English

رییس سازمان اوج:

۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۰ از سپاه گرفتیم/ توصیه جالب حاج قاسم درباره سریال پایتخت

محمدحسنی در نشست خبری گفت: بودجه 500 میلیونی ابتدای کارمان در سال 90، اولین کمکی بود که با افتخار از سپاه گرفتیم. سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد تومان کمک دریافت کرده و بیش از 90 میلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. هر آنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم.

۵۰۰ میلیون تومان در سال ۹۰ از سپاه گرفتیم/ توصیه جالب حاج قاسم درباره سریال پایتخت

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری احسان محمد حسنی رییس سازمان هنری رسانه ای اوج صبح یکشنبه ۲۵ مهرماه در محل نخلستان این سازمان با حضور جمعی از اهالی رسانه برگزار شد.

رییس سازمان اوج در ابتدای نشست با تبریک اعیاد ربیع الاول، از همراهی افرادی که طی دو سال اوج را همراهی کردند، تشکر کرد و درباره ویژگی های این سازمان توضیح داد: اوج در سال 1390 بعد از نزدیک به دو سال بررسی و مطالعه تاسیس شد. ما دو سال تمام عملکرد دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور را به دقت بررسی کردیم به طراحی رسیدیم که مجموعه‌ای خارج از ساختارهای رسمی نیاز به تأسیس است. همکاران من در اوج کارمند رسمی هیچ نهاد خاصی نیستند و نیروهای آزاد به حساب می آیند. سازمان اوج چند ویژگی دارد، اول اینکه ستاد کم عده و چابکی دارد.

وی تصریح کرد: بلایی که سر سازمان ‌های رسمی مثل صداوسیما و ارشاد آمده این است که حجم نیروی انسانی و هزینه‌های جاری شان آن قدر زیاد است که امکان تولید و نفس کشیدن ندارند و چشم شان را بر هم می‌ زنند باید حقوق چند میلیاردی پرسنل را فراهم کنند. این در حالی است که اوج در طول این 10 سال، با نزدیک به ۱۱۰ نفر فعالیت می ‌کند و سعی کردیم این موضوع را حفظ کنیم.

محمدحسنی بیان کرد: من خودم بچه کشاورز هستم؛ یک قیچی هرس دستمان است و سعی می‌ کنیم این چابکی را حفظ کنیم و اجازه فربه شدن را به لحاظ نیرو و تجهیزات نداده‌ ایم.

وی با اشاره به بودجه 500 میلیون تومانی اوج در ابتدای تاسیس، گفت: بودجه 500 میلیونی ابتدای کارمان در سال 90، اولین کمکی بود که با افتخار از سپاه گرفتیم. سال گذشته حدود ۱۸ میلیارد تومان کمک دریافت کرده و بیش از 90 میلیارد تومان درآمد داشتیم که بخشی از این درآمد در خارج از کشور است. هر آنچه درآمد داشتیم در تولید سرمایه‌گذاری کردیم.

رییس سازمان اوج با تاکید بر شفافیت در اعداد و ارقام، بیان کرد: سریال «آقازاده» را سال گذشته به یک پلتفرم فروختیم، فیلم سینمایی «به وقت شام» در کره ۱۰۰ هزار دلار و در تایوان 700 هزار دلار فروختیم که تنفسی برای ما ایجاد کرد. در کنار ستاد کم عده و چابک، همه پول درآمد و سودها صرف تولید می ‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اوج هم اصول درایم و هم خط قرمز، توضیح داد: یکسری خطوط قرمز داریم که به این خطوط هم ذیل شعار «ادب از که آموختی…» رسیدیم. گشتیم ببینیم در فلان دستگاه فرهنگی چه ایراداتی وجود داشته و سعی کردیم آنها را نداشته باشیم و آن خطاها را مرتکب نشویم. یکی از آن خطاها ورود بی محابا به فعالیت‌ های اقتصادی است. برخی از دستگاه‌ها انحصار خودرو، سیگار و … داشتند اما این برای ما خط قرمز است و وارد این مباحث نشده ‌ایم و تا این تیم حضور دارد، وارد نخواهیم شد. از دیگر آسیب های سازمان ها، ورود به ستادهای انتخاباتی بوده است که از آن هم پرهیز کرده‌ ایم. هرکسی از هر جناحی نامزد می‌شود از نهادی توقع تبلیغ دارد اما هیچ کدام از دوستان اوج وارد این حوزه نشده ‌اند. البته این بدان معنا نیست که در انتخابات مشارکت نکرده ‌ایم بلکه مستند و اقلام تصویری در این خصوص تولید کردیم تا مردم در انتخابات شرکت کنند اما اینکه برویم از کسی حمایت کنیم مطلقاً این کار را نکرده ‌ایم و نخواهیم کرد.

محمدحسنی، بخشی از هویت اوج را دیده ‌بانی و مطالبه گری دانست و گفت: روزی در اینجا فیلمی ساخته شد که در آن فیلم تذکر داده شد بترسید از روزی که کشتی سوراخ شود! آن زمان هنوز حوادث دی و آبان رخ نداده بود؛ ما هم به عنوان صاحب رسانه، شمی داریم و می‌توانیم خطرهایی را پیش‌بینی کنیم. آن موقع «بادیگارد» ساخته و تذکر داده و گفته شد باید شخصیت نظام را از شخص تفکیک کنیم. خیلی از اشخاص اقداماتی داشتند که متاسفانه به پای نظام نوشته شده است.

وی تاکید کرد: زمانی که بحث اعتراضات مردمی مطرح شد با افتخار فیلم سینمایی «خروج» را ساختیم و موضوع اعتراض را روی پرده آوردیم. زمانی که کشور درگیر تهدید داعش بود، داعش تا چهل کیلومتری ایران آمده بود در آن زمان به سفارش حاج قاسم سلیمانی در زمانی که برخی از مسئولان در خواب غفلت بودند، ما وارد موضوع شدیم و سریال «پایتخت پنج»، فیلم سینمایی «به وقت شام» و نزدیک به دویست اثر مستند با این موضوع را ساختیم که «به وقت شام» یکی از پرفروش‌های آن سال شد.

رئیس سازمان «اوج» در ادامه به برخی هجمه ها علیه سریال پایتخت و آقازاده اشاره کرد گفت: خیلی از دوستان اثر را پیش از اتمام قضاوت کردند! یادم می‌آید که در یک جلسه، عزیز عالی رتبه‌ای که همه می ‌شناسید در آن زمان که قسمت بالن ‌سواری پایتخت پخش شده بود، به سریال حمله کرد و گفت فساد را در این سریال ترویج کردید و اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های اوج را پایین می ‌کشم! گفتم مصداق تان چیست؟ گفت مشروب خوری را در بالن مطرح کردید، گفتم در بالن تعارف می‌کنند اما اولین بار است که در رسانه ملی می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند این نجسی است. همان که تعارف می‌کند، خودش می ‌میرد. آیا این تبلیغ مشروب خواری است؟ به ما می‌گفتند تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچه‌های کثیف آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک کرده آنجا خطراتی وجود دارد. یادم نمی ‌رود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند اما توصیه حاج قاسم این بود که هیچکدام از این خانواده نباید شهید شوند. مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند. ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.

وی افزود: ما فقط می ‌گفتیم صبر کنید سریال تمام شود بعد قضاوت کنید. درباره سریال آقازاده هم همین بود؛ هر هفته منتظر حملات جدید بودیم، در جلسات آن چنانی هم امنیت نداشتیم. بعد از چند سال این حرف‌ها را راحت می‌گوییم اما آن زمان غصه داشتیم. برخی گمان می‌کنند چون اوج جزء حاکمیت و با دردهای مردم بیگانه است اما مسائل مردم دغدغه اول ما است.

محمدحسنی بیان کرد: نزدیک به ۲۳ هزار محصول در حوزه ‌های متنوع تولید کرده ‌ایم که کمتر از 5 هزار هنرمند با اوج فعالیت داشته ‌اند. نزدیک ۱۳۰ موسسه در طول این ده سال با حمایت و مشارکت اوج راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. یکی از سرفصل‌های فعالیت ما بها دادن به کار اولی‌ها به ویژه جوانان بود. برای ما افتخار است نزدیک پنجاه هنرمند را به سوریه و دویست هنرمند را به عراق برای آشنایی با حوزه مقاومت اعزام کردیم که در ذهن آن‌ها مفاهیمی را روشن کرد که شاید در تهران نمی‌توانستند به آن برسند.

وی در بخش دیگری از نشست گفت: دو عذرخواهی دارم؛ عذرخواهی اول از خانم ‌های این سرزمین است که انصافاً درباره آنها کم‌ کاری کردیم. شاید نزدیک به ۲۰۰ قسمت «نیمه پنهان ماه» تولید شده مجموعه «پا به ماه» هم جزو تولیدات خوب است که با محوریت و ساخته خانم‌ ها است. ما کلیپ و دیوارنگاره درباره خانم ‌ها داشتیم ولی از دید خودمان کافی نیست. شاید اگر بخواهیم ایده‌آل نگاه کنیم نیاز است یک سازمان اوج با حضور خانم‌ها و همین تولیدات داشته باشیم. عذرخواهی و حلالیت دوم از خانواده شهدا است، چرا که آنها صاحبان انقلاب هستند. خون داده‌اند جوان داده‌اند، آثار زیادی تولید کرده ‌ایم اما حتماً میوه کرم خورده هم در میان آن‌ها است و ممکن است یک جاهایی ته دل آنها را خالی کرده باشیم. برای تک تک آثاری که آن‌ها را رنجانده‌ایم، عذرخواهی می‌کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه