English

سید عبدالله حسینی در گفتگو با خبرگزاری موج:

چرا مسابقه بین المللی شعر سال تبدیل به جشنواره بین المللی شعر آئینی شد/جزئیات بزرگترین جایزه ادبی کشور

دبیر جشنواره بین المللی شعر آئینی در مورد دلایل تغییر عنوان این برنامه، اهمیت برگزاری آن، جزئیات داوری و مراسم اختتامیه و جایزه بزرگ این جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.

چرا مسابقه بین المللی شعر سال تبدیل به جشنواره بین المللی شعر آئینی شد/جزئیات بزرگترین جایزه ادبی کشور

سید عبدالله حسینی دبیر جشنواره بین المللی شعر آیینی در گفتگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج در مورد تغییر عنوان این جشنواره از جایزه بزرگ شعر سال به جشنواره بین المللی شعر آئینی گفت: این جشنواره کار خود را با عنوان «جایزه بزرگ شعر سال» آغاز کرد اما تصمیم گرفته شد که به صورت تخصصی کار را ادامه دهد و در همین راستا بنیاد بین المللی شعر آیینی تاسیس شده و هیات امنایی هم برای آن تشکیل شده است. بر همین اساس، عنوان جشنواره هم به جشنواره بین المللی شعر آئینی تغییر کرد.

جشنواره بین المللی جایزه بزرگ شعر سال

وی افزود: تصمیم بر این است که هر سال اشعار با موضوع یکی از ائمه علیهم السلام موضوع مسابقه قرار بگیرد و امسال هم به مناسبت ایام محرم و صفر، در این جشنواره، اشعاری با موضوع امام حسین و حماسه کربلا مد نظر است.

دبیر جشنواره بین المللی شعر آئینی در مورد اسقبال از این جشنواره و موضوعش گفت: تا کنون 2000 اثر فارسی از شاعران فارسی زبان بیش از 18 کشور همچون استرالیا، هند، پاکستان، تاجیکستان و ... به دست دبیرخانه رسیده است. در بخش اشعار انگلیسی هم 600 اثر از شاعران انگلیسی زبان 15 کشور دریافت کرده ایم.

اهمیت برگزاری جشنواره جهانی شعر آئینی برای 8هزار هیات انگلیسی زبان

سید عبدالله حسینی در مورد اهمیت چنین رویدادی اظهار داشت: تصور کنید که در ایران به هیاتی بروید که برنامه آن فقط سخنرانی باشد و هیچ شعری در قالب مداحی، روضه و یا سینه زنی در آن خوانده نشود، می توان تصور کرد که چقدر برنامه چنین هیاتی خسته کننده و کم اثر خواهد بود. در واقع مجلس امام حسین علیه السلام در کشور هایی مثل ایران، پاکستان و عراق گاهی بدون سخنران می‌تواند برگزار شود، ولی بدون نوحه خوانی و سینه زنی و مداحی که همه به شعر آئینی مزین است، امکان ندارد. اما در کشورهایی که در آنها به زبان های دیگر مجلس بر گزار می‌شود، تنها سخنرانی داریم و بدلیل نداشتن شعر، نوحه خوانی و سینه زنی و مداحی هم یا انجام نمی‌شود یا انگلیسی زبانان به زبان دیگری مداحی و سینه زنی می‌کنند. 

دبیر جشنواره بین المللی شعر آئینی تصریح کرد: در حال حاضر در سراسر دنیا بیش از 8000 هیات انگلیسی زبان در کشورهای مختلف داریم که با این شکل اداره می شوند. در واقع هیچ شعری وجود ندارد که در مراسم آنها خوانده شود. ما در صددیم تا اشعار منتخب و برگزیده این جشنواره را به دست آنها برسانیم و از سال آینده شاهد تحول اساسی در هیات های مذهبی انگلیسی زبان جهان باشیم.

داوران این دوره جشنواره شعر آئینی چه کسانی هستند؟

وی در مورد نام داوران و روند داوری آثار گفت: داوران معزز مرحله نهایی بخش اشعار فارسی جشنواره بین المللی اشعار آئینی عبارتند از : استاد علی انسانی، استاد هادی سعیدی کیاسری، دکتر محمد رضا سنگری، استاد محمد علی مجاهدی، استاد علی معلم دامغانی، استاد علی موسوی گرمارودی و استاد سید حسین مهدوی (م موید) از ایران و استاد سید رضا محمدی و استاد محمد کاظم کاظمی از افغانستان. 

دبیر جشنواره بین المللی شعر آئینی ادامه داد: با اتمام مرحله داوری میانی تعداد ٧٧ شعر از مجموع ۴۶۴ شعر فارسی به مرحله نهایی راه یافت که در مجموعه شعر نفیسی بصورت کتاب معمولی و کتاب الکترونیکی منتشر خواهد شد و  از این میان 10 نفر برای در یافت جایزه بزرگ شعر سال برگزیده خواهند شد.

داوران جشنواره جهانی شعر  آئینی

وی با بیان اینکه داوری آثار انگلیسی هم بصورت همزمان آغاز شده است در مورد داوران این بخش هم گفت: بدین منظور تعداد 9 نفر از اساتید ادبیات انگلیسی دانشگاه‌های مختلف جهان آثار انگلیسی را داوری خواهند کرد. که عبارتند از دکتر فخر روحانی استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه  قم، دکتر آیدان پارکز استاد دانشگاه ملی استرالیا، سید محمد رضوی شاعر محقق و نویسنده از هند، پروفسور اولیور شاربروت استاد دانشگاه بیرمنگهام انگلیس، سید فرحان علی بخاری شاعر و محقق از هفته نامه فایننشال تایمز، دکتر مقصود جعفری استاد دانشگاه از  نیویورک، دکتر سید حیدر الموسوی استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه بابل عراق، دکتر محسن راهجردی شاعر و نویسنده و مترجم ادبیات انگلیسی از مشهد ایران و نهمین نفر راهم به زودی معرفی می کنیم.

حسینی ادامه داد: از تعداد 600 اثر انگلیسی، 180 اثر به مرحله نهایی راه یافته است که مورد داوری قرار خواهند گرفت. حدس می زنیم که از میان آثار منتخب 50 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: نکته جالب در داوری‌ها، اخلاص بی‌نظیر آنان است که برخی از آنان شرط داوری در مسابقه مربوط به امام حسین (ع) را عدم دریافت حق داوری قرار داده اند. بسیاری از داوران بخش انگلیسی و فارسی ،بخصوص استاد موسوی گرمارودی کرارا از ما خواسته اند که آثار مسابقه را تیمنا داوری خواهند کرد. 

سید عبدالله حسینی

نحوه انتشار آثار برگزیده

سید عبدالله حسینی در مورد نحوه انتشار آثار برگزیده اعلام کرد: آثار منتخب جدای از اینکه به صورت کتاب مکتوب منتشر می شوند به صورت کتاب الکترونیک هم عرضه خواهند شد. ضمن اینکه از آثار فارسی کلیپ هایی آماده می شود و از طریق رسانه ملی و در شبکه افق پخش خواهد شد. 

وی در مورد آثار برگزیده انگلیسی هم گفت: از آن اشعار هم کلیپ هایی آماده می شود و در شبکه های تلویزیونی انگلیسی زبان متعلق به شیعیان کشورهای مختلف پخش خواهد شد.

جزئیت اختتامیه و اهدای جایزه ده هزار یورویی 

دبیر جشنواره بین المللی شعر آیینی با تاکید بر اینکه جایزه این جشنواره بزرگترین جایزه ادبی کشور خواهد بود، در مورد مراسم اختتامیه و اهدای جایزه این جشنواره گفت: نتایج داوری‌ها در مراسم اختتامیه با شکوهی که بزودی و در ماه ربیع الاول برگزار می شود، اعلام خواهد شد؛ اما برای اهدای جوایز در صورتیکه شرایط کرونا اجازه دهد  مراسمی را در حرم حضرت سیدالشهداء (ع) برگزار خواهیم کرد که از طریق رسانه ها هم پخش زنده و مستقیم خواهد داشت. البته جزئیات اهدای جوایز هنوز نهایی نشده است که به زودی اعلام می شود.

وی افزود: به همراه این مراسم که در کربلای معلی برگزار خواهد شد یک نمایشگاه خط از اشعار برگزیده در موزه امام حسین (ع) دایر خواهد شد. ضمن اینکه شعر شاعر برگزیده بر روی یک لوح سنگی بزرگ حکاکی خواهد شد که در یکی از پارک های تهران نصب می شود.

سید عبدالله حسینی ادامه داد: کسی که شعرش برنده مسابقه شده به عنوان سفیر ادبیات آئینی از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات منصوب می شود و در تعامل با سایر شاعران آئینی در کشورهای مختلف فعالیت خواهد کرد.

دبیر جشنواره بین المللی شعر آئینی در پایان در مورد دوره های آتی این جشنواره اظهار داشت: برای این جشنواره برنامه های زیادی از قبیل ورکشاپ ها و همایش ها در نظر داریم و امیدواریم که زبانهای جشنواره به زبان های بیشتری گسترش پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی