English

گفتگو با هنرمندان به بهانه هفته ملی کودک-۲

محمد مسلمی: مدیری که از سرمایه‌اش استفاده نمی‌کند به رسانه ظلم می‌کند نه به ما/دوران عمو و خاله گذشته است

محمد مسلمی برنامه ساز کودک از کم کاری مدیران فرهنگی و رسانه ای در زمینه تولید آثار مناسب برای کودکان انتقاد کرد و هفته کودک را تنها یک شو دانست.

محمد مسلمی: مدیری که از سرمایه‌اش استفاده نمی‌کند به رسانه ظلم می‌کند نه به ما/دوران عمو و خاله گذشته است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج، از 16 تا 22 مهرماه به نام هفته ملی کودک نامگذاری شده است و نهادهای فرهنگی و هنری کشور هر ساله برای این هفته برنامه‌هایی را تدارک می‌بینند اما اینکه چه قدر این برنامه‌ها می‌توانند مفید واقع شوند و یا اینکه آیا تنها باید در یک هفته به کودکان پرداخت و بعد توجهی به آن‌ها نکرد، پرسش‌هایی است که هر ساله مطرح می‌شود و کسانی که دلسوزانه در حوزه کودک فعالیت می‌کنند بارها این مسایل را مطرح کرده‌اند که باید در همه روزهای سال به این نسل توجه داشت چراکه فردا روزی قرار است آینده کشور به دست آن‌ها سپرده شود.

به همین مناسبت در طول این هفته قصد داریم با فعالان هنری این عرصه به گفتگو بنشینیم و از آن‌ها درباره لزوم برنامه‌سازی برای کودکان سوال کنیم. اولین مطلب این هفته به گفتگو با محمد مسلمی برنامه‌ساز حوزه کودک و یکی از عمو فیتیله‌ای‌ها اختصاص دارد که در ادامه می‌خوانید.

کودکان امروز اصلا رفیقی ندارند

وی در ابتدا در پاسخ به این پرسش که هفته ملی کودک برای او یادآور چیست؟ مطرح کرد: در دوران ما که چیزی به نام هفته کودک وجود نداشت اما دوران کودکی خوبی را، آن هم در کوچه و محله، با دوستان خود سپری کردیم که ارتباط زیبایی هم آن زمان بین همه ما برقرار بود؛ چیزی که در حال حاضر نیست. یعنی بچه‌ها تعداد کمی «دوست» دارند و در این 2 سال هم که کلاس‌های مدرسه‌ به صورت آنلاین برگزار می‌شود، اصلا رفیقی ندارند و به دلیل آنکه مشارکتی در کارها ندارند، احساس تنهایی می‌کنند و ناراحت هستند.

هفته کودک بیشتر شبیه یک شو است

این برنامه‌ساز حوزه کودک با اشاره به اینکه به هر حال یک کودک انسان را به گذشته‌ها و اتفاقات قشنگی که رخ داده است، باز می‌گرداند، گفت: هفته کودک زمانی معنا دارد که به کودکان خود توجه کنیم و برای آن‌ها کاری انجام دهیم. اینکه تنها به نامگذاری اکتفا کنیم، بیشتر شبیه یک شو است که انگار قصد داریم تنها اتفاقی را گوشزد کنیم و رد شویم؛ در حالی که باید رفتار خود را نسبت به رفتار کشورهای دیگر با کودکان و امکاناتی که برایشان مهیا می‌کنند، بسنجیم تا ببینیم ما چه کردیم. اگر بخواهم یک نمونه را مثال بزنم در کشورهای خارجی بچه‌ها مکانی دارند تا در آنجا با مشاغل آشنا شوند و مهارت‌هایی را کسب کنند اما اینجا ما هیچ کاری برایشان نمی‌کنیم.

هیچ برنامه‌ریزی درست و حسابی برای بچه‌ها نداریم

مسلمی ادامه داد: در گذشته هفته ملی کودک را به صورت مفصل در تلویزیون گرامی می‌داشتیم اما الان چه برنامه‌هایی برای این هفته تدارک دیده‌ایم؟ از سوی دیگر، در حوزه تئاتر و سینما نیز عملکرد ضعیفی داریم و در کل متاسفانه هیچ زمان نگاه خاصی به این گروه سنی نداشتیم و تنها به گفتن یک تبریک و نامگذاری یک هفته به نام کودکان اکتفا می‌کنیم؛ در صورتی که هیچ اتفاقی برای بچه‌ها رخ نمی‌دهد. امیدوارم سیاستگذاران کودک به فکر انجام کارهایی برای این گروه سنی باشند.

وی با اشاره به اینکه اگر کارهایی را که در گذشته در حوزه کودک تولید می‌شد با امروز مقایسه کنیم، متوجه پیشرفت یا پسرفت خود در زمینه تولیدات ویژه کودکان خواهیم شد، مطرح کرد: هر کاری که در ذهن مخاطب باقی مانده است، همه برای زمان‌های گذشته است از سوی دیگر زمانی که دنیا روی بچه‌ها سرمایه‌گذاری و فرهنگش را با آن‌ها تنظیم می‌کند، یعنی چه رفتاری به آن‌ها یاد بدهد و چه چیزی از بچه‌ها بخواهد، ما هیچ برنامه‌ریزی درست و حسابی برای بچه‌ها نداریم و می‌توانم بگویم تولید یک یا 2 برنامه برای بچه‌ها فاجعه است.

چرا بچه‌های ما باید عاشق کاراکترهای کره‌ای شوند؟

کارگردان «جمعمون جمعه» افزود: شبکه کودک 10 سال است که تاسیس شده است؛ اما آیا تاکنون توانسته است برنامه‌ای را برند کند و برای بچه‌ها قهرمان بسازد؟ همین الان اگر شبکه‌های سراسری را رصد کنیم به چه می‌رسیم؟ در حالی که بچه‌های امروزی دائما در فضای مجازی هستند و کارهای خارجی را که قصه، گرافیک و جذابیت دارد، تماشا می‌کنند. جنگ نرم که گفته می شود همین است. چرا بچه‌های ما با آن همه ادبیات غنی که داریم، باید عاشق کاراکترهای کره‌ای شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حتی برخی از کارها آنقدر ضعیف و شعاری ساخته می‌شوند که بچه‌ها از دین زده می‌شوند در حالی که باید اثری خلق کنیم که اگر خارجی‌ها هم دیدند با خود بگویند این‌ها چه قدر به دین خود علاقه‌مند هستند که آثاری بدین شکل تولید می‌کنند.

اگر کار نکنیم سراغمان هم نمی‌آیند

مسلمی با بیان اینکه متولیان این حوزه که گاها تخصص هم ندارد متاسفانه سراغ کننده‌های این کار نمی‌روند، عنوان کرد: یک زمانی در گروه کودک شبکه دو افراد صاحب‌نامی همچون محمدمهدی عسگرپور، قاضی نظام، مجید راستی، پورمحمدی، کاظم اخوان و... حضور داشتند که وقتی قصد تولید کاری را داشتیم، به ما دلگرمی و مشورت می‌دادند اما در حال حاضر اگر کار نکنیم سراغمان هم نمی‌آیند؛ در حالی که رسانه میلیاردها برای ما خرج کرده است تا برند شده‌ایم و باید از آن برای کشور استفاده کند. ما سرمایه مدیران هستیم و مدیری که از سرمایه‌اش استفاده نمی‌کند به رسانه ظلم می‌کند نه به ما.

وی ادامه داد: همچنین یک زمانی همه هنرمندان یعنی کسانی که در حال حاضر فیلم و سریال بازی می‌کنند از جمله علیرضا خمسه، حمید جبلی، اکبر عبدی، آتیلا پسیانی و... در آثار ویژه کودکان نیز حضور داشتند اما متاسفانه در این چند وقت اخیر چون توجهی به این حوزه نشده و ضعیف شده است، کسی سمتش نمی‌رود.

دوران عمو و خاله گذشته است

این برنامه‌ساز حوزه کودک با بیان اینکه دوران عمو و خاله گذشته است، تصریح کرد: در حال حاضر باید کار و خوراک جدید متناسب با روحیه بچه‌های امروز تهیه کرد و من فکر می‌کنم بزرگترین و مهمترین کاری که در کشور می‌توانیم انجام دهیم این است که با یک برنامه‌ریزی درست نه تنها رسانه بلکه همه نهادها روی بحث درمان، بهداشت، تغذیه و مسایل روحی و روانی کودکان تمرکز کنند تا درست تربیت شوند که فردا روزی با هزار و یک مساله مواجه نشویم.

مسلمی تاکید کرد: بارها این مطالب گفته شده است و انگار گوش شنوایی وجود ندارد. ما هر بار که درباره این مسایل صحبت می‌کنیم با خود می‌گوییم آیا کسی حرف ما را می شنود و اصلا به آن بها می‌دهد یا نه. ما از بچه‌های این مرز و بوم حرف می‌زنیم؛ نسلی که قرار است آینده را بسازد اما انگار هیچ‌کس این نسل را نمی‌بیند در هر صورت امیدوارم در مدیریت جدید رسانه ملی با سیاستگذاری درست اتفاقات خوبی رخ بدهد.  

تولید نکردن اثر برای کودکان به بهانه نداشتن اسپانسر فاجعه است

وی با اشاره به اینکه ما برای تولید برنامه‌های مناسب کودکان نیازمند مدیریت خوب و کارشناسان خبره در این زمینه هستیم، گفت: متاسفانه در حال حاضر انگار برای مدیران مهم نیست چه کاری را با چه کیفیتی می‌سازند اگر هم کسی قصد انجام کاری را داشته باشد حتما باید اسپانسر معرفی کند کار اخیر من سفارش معاونت سیما بود و اگر به شبکه می‌بردیم حتما باید اسپانسر معرفی می‌کردیم این موضوع که برای کودکانمان خوراک تهیه نکنیم به دلیل آنکه برنامه باید اسپانسر داشته باشد، واقعا فاجعه است.

کارگردان «جمعمون جمعه» افزود: یک پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این همه سریال ساخته تولید اما برای بچه‌ها کاری خلق نمی‌شود در صورتی که شاید بتوان با بودجه یکی از آن‌ها 6 ماه برنامه کودک را رقم بزند ما هر شب باید فیلم‌های غم‌انگیز پخش کنیم اما حاضر نیستیم با تولیدات مناسب بچه‌ها را پای تلویزیون بنشانیم در حالی که اعتیاد این گروه سنی را تهدید می‌کند، با مسایل مختلفی روبه‌رو هستند که نمی‌دانند چه باید بکنند و افسردگی و استرس دارند در فرهنگ ما شاید بچه‌ها نتوانند با اعضای خانواده صحبت کنند پس تلویزیون بهترین رسانه است که می‌تواند متولی این کار شود.  

مسلمی در پایان با اشاره به اینکه به کودکان نباید نگاه کودکانه داشت خاطرنشان کرد: کودکان بزرگتر از آن چیزی هستند که ما می‌بینیم و می‌توانند برای کشور افتخارآفرین باشند ما متاسفانه از دنیا و گذشته خودمان عقب افتاده‌ایم اما باید به این مساله توجه کنیم که بچه ها حق این را دارند که بچرخند، بازی کنند، مکان‌هایی داشته باشند که مهارت کسب کنند و... امیدوارم توجه بیشتری به آن‌ها شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی