English

حسین عابد در گذشت/یکی از طراحان جشنواره تئاتر فجر و ماه از دنیا رفت

حسین عابد هنرمند پیشکسوت تئاتر در اثر بیماری مزمن دار فانی را وداع گفت.

حسین عابد در گذشت/یکی از طراحان جشنواره تئاتر فجر و ماه از دنیا رفت

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج، حسین عابد بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در سن 72 سالگی دار فانی را وداع گفت.

 به گفته یکی از دوستانش، وی مدتها درگیر بیماری مزمن پوستی بود. در سالهای اخیر بر اثر مصرف دارو دچار پوکی استخوان هم شده بود. در نهایت همانطور که سالها پیش نصرالله قادری در مراسم بزرگداشتش پیش بینی کرده بود در تنهایی از دنیا رفت. 

عابد متولد ۱۳۲۸ در تهران بود و از اعم فعالیت وی می توان به وارد زیر اشاره کرد:

این هنرمند متعهد از بنیانگزاران مرکز نمایش حوزه هنری بوده و مدتی مدیریت این بخش را بر عهده داشت که بر این اساس  در آموزش، پژوهش،نگارش، نمایش، چاپ و نشر، هدایت و کارشناسی شعب استانهای حوزه در این امر تاثیر به سزایی داشته است.

 مشارکت در شکل گیری جشنواره تئاتر فجر ( پیروزی ) در سطوح استانی، منطقه ای و سراسری هم از دیگر فعالیت های این هنرمند پیشکسوت بود.

مشارکت در تاسیس مرکز اسلامی تئاتر - کارگاه تجربه، مشارکت در تاسیس شورای نظارت و کارشناسی مرکز هنرهای نمایشی تهران و هدایت و کارشناسی شعب استان های وزارت ارشاد، مشارکت در ایجاد جشنواره نمایش های سنتی و آیینی ، مرکز هنر های نمایشی وزارت ارشاد اسلامی، مشارکت در ایجاد جشنواره سوره (ماه) در سه استانی، منطقه ای، سراسری) حوزه هنری؛ سر دبیر مجموعه نمایشنامه های سوره (جوان و کودکان)؛ ایجاد واحد کارشناسی مرکز امور نمایش (داوری، نقد و بررسی حوزه مرکز و شعب استانها) هدایت فعال نمایشی تبلیغات جبهه و جنگ در هشت سال دفاع مقدس نیز از سوابق موثر اوست.

جدای از فعالیت های مدیریتی اش، در تاسیس گروه های آزاد نمایشی «زنده»، «مزدک» و «خانه هنر» مشارکت داشته است و بیش از 16 اثر را بر روی صحنه برده است. 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه