English

شاعرانگی به زودی به موج می آید

خبرگزاری موج مصمم است تا از نخستین روز هفته آتی، بخش شنیداری ثابتی را در قالب رادیو موج و با عنوان شاعرانگی را با اجرای مهرداد محمدپور،، به مخاطبان فرهیخته خود تقدیم کند.

شاعرانگی به زودی به موج می آید

به گزارش خبرگزاری موج ، در سال های نه چندان دور، درست از همان زمانی که به تدریج، پر مخاطب ترین آثار ادبی مکتوب، شکل شنیداری به خود گرفت؛ و به صورت آلبوم صوتی یا کتاب گویا، تولید و روانه بازار نشر شد؛ کمتر کسی تصور می کرد: این شیوه ارائه محتوا، که در آن زمان نوآورانه و منحصر به فرد بود؛ طی مدت نسبتا کوتاهی آنچنان با استقبال گسترده ای ازسوی شیفتگان ادبیات این سرزمین مواجه گردد؛ که علاوه بر تغییر نگرش تحلیل گران صاحب نام در عرصه رسانه های نو پدید، حس تحسین علاقمندان جدی آثاری از این دست را نیز نسبت به خود، با تمام وجود برانگیزد. هر چند متاسفانه کیفیت فنی برخی از محتواهای انتشار یافته، به دلیل این که معمولا توسط افراد کم تجربه و اغلب با ابزارهای غیر حرفه ای آن هم جهت صرفه جویی بیشتر در هزینه های تمام شده، تولید می شوند؛ هنوز هم با استانداردهای روز دنیا، فاصله قابل ملاحظه ای دارد؛ اما به مدد رقابتی شدن فضای تولید این گونه آثار، که ضرورت بهره گیری از شیوه های خلاقانه را، بیش از هر زمان دیگری به سیاست گذاران و دست اندر کاران این حوزه گوشزد می نماید؛ به نظر  می رسد در آینده ای نزدیک، علاوه بر ارتقاء سطح کیفی آن، بر تعداد مخاطبان پر شمارش نیز همچون گذشته، افزوده گردد.

امروزه دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که رسانه شنیداری صدا، البته به عنوان یکی از موثرترین ابزارهای ارتباط جمعی، چه نقش انکارناپذیری در تحریک قاعده مند حس تخیل و پرورش قدرت تفکر مخاطبانش ایفا می کند؛ به این معنا که: موقعیتی را برای شنوندگانش فراهم می آورد؛ تا هر یک از آنها متناسب با میزان درک خود نسبت به آنچه می شنوند؛ تصویری را در ذهن مجسم کنند؛ که در ذهن هیچ فرد دیگری، نقش نمی بندد. دقیقا مانند اثر انگشت هر فرد، که تنها به خود او تعلق دارد. بنابراین تاثیری که این رسانه، بر مخاطبان  همیشگی اش می گذارد؛ به مراتب عمیق تر از رسانه های دیداری است؛ چرا که پیوسته آنها را، به اندیشیدن پیرامون آنچه می شنوند؛ وامی دارد.

ویژگی دیگر رسانه صوتی، که بی تردید حتی آن را، در برابر رسانه های پر زرق و برق نوظهور نیز رقابت پذیرتر می سازد؛ همیشه در دسترس بودن آن است؛ به گونه ای که هر مخاطبی، تنها با در اختیار داشتن یک دستگاه گیرنده کوچک، که قابلیت اتصال به هدفون را نیز داشته باشد در هر لحظه از شبانه روز که بخواهد به راحتی می تواند از آن بهره مند گردد.

 

مطالعه آثار ادبی، به هر شکل که باشد فضای ذهنی دوستدارانش را، به آرامش دعوت می کند ؛ چرا که این آرامش، منشا درونی دارد. حال اگر رنگ و لعاب هنری نیز به خود بگیرد، این گونه که در قالب صوتی و به صورت موسیقی گفتار، به علاقمندانش پیشکش شود؛ شکی نیست برای همیشه، در یادها ماندگار خواهد شد. بنابراین شایسته است که با بهره گیری دقیق از تمام ظرفیت های موجود در رسانه شنیداری صدا، که لحنی گرم و صمیمانه دارد؛ نسخه های صوتی با کیفیتی از تاثیرگذارترین سروده های شعرای معاصر ایران و جهان، آن هم توسط متخصصین مجرب در این زمینه تولید شود؛ تا به این وسیله، علاوه بر حفظ و اشاعه هر چه بیشتر میراث معنوی به جا مانده از مفاخر ادبی این کره خاکی، فضای ذهنی امن و آرامی نیز برای مخاطبان فرهیخته آن، فراهم گردد؛ به ویژه در عصر حاضر که دشواری های حاکم بر زندگی، آرامش درونی بسیاری از علاقمندان جدی این گونه آثار را همچون سایر افراد جامعه، سخت به چالش کشیده است؛ لذا به  همه آنهایی که دستی گرم بر آتش تولید و انتشار چنین آثاری دارند؛ پیشنهاد می گردد: همچنان با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر خود در این زمینه، گام های بلندتری جهت ترغیب روزافزون افراد جامعه، به مطالعه آثار ادبی مکتوب بردارند.

به همین منظور خبرگزاری موج مصمم است تا از نخستین روز هفته آتی، بخش شنیداری ثابتی را در قالب رادیو موج و با عنوان شاعرانگی، به مخاطبان فرهیخته خود تقدیم کند؛ که درنگی است بر صد قطعه ماندگار از سروده های خیال انگیز  شعرای معاصر ایران و جهان، با اجرای مهرداد محمدپور، به صورت موسیقی گفتار؛ که همراهی قطعات روح نوازی از بهترین ساخته های  برجسته ترین نوابغ موسیقی جهان ، لطف شنیدنشان را نیز دو چندان نموده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه