English

یاسر طالبی در گفتگو با موج مطرح کرد:

علاقه‌مندیم اولین نمایش سرنوشت در جشنواره‌های معتبر جهانی باشد/ شروع تولید مستند اهل سفر از هفته آینده

یاسر طالبی می‌گوید مستند بلند سینمایی «سرنوشت» این روزها در مرحله پس‌تولید قرار دارد و علاقه‌مند است اولین نمایش این مستند بلند در جشنواره‌های معتبر جهانی باشد.

علاقه‌مندیم اولین نمایش سرنوشت در جشنواره‌های معتبر جهانی باشد/ شروع تولید مستند اهل سفر از هفته آینده

یاسر طالبی مستندساز نام‌آشنا در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری موج درباره جدیدترین فعالیت‌های خود عنوان کرد: این روزها دل‌مشغولی همه ما موضوع مهم کروناست و به نوعی قرنطینه خانگی را تجربه می‌کنیم که باعث شده است از یکدیگر دور و دورتر شویم.

وی ادامه داد: اگر بخواهم درباره کارهایم صحبت کنم باید بگویم که من پیش از شیوع کرونا روی یک مستند بلند سینمایی کار کردم که سوژه آن را پیشتر انتخاب کرده و با آن همراه شده بودم. فیلمبرداری این پروژه از محیط زندگی کاراکترها 2 سال پیش آغاز شد و به صورت همزمان به دنبال جذب سرمایه بودیم تا در نهایت به کمک الهه نوبخت تهیه کننده مشترک پروژه سرمایه‌گذارانی را پیدا کردم.

این مستندساز با اشاره به اینکه این مستند همزمان با فیلمبرداری در پلتفرم‌های مختلف ارایه شد، تصریح کرد: خوشبختانه توانستیم از کشورهای نروژ، فرانسه و آلمان سرمایه‌گذارانی به پروژه اضافه کنیم. در نهایت فیلمبرداری این مستند سینمایی اسفند 99 پس از 2 سال به پایان رسید و در حال حاضر در مرحله پس تولید به سر می‌برد.

طالبی افزود: این پروژه که «سرنوشت» نام دارد، داستان دختر نوجوانی به نام سحر و پدرش، رحیم است. داستانی از تردید، عشق و جاودانگی...!

وی با بیان اینکه این مستند بلند سینمایی ساری فیلمبرداری شده است، گفت: «سرنوشت» در زادگاه خودم یعنی شهر ساری، در منطقه زیبای دودانگه کار شده است. همچنین این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و ما همچنان در پی شرکت در بخش پست پروداکشن در فستیوال‌ها هستیم البته در حال حاضر پروژه ما در بخش پروژه‌های در حال تولید یا پیشرفت پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم «کارلووی واری» و «توکیو داکس ژاپن» که از پروژه‌های در حال تولید حمایت می‌کنند، پذیرفته شده است.

کارگردان «دلبند» ادامه داد: همچنان مشغول رایزنی هستیم تا بتوانیم سرمایه بیشتری را به پروژه اضافه کنیم. در پروژه «سرنوشت» به مانند پروژه «دلبند»، من در مقام کارگردان و فیلمبردار حضور دارم. فیلمبرداری این کار طی 2 سال به صورت پاره‌وقت انجام شده است چراکه دنبال کردن شخصیت‌های فیلم چنین صبوری را می‌طلبید.

طالبی با بیان اینکه شیفته سینمای مستند مشاهده‌گر و خلاق است، تصریح کرد: اصل این مناسبات صبوری است چراکه اینگونه از سینمای مستند کارکتر و مکان‌محور و بسیار داستانگوست. من فکر می‌کنم وقتی یک مستندساز در سینمای مستند غرق می‌شود، می‌بیند آنقدر در جهان اطراف قصه و آدم‌هایی با سرگذشت جالب وجود دارد که اگر هم فیلمساز زبردستی باشد، نمی‌تواند شبیه آن‌ها را نیز خلق کند پس به چه دلیل باید شخصیت‌ها و قصه‌های رئالی را که در دسترس است، کنار گذاشت و قصه‌ای را از ابتدا آفرید!؟

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر یک راف‌کات ٨٥ دقیقه‌ای از «سرنوشت» آماده شده است اما مدت زمان نسخه فاینال حدودا 72 تا 75 دقیقه خواهد بود. از سوی دیگر از آنجا که این کار سرمایه‌گذار خارجی هم دارد، مراحل پس تولید می‌تواند در کشورهای خارجی پیگیری شود و این فرصت برای هر فلیمسازی که بخواهد با استودیوهای دیگر ارتباط داشته باشد و کارها را پیش ببرد، مغتنم است اما ترجیح ما بر این است که این اتفاقات باتوجه به پتانسیل و خلاقیت همکارانم در کشور خودمان رخ بدهد.

کارگردان «سرنوشت» خاطرنشان کرد: دوست داریم اولین نمایش این مستند بلند بسان تجربه موفق «دلبند» در جشنواره‌های معتبر جهانی باشد. من بسیار به این پروژه خوشبین هستم و تصور می‌کنم با مخاطب به خوبی می‌تواند ارتباط برقرار کند چراکه واکنش‌های جالبی از دوستانی که در اقصا نقاط جهان آن را دیده‌اند، گرفته‌ام.

مهدی خلیلی اهل سفر را روایت می کند 

طالبی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مدتی پیش مستند «تاج زاگرس» را برای تلویزیون کار کرده است که نوروز 1400 روی آنتن شبکه مستند رفت، اظهار کرد: در حال حاضر در حال پیش تولید سری جدید این  مستند با نام « اهل سفر » هستیم که در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای تولید می‌شود و کارگردانی آن را من برعهده دارم در حقیقت «اهل سفر» به 2 استان آذربایجان شرقی و اردبیل در 2 اپیزود13 قسمتی به ترتیب با نام‌های «آوای میشو» و «ساوالان» می‌پردازد.

این مستندساز تاکید کرد: «اهل سفر» که از جنس مستند سفر است و تصویربرداری آن از 20 شهریورماه آغاز می‌شود، قرار است تاریخ، فرهنگ، مناطق مختلف و دیدنی، آشپزی و خوراکی‌های محلی و دیگر جذابیت‌ها و سنت‌های این سرزمین را به تصویر بکشد. همچنین در هر بخش مهدی خلیلی به عنوان راوی، مسافر زندگی روزمره مردم می‌شود. ساخت این قصه شیرین سفر علاوه بر مخاطب برای من به عنوان فیلمساز نیز جذاب است چراکه سفر می‌کنم، یاد می‌گیرم و زیبایی‌ها را برای مخاطبان به تصویر می‌کشم.

طالبی در ادامه با اشاره به تهیه 2 مستند گفت: در این مدت 2 مستند دیگر هم برای حوزه هنری و تلویزیون تهیه کرده‌ام. اولین آن «شمعی در باد» به سفارش حوزه هنری و به کارگردانی حسن جعفری نام دارد که مستند پرتره‌ای از زندگی شهید مدافع سلامت دکتر بهرام طهماسبی از پزشکان آمل است و کار به پایان رسیده است. همچنین یک مستند 2 اپیزوده با نام موقت «بچه سلام» که درباره چالش کاهش یا افزایش جمعیت است، به کارگردانی حسن جعفری در حال تولید است. هر 2 مستند امسال به پخش خواهند رسید.

سینمای مستند در دوران کرونا نابسامان شد

وی در پایان با اشاره به اینکه شرایط تولید در سینمای مستند در دوران کرونا نابسامان شد، اظهار کرد: متاسفانه سینمای مستند و مستندسازان از سوی دستگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شوند در حالی که سینمای مستندمان بسیار پیشروتر از سینمای داستانی ماست. ثبت وقایعی که هر روزه در جامعه ما رخ می‌دهد، وظیفه خبرنگار و مستندساز است البته خبرنگار ممکن است در یک روز یا 2 روز بدان بپردازد اما مستندساز عمیقا وارد موضوع می‌شود و سعی بر واکاوی آن دارد به همین دلیل نیاز دوستان مستندساز به واکسن بسیار پیشتر از اینها بود و شاید این افراد باید همزمان با کادر درمان واکسینه می شدند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و ما برخی دوستان را حین کار  از دست دادیم. آنچه که از مستند ساز بجا میماند نه برج و بارو، بلکه رد پاهایی‌ست که تا همیشه زندگی در خاطره‌ها می‌ماند!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه