English

راضیه تجار در گفتگو با خبرگزاری موج عنوان کرد:

زندگینامه داستانی شهید عباس علیزاده زیر چاپ است/ضرر نویسندگان از قرارداد کتاب های صوتی

یک نویسنده و محقق کتاب های دفاع مقدسی از زیر چاپ بودن کناب «عباس توام بانو» با موضوع زندگی یک شهید مدافع حرم و ضرر نویسندگان در انتشار کتاب های صوتی و لزوم برگزاری نمایشگا ههای کتاب سخن گفت.

زندگینامه داستانی شهید عباس علیزاده زیر چاپ است/ضرر نویسندگان از قرارداد کتاب های صوتی

راضیه تجار محقق، نویسنده و از اعضای هیئت مؤسس انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج فعالیت‌های حرفه‌ای خودش در دوره همه‌گیری کرونا را چنین تشریح کرد: من کلاس داستان‌نویسی دارم. علاوه بر آن فرصت بسیارخوبی برای مطالعه به دست آورده‌ام و مسئولیت داوری برخی از جشنواره‌ها را برعهده داشتم.

او افزود: من در 2سال گذشته همچنان به نوشتن ادامه داده‌ام و  کاری با عنوان « عباس توام بانو » را برای بنیاد فرهنگی روایت فتح نوشته‌ام. این کتاب که هم‌اکنون زیر چاپ قرار گرفته است، زندگینامه داستانی شهید عباس علیزاده یکی از مدافعان حرم است.شهید علیزاده زندگی مرفهی در شمال کشورمان داشت ولی به هر حال پس از برگشت پیکر شهدای غواص، تحول روحی در او ایجاد شد. این شهید بزرگوار پیرو خوابی که دید با زحمت زیاد به سوریه رفت و یک ماه و خرده‌ای بعد از اعزام به سوریه،شهید شد.

نویسندگان کتابهای دفاع مقدس نیازمند حمایت بیشتر هستند

این نویسنده درباره میزان حمایت نهادهای مرتبط با انتشار آثار دفاع مقدس از نویسندگان فعال در این ژانر گفت: من تا به حال در مسیر نگارش، چاپ و نشر کتاب‌های دفاع مقدس به مشکلی برنخوردم اما می‌دانم  نویسندگانی که در شرایط فعلی با وجود مشکلات اقتصادی و آسیب‌های روحی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا همچنان به کار نوشتن ادامه می‌دهند،هم گامی در جهت حفظ روحیه خودشان برمی‌دارند ،هم در انتظار بازخورد اقتصادی کارشان هستند.آنها امیدوارند که آثار قابل قبولشان را منتشر کنند و در چنین شرایطی به حمایت نهادهای مرتبط با انتشار کتاب و آثار ادبی نیاز دارند منتها ناشران می‌گویند به هر حال ما هم در شرایط خاصی هستیم.

تجار بیان کرد: امیدوارم با روی کار آمدن دولت جدید،توجه ویژه‌تری به مسائل فرهنگی شود.چنین نباشد که مقوله‌های دیگر در اولویت قرار بگیرند و مقوله مرتبط با مسائل فرهنگی به فراموشی سپرده شود.

مردم ما اهل مطالعه هستند

این محقق در مورد میزان تأثیرگذاری همه‌گیری ویروس کرونا روی بازار کتاب اظهار داشت: من موظف به آمارگیری نیستم اما معتقدم اگر هر فرد بتواند در مقوله ترویج فرهنگ مطالعه شعاع کوچک اطراف خودش را روشن کند،خیلی خوب است بنابراین در آغاز هر جلسه کلاس داستان‌نویسی از هنرجوایان می‌پرسم چه کتابی را در هفته گذشته در دست گرفتید و خواندید؟ سپس عناوین کتاب‌ها اعلام می‌شوند.

تجار ادامه داد: من معتقد نیستم که مردم ما اصلا اهل مطالعه نیستند زیرا اگرچه آمار اعلام شده نشان می‌دهند که میزان مطالعه افراد جامعه‌مان بسیار کم است،من می‌دانم تعدادی از افراد کشورمان زمان مناسبی را به مطالعه اختصاص می‌دهند.

او گفت: امروزه  شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی وقت زیادی را از جوانان می‌گیرند و در اکثر مواقع استفاده قشر آینده‌ساز ما از این شبکه‌ها به درستی جهت داده نشده است.این در صورتی است که اصل مطالعه مطالب 2خطی نیست. اصل انتخاب، خرید و مطالعه کتاب است. البته هم‌اکنون ما شاهد انتشار کتاب‌های صوتی و شنیداری نیز هستیم اما تا جایی که من می‌دانم با توجه به متن قراردادها، انتشار چنین آثاری بیشتر به نفع ناشر است.

این نویسنده افزود: زمانی که یک کتاب به صورت فیزیکی منتشر می‌شود ،نویسنده متوجه می‌شود که اثرش در چند دوره به چاپ رسیده است اما وقتی همان اثر به صورت صوتی منتشر می‌شود،از جهاتی خیلی به ضرر نویسنده است.

تجار بیان کرد: در سال‌های اخیر رسانه‌ها و تلویزیون با معرفی برخی از کتاب‌ها، فرهنگ مطالعه را ترویج می‌دهند و این کاری است که هر چه بیشتر انجام شود،بهتر است.

او ادامه داد: کار ترغیب اقشار مختلف جامعه به مطالعه باید از مهد کودک‌ها شروع شود البته در شرایط فعلی و با وجود همه‌گیری ویروس کرونا امکان چنین کاری نیست.خانواده‌ها نیز باید تلاش کنند کودکان و نوجوانانشان را به مطالعه کتاب علاقمند کنند.

نمایشگاه های کتاب نیاز به کار بیشتر دارند

این محقق افزود: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب تأثیر زیادی روی میزان مطالعه اقشار مختلف جامعه دارد.دولت دوازدهم پیش از رفتن، نمایشگاه تابستانه کتاب را برگزار کرد و اعلام شد که ناشران در قالب این نمایشگاه فروش خوبی داشتند. اعلام این آمار امیدوارکننده است اما در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب باید بیشتر کار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه