English

کارگردان نمایش با موج مطرح کرد:

«مصلوب» روح جنگ‌ستیزی کودکانه را به نمایش می‌گذارد/ سالن‌های خالی روح بازیگر را تضعیف می‌کند

فائزه محمدیان کارگردان «مصلوب» می‌گوید این نمایش این نمایش با ترسیم موقعیت کودکان جنگ‌زده، روح جنگ‌ستیزی کودکانه را به نمایش می‌گذارد.

«مصلوب» روح جنگ‌ستیزی کودکانه را به نمایش می‌گذارد/ سالن‌های خالی روح بازیگر را تضعیف می‌کند

فائزه محمدیان نویسنده طراح و کارگردان نمایش مصلوب که از ۳۱ مردادماه در  خانه نمایش مهرگان روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری موج درباره آغاز فعالیت خود در عرصه هنر عنوان کرد: من در ابتدای دوران دانشجویی چند نمایشنامه نوشتم که یا نیمه کاره رها شد و یا در دست بررسی بود؛ اما زمانی که شاگرد استاد سیامک صفری بودم و باهم روی یک نمایشنامه‌ای از بهرام بیضایی کار می‌کردیم، با کمک ایشان نمایشنامه‌ای اقتباسی نوشتم که ایشان آن را برای دانشجویانش روی صحنه برد.

وی ادامه داد: بعد از اجرای نمایشنامه اقباسی، نمایشنامه «مرداب عادلانه می‌بلعد» از سوی کارگردانی مورد بررسی قرار گرفت که بعد از خوانش متن عنوان کرد که این نمایشنامه قابل اجرا نیست. همان روزها  با علی شمس درباره «مرداب عادلانه می‌بلعد» صحبت کردم و ایشان پیشنهاد داد که خودم کارگردانی کار را برعهده بگیرم.

کارگردان «مصلوب» با بیان اینکه «مرداب عادلانه می‌بلعد» را ابتدا به صورت نمایشنامه‌خوانی روی صحنه برده است، بیان کرد: «مرداب عادلانه می‌بلعد» پُر از پرسوناژ اما «مصلوب» به صورت مونولوگ بود پس ترجیح دادم ابتدا روی «مصلوب» کار کنم و بعد با تجربیات بیشتر به «مرداب عادلانه می‌بلعد» بپردازم البته بعد از مدتی «مصلوب» هم پُر پرسوناژ و از حالت تک‌گویی محض خارج شد. در واقع «مصلوب» اولین اثری است که من آن را کارگردانی می‌کنم.

نمایش مصلوب1

محمدیان با اشاره به اینکه ایده «مصلوب» به یک اتفاق ناگهانی باز می‌گردد، تصریح کرد: یکی از دوستانم به دلایلی مجبور به ترک وطن شد و در حقیقت من بعد از عزیمت ایشان با دنبال کردن عکس و خبر پناهجویان و تحقیق درباره سرنوشت کسانی که در راه مهاجرت بر اثر اتفاقی غرق شده بودند، ایده نوشتن درباره پناهجویان و اجرای این ایده به شکل صحنه‌ای به ذهنم رسید. 

وی در پاسخ به این پرسش که «مصلوب» چه تفاوتی با «مرداب عادلانه می‌بلعد» دارد، گفت: «مرداب عادلانه می‌بلعد» یک نمایشنامه کاملا کلاسیک با ساختاری بومی و یک فضای رئالیستی‌ست در حالیکه «مصلوب» مرزها را شکسته و یک اتفاق فرامرزی را روایت می‌کند. در نمایشنامه «مصلوب» از نظر شیوه اجرایی با فضاهای انتزاعی زیادی سروکار داریم.

نمایش مصلوب2

نویسنده «مصلوب» درباره بازیگران حاضر در این پروژه مطرح کرد: از آنجاکه خود دانشجو هستم و به مشکلات دانشجویان و اعتماد نکردن برخی از  کارگردانان  به آن‌ها کاملا واقفم به همین دلیل ترجیح دادم کار «مصلوب» را با دانشجویانی که همکلاسی‌هایم هستند، روی صحنه ببرم.

محمدیان در جواب به این سوال که «مصلوب» چه هدفی را دنبال می‌کند، توضیح داد: «مصلوب» در نکوهش جنگ و هر آنچه که آدمی را در موقعیت مهاجرت اجباری قرار می‌دهد، است. این نمایش با ترسیم موقعیت کودکان جنگ‌زده که نماینده آینده یک کشور هستند و آواره دریا شدند و همچنین دختری که برای نجات آینده ترک خاک می‌کند، روح جنگ‌ستیزی کودکانه را به نمایش می‌گذارد.

به گفته وی، «مصلوب» با توجه به 2 روز تعطیلی احتمال تا 21 شهریور در صورتی که  تماشاخانه‌ها  با تعطیلی مواجه نشوند، روی صحنه خواهد بود.

طراح «مصلوب» با بیان اینکه در حال حاضر با اشاره به اینکه شاید در حال حاضر اصلا زمان مناسبی برای اجرای عموم نمایش‌ها نباشد، مطرح کرد: پیک‌های کرونا و ترس مردم از حضور در اماکن سربسته از دلایل منطقی برای حضور نیافتن در سالن‌های تئاتر است من هم موافق اجرا در این زمان نبودم و پیش از این چند بار به دلیل کرونا تاریخ نهایی اجرا را به تعویق انداختم اما از آنجاکه یکی از بازیگران ما باید در پروژه دیگری حاضر می‌شد، اعلام کرد تا پایان قرارداد که شهریورماه بود، قادر به همکاری نیست و ما موظف به پرداخت دستمزد وی تا پایان زمان قرارداد بودیم حتی اگر اجرایی روی صحنه نمی‌رفت.

محمدیان افزود: ابتدا تصمیم بر این شد که دستمزد وی را پرداخت و بازیگر جدیدی را جایگزین کنیم اما از نظر من ادای دین جدا از بحث مالی،  سابقه کاری حضور هجده شب در صحنه و اجرای عموم نیز بود که در نهایت تصمیم بر این شد که از ابتدای شهریور «مصلوب» را در کنار ایشان روی صحنه  ببریم اما متاسفانه ایشان چندی پیش مبتلا به کرونا شد و بازیگر جدیدی را جایگزین کردیم.

وی در جواب به این سوال که آیا بازیگران نمایش واکسینه شده‌اند یا نه، اظهار کرد: زمزمه‌هایی مبنی بر واکسینه شدن گروه‌های تئاتری در میان است اما هنوز نهادی از ما لیستی دریافت نکرده است. در هر صورت شرایط سخت است و بازیگرانم بعد از ابتلای نقش اصلی «مصلوب» دچار اضطراب شده‌اند اما همچنان روی صحنه حضور دارند تا چراغ تئاتر را روشن نگه ‌دارند.

نمایش مصلوب3

کارگردان «مصلوب» در ادامه با بیان اینکه از نظر او اولین مشکل تئاتر در حال حاضر حضور نیافتن مردم در سالن‌ها برای تماشای نمایش‌های روی صحنه است، بیان کرد: «مصلوب» کاری دانشجویی است با این حال دستمزد  بازیگر راوی پیش از جایگزین کردن بازیگر جدید تمام و کمال پرداخت شده است اما همین اجراهای دانشجویی هم هزینه‌بردار است. از سوی دیگر سالن‌های خالی بیشتر از آنکه از نظر مالی صدمه بزند روح بازیگر را تضعیف می‌کند.

محمدیان همچنین در واکنش به خبر حذف رشته نمایش از دانشگاه سوره گفت: هیچ غیرممکنی برای دختران ایرانی وجود ندارد و حرف «مصلوب» هم همین است؛ دختری از ایران بین پناهجویان سوری روی آب‌های اژه  هدفش را جستجو و از سوی دیگر دختران نمایش کلاس به کلاس استادان خود را پیدا می‌کنند .

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایکاش نگاه به تئاتر به مثابه یک نیاز جامعه مانند مدرسه، کتابخانه و رستوران باشد، حمایت‌های مالی صورت بگیرد و از آموزشگاه‌ها حمایت شود تا با هزینه‌های کمتری بتوانیم در کلاس‌ها شرکت کنیم.

در خلاصه داستان نمایش «مصلوب» آمده است: تو را میان امواج آسیمه سر دیدم؛ ایستاده بر پهنه دریا؛ آنجا که مسلمانان را به صلیب می‌کشیدند.

حامد خسروی، الهه شیدایی، سپهر ابراهیمی، محسن مرادی پور، نیلوفر روغنی، اتنا موسوی، ابوالفضل علیاری، البرز کهندل و فائزه محمدیان بازیگران این اثر هستند.

علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش در خانه نمایش مهرگان، می‌توانند از طریق سایت تیوال و یا گیشه خانه نمایش مهرگان به آدرس خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، پلاک ۵ مراجعه کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه