English

مهرداد کورش‌نیا در گفتگو با موج عنوان کرد:

محوریت بی‌آبان مساله وجدان است/ گلایه از پیج های اینستاگرامی مبنی بر توجه نکردن به تولید اثر مستقل

کارگردان «بی‌آبان» می گوید محوریت «بی‌آبان» مساله وجدان است و در حقیقت یکی از مواردی که این روزها بسیار به آن نیاز داریم مساله وجدان و دادگاه درون انسان است.

محوریت بی‌آبان مساله وجدان است/ گلایه از پیج های اینستاگرامی مبنی بر توجه نکردن به تولید اثر مستقل

مهرداد کورش‌نیا یکی از نویسندگان و کارگردان فیلم سینمایی بی‌آبان  که قرار است دومین حضور بین‌المللی خود را در بخش مسابقه‌ فیلم‌های بلند سینمایی چهل و پنجمین دوره‌ فستیوال فیلم «سائوپائولو» تجربه کند، در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه طرح این فیلم سینمایی مربوط به 5 تا 6 سال پیش است، بیان کرد: محوریت «بی‌آبان» مساله وجدان است که مبتلا به جامعه جهانی و ایران است در حقیقت یکی از مواردی که این روزها بسیار به آن نیاز داریم مساله وجدان و دادگاه درون انسان است.

وی ادامه داد: تابستان سال 99 که به جمع بندی رسیدم این فیلم سینمایی را به مرحله تولید برسانم بر این اساس با کمک علی اصغری نگارش فیلمنامه را آغاز کردیم و پس از آماده شدن آن «بی‌آبان» را آبان ماه 99 در تالش جلوی دوربین بردیم که تصویربرداری آن حدود یک ماه طول کشید. لازم است این نکته را ذکر کنم که من با بودجه کاملا شخصی فیلم را تولید کردم یعنی نه سرمایه گذار داشتم و نه از جایی کمک گرفتم.  

کارگردان «بی‌آبان» درباره داستان این فیلم سینمایی گفت: «بی‌آبان» روایتگر داستان جنگلبانی است که نزدیک عروسیش با اتفاق غیرمترقبه ای روبه رو می شود که ازدواج و تمام برنامه های آینده اش را تحت الشعاع قرار می دهد. 

کورش‌نیا درباره سختی های کار در دوران کرونا مطرح کرد: شاید بتوان گفت شانسی که ما در این کار داشتیم این بود که اکثر لوکیشن های فیلم بیرونی یعنی در جنگل و رودخانه و محیط کار کم تراکم به لحاظ نیروی انسانی بود اما باز هم مسایل بهداشتی را رعایت کردیم تا کسی به کرونا مبتلا نشود. 

وی که مدتی پیش با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نسبت به حمایت نکردن پیج های سینمایی از این فیلم اعتراض کرده بود، درباره این اتفاق توضیح داد: ما از اواخر تیرماه «بی‌آبان» را به پخش کننده جهانی دادیم و در اتفاقی کم سابقه در 2 ماه مرداد و شهریور این فیلم در 2 جشنواره الف و معتبری که در آمریکا و برزیل برگزار می شود، پذیرفته شد. زمانی که خبر حضور در فستیوال های خارجی را رسانه ای کردیم، خبرگزاری ها به دلیل آنکه بودجه های دولتی و مدیریت فرهنگی دارند و رسالت شان حرفه ای تر است خبرها را منتشر کردند اما به نظر می رسد این روزها تمرکز اطلاع رسانی در اینستا و فضای مجازی است و متاسفانه پیج هایی که به صورت خصوصی و شخصی اداره می شود انگار جهت گیری ها و منافع شخصی دارند و مشخص نیست آن ها قصد سیاستگذاری دارند یا نه. 

یکی از نویسندگان «بی‌آبان» افزود: اینکه یک فیلم در جشنواره ای معتبر پذیرفته شده است، خبری فرهنگی و موفقیتی ملی است و جالب اینجاست خود این پیج ها انگار اصلا خبرها و سایت های خبرگزاری ها را رصد نمی کنند که اینگونه از خبرها را ببینند اگر ما هم خبر را بفرستیم کار نمی کنند. 

کورش‌نیا با بیان اینکه چندین سال است در وزارت ارشاد فعالیت می کند و جزو سیاستگذاران حوزه تئاتر این مملکت محسوب می شود، تاکید کرد: خبر در هیچ پیجی تحت عنوان تبلیغ محسوب نمی شود که دوستان می خواهند بابت آن هزینه دریافت کنند چراکه خبر، خبر است و تبلیغ هم تبلیغ. درست است که برخی تبلیغ را بهص صورت خبری تنظیم می کند اما این کار را انجام می دهند تا مخاطب جذب کنند در حالی که حضور یک فیلم در جشنواره ای معتبر موفقیتی ملی است و ربطی به تبلیغ ندارد.

وی ادامه داد: جالب است که برخی از همین پیج ها بخش عمده ای از پیج خود را به تبلیغات و انتشار یک سری مطالب زرد و عجیب و غریب مانند جشن تولد فلان سلبریتی اختصاص داده اند در حقیقت دلخوری من از این است اگر دوستان کار فرهنگی می کنند باید بدانند کار فرهنگی مبتنی بر این است که نگاه و رفتار فرهنگی داشته باشند که تعریف آن هم معلوم است. 

کارگردان «بی‌آبان» با اشاره به اینکه آیا فیلمی که با بودجه مستقل ساخته شده است نیاز به حمایت ندارد؟ مطرح کرد: همه می گویند فلان فیلم دولتی است و از رانت استفاده کرده است اما وقتی تعدادی فیلم باکیفیت به صورت مستقل ساخته می شود کسانی از آن ها حمایت نمی کند پس فرق این فیلمسازان با کسی که به اصطلاح در سینما پول پارو می کند و یا میلیاردی دستمزد می گیرد چیست که دوستان برای آن ها پست می گذارند اما برای فیلمساز مستقل نه. 

کورش‌نیا درباره اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی اظهار کرد: بیش از 20 سال است که در حوزه تئاتر نویسندگی و کارگردانی می کنم، به جشنواره های بین المللی رفته ام و در حوزه تئاتر جایزه ای وجود نداشته است که نگیرم منتهی در خلال این موضوع علاوه بر حضور در کارهای اجرای وزارت ارشاد مانند داوری، سیاستگذاری و برنامه ریزی سال ها عکاسی هم کرده ام و با دوربین و شرایط تصویر آشنایی دارم استنباطم این بود که به دلیل حجم تجربه های مختلف و تولید تئاتر می توانم فیلمی جمع و جور بسازم که همین اتفاق هم رخ داد. قطعا ساخت اثری در یک مدیوم جدید سختی ها و مشکلات خاص خود را دارد و با مواردی مواجه شدم که فکرش را هم نمی کردم.  از سوی دیگر حداقل من سراغ ندارم یک کارمند تئاتر که از نوشتن پول در می آورد با هزینه شخصی فیلمی ساخته باشد چراکه سخت است اما من این کار را کردم.

وی با اشاره به اینکه بازیگران «بی‌آبان» بسیار با پروژه همراه بودند، یادآور شد: بازیگران و عوامل این پروژه از سر لطف، محبت و انسانیت بیشترین انرژی را برای این پروژه گذاشتند و گرنه من از عهده این فیلم برنمی آمدم چراکه در حال حاضر تولید یک فیلم سینمایی بدون بازیگر با مبلغی کمتر از 2 میلیارد تومان امکانپذیر نیست. 

این کارگردان با بیان اینکه تا تابستان سال بعد پخش جهانی فیلم ادامه دارد، اظهار کرد: پس از آنکه را رزومه فیلم مشخص شد بحث فروش فیلم برای اکران خارجی مطرح است تا بخشی از هزینه ها بازگردد. همچنین از آنجاکه این فیلم، فیلمی هنری است، مطلقا ویژگی های سینمای بدنه را ندارد و اثری است که مخاطب خاص خود را دارد، قصد داریم آن را در هنروتجربه و سپس پلتفرم های داخلی اکران کنیم. 

کورش‌نیا در پایان درباره جدیدترین فعالیت های خود خاطرنشان کرد: یک فیلمنامه سینمایی که موضوعی زنانه دارد، آماده دارم که به دنبال سرمایه گذار برای آن هستم. هنچنین علاوه بر تدریس در دانشگاه چند وقتی است که مشغول پژوهش روی شاهنامه هستم. در حقیقت بعد از مجموعه شخصیت شناسی ها که هم کتاب آن هم بیرون آمد و هم یک مجموعه ویدیویی را به صورت رایگان روی آپارات و یوتیوب ارایه کردم؛ روی این مسئله متمرکز شده ام. از سوی دیگر امسال قطعا به دلیل شرایط کرونا تئاتر کار نمی کنم اما 2 نمایشنامه آماده دارم و البته اولین اولویتم این است که پس از سبک شدن کرونا نمایش آخرین نامه را بازتولید کنم.

رضا اخلاقی راد، علیرضا استادی، نسیم ادبی، صحرا اسدالهی، بابک نوری، رضا حیدری، رضا رباط‌جزی، الهام شعبانی، سمیه برجی، حسین کشفی اصل، ندا حسینی، رحمان محمدی، آرمان اسماعیلی، منصور صوفی، سعید امین‌دوست، رسول دژاگه، محبت قاسمی، نرگس موسوی‌زاده و بازیگر خردسال: آراسا آقایی از جمله نقش آفرینان این فیلم سینمایی به تهیه کنندگی علی محمد قاسمی هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه