English

گنج جنگ؛

تاملی در باب پژوهش های دفاع مقدس

تاملی در باب پژوهش های دفاع مقدس

محمدرضا اخضریان کاشانی- خبرگزاری موج؛ معدنی از طلا را تصور کنید که به تازگی کشف شده و در اختیارتان قرار داده اند تا با کمک منابع حاصل از آن سرمایه بزرگی برای جمعی یا جامعه ای فراهم ساخته زندگی آنان را تامین نمایید.

نخستین گام در این فرایند، به کارگیری کارشناسانی است که به صنعت معدن آشنا باشند. پس از آن امکانات و تجهیزات و ابزارهای فناورانه پیشرفته مورد نیاز را فراهم نموده مراحل استخراج و استحصال و تصفیه و تولید محصول (شمش) و بازاریابی و فروش را به انجام می رسانید.

روشن است که انجام بهینه این فرایند، نیازمند دانش، فناوری، کارشناس، ابزار و بازار و خریدار و وجود زنجیره فرایندی از مرحله اکتشاف تا فروش است. 

دفاع مقدس هشت ساله را می توان معدنی کشف شده و به تعبیر رهبر انقلاب گنجی دانست که نیازمند استحصال و عرضه مناسب است تا هم سرمایه ای برای زندگی معنوی جامعه شود هم به محصولاتی مفید و مخاطب پسند تبدیل شود.

استخراج گنج جنگ، نیازمند زنجیره ای است که نیازمند کارشناسان خبره، دانش روز، ابزارهای مناسب، محصولات مفید و مخاطبان خریدار محصول است.

پژوهش در حوزه دفاع مقدس مهمترین ابزار دانش بنیان این معدن معنوی است که هم می تواند به مستندسازی رخدادهای جنگ بپردازد هم دستمایه های نخست تولید محصول نهایی را فراهم سازد.

نکته مهم در این فرایند پژوهشی تکمیل زنجیره استحصال است که لازم است از خام فروشی عبور و به تولید ارزش افزوده بینجامد و به محصولی تبدیل شود که ارزش سرمایه ای و معنوی به مراتب بیشتری از رخداد واقعی دارد.

 استخراج گنج جنگ به فناوری ویژه ای نیاز دارد که با دانش روز و ادبیات آکادمیک آمیخته باشد و از فناوری های منقضی شده گذشته باشد.

پس از آن نیاز به تولید محصولات متنوع فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در قالب های گوناگونی است که نیاز همه سلایق و علایق را پاسخگو باشد. تولید آثار هنری در قالب های مختلف فیلم و سریال و داستان و شعر و بازی و ... در همین راستاست.

تولید محصول هرچند خوب، آخرین گام نیست بلکه بازاریابی محصولات و شناخت انواع مخاطبان از سن و جنس و فرهنگ و ارزشهای متعدد و تولید محصول برای هر گروه، یک ضرورت اساسی است.

در گام‌بعد بسته بندی محصول است که می تواند یک محصول خوب را با مخاطب یا خریدار کم یا زیاد مواجه سازد. بسته بندی گنج جنگ، عرضه جذاب محتوای جنگ مبتنی بر مزیت های رقابتی هر گروه است که فرم و محتوا را به یک اثر فاخر و پرمخاطب بدل می سازد.

رمز ماندگاری برخی آثار هنری در ادبیات یا سینمای جنگ در جهان را می توان در پیوستگی این زنجیره فناوری استحصال از پژوهش تا عرضه اثر نهایی جستجو نمود. 

تا امروز، بی تردید آثار ارزشمند پژوهشی در حوزه دفاع مقدس تدوین و عرضه گردیده که برخی موارد آن به دلیل طی بخشی از مراحل زنجیره فرهنگی گفته شده امکان توفیق نسبی یافته اند اما واقعیت این است که پژوهش دفاع مقدس دچار چالش های جدی در حلقه های این زنجیره فناورانه و عدم پیوستگی و ارتباط منسجم حلقه های موجود اما پراکنده آن در کشور است که باید بازشناسی، بازیابی،  بازمهندسی، بازفرآوری شده و در قالب محصولاتی باب طبع مخاطبان متنوع و در بسته بندی های جذاب و رقابتی عرضه گردد.

اکنون و در هفته پژوهش خوب است مروری بر این زنجیره و سازوکارهای اتصال حلقه های آن داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه