English

چالاک سازی صدا و سیما با ادغام ۳ مرکز خبری رسانه ملی

آن‌طور که منابع خبر می دهند جبلی با تغییر مدیران شبکه خبر و خبرگزاری صدا و سیما به تغییرات بیشتری در حوزه معاونت سیاسی رسانه ملی می اندیشد.

چالاک سازی صدا و سیما با ادغام ۳ مرکز خبری رسانه ملی

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، به نظر می رسد تاکید بر ضرورت تحول در رسانه ملی و رویکرد  چابک‌سازی سازمان صداوسیما که چند بار در سخنان جبلی رئیس جدید این سازمان هم مطرح شده، با تغییر معاون سیاسی سازمان آغاز شده و به سرعت با جایگزینی سیدمهرداد سیدمهدی و عبدالرضا بوالی مدیران باسابقه خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر پیگیری شده است. اگرچه این تنها آغاز راهی طولانی بوده که در ادامه شاهد چند ادغام ذیل این معاونت هم خواهیم بود.

جلوگیری از موازی کاری بخش های خبری

بر اساس گزارشی که روزنامه خراسان در روز سه شنبه مورخ 11 آبان منتشر کرده است، مقرر شده تا سه مرکز خبری عمده رسانه ملی شامل باشگاه خبرنگاران جوان ، شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما در یکدیگر ادغام شوند. هدف جبلی و خدابخشی از این اقدام، جلوگیری از موازی کاری است؛ هدفی که در هر دو حکم انتصاب یک شنبه شب نیز به صراحت آمده است. خدابخشی از سرپرست‌های جدید شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما خواسته بود مفاد حکم معاون سیاسی را به خصوص در زمینه «حذف موازی کاری‌های غیرضرور» اجرا کنند.

کدام موازی کاری؟‌

می‌دانید هم‌اکنون این سه مرکز خبری، به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند و خبرنگاران، گزارشگران و تحریریه‌ای جداگانه دارند. همان طور که در تصویر این گزارش از مصاحبه شاه‌آبادی معاون سیما در مراسم افتتاح مدرسه تلویزیونی ایران می‌بینید، بسیار پیش می‌آید که در یک واقعه خبری، سه خبرنگار از این سه مرکز خبری به صورت جداگانه به محل اعزام می‌شوند و خبر را به صورت جداگانه پوشش می‌دهند. در حالی که بدیهی است می‌تواند این کار را یک نفر انجام دهد تا در هزینه مادی و نیروی انسانی رسانه ملی صرفه‌جویی شود و نیروی انسانی صرف فعالیت خبری دیگری شود. این تنها یک نمونه از موازی کاری‌هایی است که جبلی و خدابخشی مد نظر دارند تا از آن پیشگیری کنند؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد منطقی و عقلانی است.

مهم‌ترین ادغام

براساس شنیده ها در کنار ادغامی که گفته شد، یک تغییر ساختاری مهم دیگر نیز در سازمان صداوسیما اتفاق خواهد افتاد و آنطور که برخی رسانه ها یا فعالان رسانه ای از جمله پایگاه خبری صبا می گویند، قرار است دو معاونت سیما و صدا که به ترتیب وظیفه تأمین محتوای تلویزیون و رادیو را برعهده دارند، در یکدیگر ادغام شوند و معاونت تازه‌ای برای تامین محتوای شبکه‌های سراسری سیما و رادیو تشکیل شود. این معاونت جدید دو مرکز با عنوان مرکز صدا و مرکز سیما خواهد داشت که در ساختار جدید مدیر مرکز صدا و مدیر سیما آن‌ها را اداره خواهند کرد. آن چه که برنامه‌ریزی شده، مشابه شرایطی است که معاونت امور استان‌های سازمان صداوسیما دارد و همه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی استانی زیرنظر معاون استان‌ها اداره می‌شوند.

درسی که از سرافراز باید گرفت

خیلی ها معتقدند که جبلی آمده تا راه به سرانجام نرسیده سرافراز را ادامه بدهد. رییس اسبق صدا و سیما هم دغدغه چالاک سازی داشت و با حذف شبکه ها و تبدیل آنها به کانال و یا ادغام و تغییر کاربریشان سعی در چالاک سازی رسانه فراخ و فربه ملی داشت اما او از تعامل با افکار عمومی پرهیز داشت و به رقم این که ریاست بزرگترین رسانه کشور را بر عهده گرفته بود که اتفاقا در کسوت معاونت برون مرزی آن توفیقات خوبی هم به دست آورده بود این بار مایل بود که کارهایش را در سکوت خبری پیش ببرد و با فاصله ای عجیب و تلخ از اهالی رسانه مشغول فعالیت بود؛ اشکالی که شاید اگر وجود نداشت او را در رسیدن به اهدافش بیشتر کمک می کرد.

آنچه که به نظر می رسد این است که جبلی ادامه مسیر سرافراز را به شیوه ای متفاوت طی خواهد کرد. او حتی پیش از قرائت حکمش، تعاملات با اهالی رسانه‌های مکتوب و برخط را آغاز کرد و شاید به بهانه هم اندیشی و هم فکری سعی کرد که بخشی از نمایندگان افکار عمومی جامعه را با خود همراه سازد. حتی نشتی های برخی از اخبار می تواند در راستای آماده سازی جامعه برای آنچه که در پیش روست ارزیابی شود. به هرحال اگر سیر وقایع چنین باشد، بهتر است که از عملکرد سرافراز به خوبی درس عبرت گرفت و تعامل با رسانه ها با تعریف جدید و به روزِ خود را در دستور کار قرار داد تا حدی که به شوآف و کار نمایشی نینجامد؛ کاری که به نظر می رسد دکتر جبلی، فراغ التحصیل و استاد دانشگاه در رشته ارتباطات به آن مصمم است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه