English

خبرگزاری موج گزارش می‌ دهد؛

«تازه وارد» به دنبال کشف استعدادهای جوان است/ «نورگیر» قصه پیرمردی که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارد

«تازه وارد» یکی از سریال‌های اپیزودیک ا‌ست که جوان‌گرایی، کشف استعدادهای جوان و ظرفیت‌های تازه را سرلوحه کار خود قرار داده و هشت جوان جویای نام را برای کارگردانی یازده اپیزود سریال برگزیده است.

«تازه وارد» به دنبال کشف استعدادهای جوان است/ «نورگیر» قصه پیرمردی که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، با توجه به نقش تاثیرگذار و منحصر به فرد رسانه ملی که شامل شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی در سراسر کشور می‌شود، این رسانه در قبال نسل جوان کشور مسئولیت بزرگی برعهده دارد اما همین ابتدا می‌توان چند پرسش‌ مهم مطرح کرد. با وجود آنکه امروز جنگ رسانه و جنگ نرم، قطعی و انکارناپذیر است، تلویزیون چه کاری برای جوانان انجام داده است؟ آیا از جوانان برای تولید برنامه، فیلم و سریال حمایت کرده و کمک خواسته است؟ تا چه اندازه شعار استفاده از نسل جوان در تلویزیون به ثمر نشسته است؟ آیا اجازه کار به نسلی که آثارشان خیابان‌های شهر را خلوت می‌کرد، داده می‌شود که آن‌ها بتوانند آثاری خلق کنند که مخاطبان جوان کمتر به سراغ ماهواره بروند؟ اساسا مدیران تلویزیون تا چه حد به نیازهای نسل جوان آشنا هستند؟ و... 

اینکه بگوییم تلویزیون هیچ کاری برای نسل جوان انجام نداده، بی‌انصافی‌ ست اما قطعا در این زمینه کم‌ کاری‌هایی داشته است و حتی با برگزاری یک نظرسنجی نیز می‌توان به این مساله رسید که عده زیادی از مخاطبان نسل جوان به دلایل مختلف از جمله آنکه برنامه مناسب و مورد علاقه خود را در تلویزیون پیدا نمی‌کنند، به رسانه‌های دیگر روی آورده‌اند. 

یکی از موارد مهمی که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، بهره بردن از جوانان برای برنامه‌سازی و ساخت آثار نمایشی‌ست چراکه قطعا عده‌ای از افراد کارآمد، خلاق، باهوش و برآمده از این نسل با نیازهای خود بیشتر آشنا هستند و با حضور در سِمَت‌های مختلف می‌توانند مدیران تلویزیون را برای رسیدن به اهدافشان یاری کنند. 

ناگفته نماند که یک برنامه‌ساز یا فیلمساز ابتدا جامعه هدف خود را از ساخت اثرش مشخص می‌کند و بعد به سراغ آن می‌رود، پس اگر جامعه هدف اثری، نسل جوان است، ابتدا باید با دغدغه‌های نسل جوان آشنا شد و آن‌ها را درک کرد و بعد دست به تولید زد. 

البته در این میان شناخت مدیران از نسل جوان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه به عنوان تصمیم‌گیر نقش موثری در تولید آثار دارند و اگر این شناخت وجود نداشته باشد، رسیدن به سرمنزل مقصود دشوار و گاهی ناممکن است. 

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ساخت آثار نمایشی برای نسل جدید و جوان به دست خودشان تنها چاره کار نیست یعنی اگرچه ایده‌های ناب و داشتن خلاقیت 2 ویژگی بارز آن‌ها محسوب می‌شود اما نباید از تجربه برنامه‌سازان و فیلمسازان قدیمی نیز غافل شد. چه بسا که عده‌ زیادی از افرادی که حالا می‌توان به عنوان پیشکسوت از آن‌ها یاد کرد، با مطالعه، پژوهش و کسب تجربه نیازهای نسل‌های بعد از خود را شناخته و دست به تولید آثاری مخاطب‌پسند زده‌اند پس می‌ توان گفت بهره‌ بردن از تجربیات هنرمندان و مدیرانی که سال‌ها خاک تلویزیون را خورده‌اند، قطعا می‌تواند مثمرثمر واقع شود. 

این مقدمه بهانه‌ای برای صحبت درباره یکی از مجموعه‌هایی که جوان‌گرایی، کشف استعدادهای جوان و ظرفیت‌های تازه را سرلوحه کار خود قرار داده و دست به تولید یک سریال یازده اپیزودی به کارگردانی هشت جوان جویای نام با موضوع فرزندآوری و دغدغه‌های آن که امروزه بحث روز جامعه و یکی از مسایل جوانان‌ست، زده است، بود. «تازه وارد» عنوان این سریال اپیزودیک است که در باشگاه فیلم سوره تولید شده و محصول خانه تولیدات جوان‌ است. 

این اتفاق را که در راستای حمایت از فیلمسازان جوان برای طی کردن مسیر فیلمسازی حرفه‌ای رخ داده است، می‌توان به فال نیک گرفت. در حقیقت باشگاه فیلم سوره و خانه تولیدات جوان با فراهم کردن شرایط و در اختیار گذاشتن تجربه‌های پیشین خود که از پس سال‌ها فعالیت آن‌ها می‌آید، سریالی را برای نسل جوان خلق کرده است که موضوع آن قابل درک و مهمتر از آن گفتمان اصلی جامعه را که معضل افزایش سن جمعیت است، به تصویر می‌کشد. 

حسن حبیب‌زاده، رضا محبی، میلاد محمدی، سجاد معارفی، رضا کشاورز، احمد حیدریان، محسن امانی و محمدجواد صالحی کارگردانانی هستند که ساخت اپیزودهای مختلف این سریال را برعهده دارند.

اگر در ادامه بخواهیم مروری کوتاه بر کارنامه یکی از کارگردانان داشته باشیم باید از احمد حیدریان کارگردان اپیزود «نورگیر» نام ببریم که کارشناسی فیلمنامه و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران دارد.

نویسندگی و کارگردانی فیلمهای کوتاه «آب هرگز نمی‌میرد»، «اونا»، «ماموریت غیرممکن»، «تقاطع»، «اندک»، «مردی با چشمان شماره هفت» و ...در کارنامه کاری این فیلمساز به چشم می‌خورد.

فیلم کوتاه «پیش از بهشت» وی نیز تاکنون افتخاراتی در جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است که از آن جمله می‌توان به تندیس فانوس عمار اشاره کرد. همچنین این فیلم کوتاه برگزیده جشنواره فیلم کوتاه ایسکیا ایتالیا ۲۰۲۲ و سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است.

احمد حیدریان که بازنویسی فیلمنامه سینمایی «مصلحت» را برعهده داشته است، برای فیلم «کف و خون» برگزیده بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم صد، برنده جایزه بهترین داستان کوتاه از کانون شعر و ادبیات ایرانیان برای داستان «بهترین دفاع حمله است» و نامزد بهترین استعداد جوان از جشنواره فیلم کوتاه رویش برای فیلم «مردی با چشمان شماره ۷» شده است. 

رضا بنفشه خواه، علی دل‌پیشه، فرزاد دشتی، کاوه فرجادمنش و النا پوررحیم از جمله بازیگران اپیزود «نورگیر» هستند. 

در خلاصه داستان این ایپزود آمده است: «احمد مهربان، پیرمرد هشتادوچندساله و تنهایی‌ست که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه زندگی ندارد! و در فکر پایان دادن به زندگیش است تا اینکه...»

مجموعه تلویزیونی «تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد این روزها مراحل پس‌تولید را پشت سر می‌گذارد تا در آینده نزدیک آماده نمایش شود.

باید منتظر ماند و دید یکی از تازه‌ترین و جدی‌ترین تجربه‌های قدم برداشتن در مسیر حمایت از جوانان، میدان دادن به آن‌ها و تولید کار تیمی با تکیه بر افراد چه نتایج و دستاوری دارد اما این اتفاق می‌تواند یک شروع خوب و امیدوار کننده برای هنرمندان تلویزیون و دوران تازه برای آن‌ها باشد. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه