسیقی متداول می‌پردازد، این دوره را به عنوان جایزه ویژه به جشنواره اضافه شده است و براساس اطلاعیه منتشر شده، در این بخش به سه گروه شاخص از گروه‌های شرکت‌کننده مبلغ ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

جوایز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر

جایزه باربد سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در قالب بخش‌ها و عنوان‌های مختلف پیش روی هنرمندان متقاضی حضور در این بخش صورت گرفته است.

در بخش «موسیقی دستگاهی» عناوینی چون «آهنگسازی موسیقی با کلام»، «آهنگسازی موسیقی بی کلام»، «اجرای موسیقی بی کلام (تک نوازی و چند نوازی)»، «خوانندگی موسیقی دستگاهی» مد نظر قرار گرفته است و در بخش «موسیقی نواحی» نیز «اجرای موسیقی نواحی» و «خوانندگی موسیقی نواحی» مورد توجه قرار دارد.

«آهنگسازی موسیقی کلاسیک غربی»، «اجرای موسیقی کلاسیک غربی» در بخش «موسیقی کلاسیک غربی» و «آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی با کلام»، «آهنگسازی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی بی کلام»، «خوانندگی موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی» در بخش «موسیقی معاصر و ارکسترال ایرانی» بخش‌های رقابتی این دوره از جایزه باربد را تشکیل می‌دهند.

در بخش «موسیقی تلفیقی» هم مواردی چون «آهنگسازی موسیقی تلفیقی با کلام»، «آهنگسازی موسیقی تلفیقی بی کلام»، «اجرای موسیقی تلفیقی بی کلام» و «خوانندگی موسیقی تلفیقی» مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش موسیقی پاپ هم «آهنگسازی موسیقی کودک» و «اجرای موسیقی کودک» و در بخش «کتاب های موسیقی» عناوینی چون «کتاب های پژوهشی (تاریخی و فنی)»، «کتاب های آموزشی»، «کتاب های نت (آثاری که ارزش تاریخی و حفظ میراث موسیقی داشته باشند)» از اولویت‌های ارزیابی معرفی شده‌اند.

فراخوان بخش رقابتی سی‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر براساس آئین‌نامه جشنواره روز یکشنبه اول آبان ماه با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده اهالی موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سلیقه شنیداری مخاطبان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آئینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق و هم‌چنین شناسایی، تبیین چهارچوب‌ها و استانداردهای کیفی گونه‌های مختلف موسیقی تهیه و تنظیم شده است.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بهمن ماه سال ۱۴۰۱ در بخش‌های مختلف در تهران و استان‌های دیگر برگزار خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر

مؤسسه فرهنگی و هنری «نسیم مهرآوا» کاندیدای بهترین ناشر شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه