English

در نشست خبری عنوان شد:

محمد ابوالحسنی ژنرال انیمیشن ایران بود/ «رویازی» رویا پردازانه زیستن را الگوی خودش قرار دهد

امیررضا مافی دبیر سومین رویداد رویازی گفت: مرحوم ابوالحسنی از اولین افرادی بود که هم انیمیشن و هم اقتصاد آن را به خوبی متوجه می شد که فقدان او داغ بزرگی است و توصیه من به همه دانشگاه ها این است که به افرادی همچون محمد ابوالحسنی توجه بیشتری کنند.

محمد ابوالحسنی ژنرال انیمیشن ایران بود/ «رویازی» رویا پردازانه زیستن را الگوی خودش قرار دهد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، نشست خبری سومین رویداد رویازی (پیچینگ انیمیشن) همراه با بزرگداشت مرحوم محمد ابوالحسنی  با حضور امیررضا مافی دبیر این رویداد و مدیر مرکز انیمشین حوزه هنری، احسان کاوه مدیر اسبق شبکه پنج، دکتر ضامنی مدیرکل پایش و ارزیابی حوزه هنری، حسین شیخ الاسلامی و خانواده مرحوم محمد ابوالحسنی برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیررضا مافی گفت: رویازی را از سال ۱۳۹۷ برگزار کردیم و بعد از دو دوره یکسال به خاطر کرونا آن را تعطیل کردیم اما بعد به این فکر کردیم باید آن را ادامه دهیم. اینکه چرا رویداد پیچینگ برگزار و باعث شد که به اینجا برسیم، باید گفت که در نتیجه بررسی ها و سیر آفاق در جشنواره های مختلف و ترجمه این ادبیات به این نتیجه رسیدیم که در جهت عدالت و توسعه انیمیشن، رویداد پیچینگ را برگزار کنیم.

وی افزود: دو دوره این رویداد را برگزار کرده و نواقص آن را احصا کرده ایم و بزرگترین هدف ما این است که عدالت را در سراسر کشور توزیع کنیم.

وی افزود: اگر فکر کنیم که همه اتفاقا انیمیشن در تهران است اشتباه کرده ایم بلکه قطب های مختلفی در کشور داریم به نحوی که حتی در روستایی در اراک استودیوی انیمیشن پیدا کرده ایم. برای ما مهم است که به رویاهای فعالان حوزه انیمیشن در سراسر ایران با اجرای عدالت و توزیع سرمایه و شفافیت جامه عمل بپوشانیم.

مافی در ادامه گفت: مرحوم ابوالحسنی از اولین افرادی بود که هم انیمیشن و هم اقتصاد آن را به خوبی متوجه می شد که فقدان او داغ بزرگی است و توصیه من به همه دانشگاه ها این است که به افرادی همچون محمد ابوالحسنی توجه بیشتری کنند.

دکتر حسین شیخ الاسلامی هم در ادامه گفت: هنوز باورم نمی شود که در جلسه مهمی در حوزه انیمیشن برگزار می شود و آقای ابوالحسنی در کنارم نیست. 

وی افزود: ابوالحسنی دو مشخصه اصلی داشت؛ اول رویایی زیستن و مرگ مرزها بود‌ ایده او برای خلق روزانه یک قسمت انیمیشن چیزی فراتر از یک رویا بود و حتی تیم انیمیشنی که عهده دار این کار بود هم باور نداشت که این کار شدنی باشد. اما بعداً متوجه شدند که او منطق و همخوانی انیمیشن و آزادی را خیلی خوب فهمیده بود.  رویداد پیچینگ هم ارائه چشم انداز است و نسل جوان از طریق هم منظرها است که به آینده وارد می شود بنابراین در رویداد رویازی هم اصالت رویا باید حفظ شود و شیوه واقع گرا بودن در عین رویایی زیستن آقای ابوالحسنی الگو قرار بگیرد.

شیخ الاسلام ادامه داد: ویژگی دومش این بود که واقعا برای مردم زیست. هیچکدام از دوستان، نهادها و روابط گستره ای که داشت پیش از آنکه ویژگی اصلی اثری به دست بیاید وارد کارهایش نمی شد. در واقع اصل این بود که برای مردم جذاب باشد و بعد وجوهی مثل امور مالی که خیلی به دقت آن را انجام می داد، وارد می‌شد. 

وی تصریح کرد: ایشان راه خنداندن مردم و خوشحال کردن کودکان را برای خدمت به مردم انتخاب کرده بود و عزتش از همین به دست آورد. همه شاهد بودند که در اوج کرونا چه جمعیتی به مراسم تشییع او آمده بودند در حالی که کمتر در مقابل دوربین دیده شده بود.

دکتر ضامنی هم در ادامه این نشست خطاب به خانواده مرحوم ابوالحسنی گفت: این افتخار بزرگی است که خانواده ای فرزندی را تربیت کند که تاثیر به سزایی در فرهنگ و هنر این کشور گذاشته است.

وی تصریح کرد: این هنرمند فقید دو ویژگی برجسته داشت که می تواند برای مدیران جوانی که می خواهند به این عرصه وارد شوند درس بزرگی است. اول اینکه به معنای واقعی کارآفرین و اهل خلاقیت بود و قدر خلاقیت را می دانست. وی اهل ریسک بود اما نه یک ریسک کورکورانه و بی نتیجه. دوم اینکه هنر کوچینگ بلد بود. انیمیشن یک هنر فردی نیست و مرحوم ابوالحسنی هنر نشاندن افراد مختلف با توانائیهای متنوع را در کنار هم را داشت.

در ادامه این نشست رسانه ای هادی اسماعیلی رئیس بنیاد توزیع سازمان سینمایی حوزه هنری هم گفت: در اکوسیستم انیمیشن ما ژنرال کم داشته و داریم و اگر نگوئیم  ابوالحسنی موثرترین اما دست کم یکی از بزرگترین ژنرال های این حوزه بود که به تنهایی بخشی از بار انیمیشن کشور را به دوش می کشید.

وی ادامه داد: این تاثیر گذاری از زمانی آغاز شد که مرحوم ابوالحسنی ادبیات کارآفرینی و مدیریت را به این حوزه الصاق کرده بود. آنچه از سفر انسان از این دنیا به آن دنیا باقی می ماند اثری است که از خود باقی می گذارد. ایشان راه های مختلفی را در این حوزه باز کرده و تاثیرش در آن دنیا به او خواهد رسید.

پس از آن احسان کاوه رئیسی شورای راهبردی رویداد رویازی هم بعد از این مقدمه طولانی در مورد این رویداد گفت: مرکز انیمیشن حوزه انیمیشن را در زمره صنایع خلاق دسته بندی کرده است اما تا اراده های پولادین و انگیزه های غیر هنری درکار نباشد چرخ های انیمیشن نمی چرخد. خود سالها شاهد بوده ام که نگاه چپی که درآمدزایی را نکوهش می کند فردی را که ارتباط مستقیم با مخاطب و اثربخشی بر آنها را به هنراه درامدزایی، روی پای خود ایستادن و کارآفرینی هدف خود قرار می داد نکوهش می کند.

وی افزود: امیدوارم که دانشگاه های کشور مبحث تهیه کنندگی را به عنوان یک سرفصل بازکنند و از تجربه های این مرحوم استفاده کنند.

در ادامه مافی تصریح کرد: رویازی در پی این است که مفهوم تهیه کننده و تیم را تقویت کند و در دوره های آفلاین ما هم وجود دارد.

پس از آن احسان کاوه در ادامه در پاسخ به سوالی گفت: ما جزو ده کشور دنیا هستیم که می توانیم به طور مستقل یک فیلم سینمایی انیمیشن تولید کنیم. در چنین وضعیتی زیرساخت‌های حقوقی بر آن مترتب می شود اما آشنایی کافی با موارد حقوقی در حوزه خلق مالکیت معنوی نداریم. به عنوان مثال همه می دانیم فیلمنامه یک متن تخصصی است ولی جزئی از یک کل است و نمی تواند مستقل باشد. فیلمنامه را می توانیم بخوانیم پس فکر می کنیم که محصول کاملی را خلق کرده ایم اما اینطور نیست. تهیه کنندگان هستند که استعدادها را کشف می کنند و با جذب سرمایه و مدیریت یک تیم محصول نهایی را خلق می کنند.

وافی در مورد توزیع و پخش انیمیشن ها در پلتفرم‌های گفت: ما همین الان یک سفارش ۳۰۰ دقیقه ای برای پخش یک انیمیشن کات اوت داریم اما سوال این است که مردم ما چقدر به تماشای انیمیشن ایرانی عادت دارند. ما هنوز انیمیشن را به عنوان یک کالای اساسی فرهنگی ندیده ایم و حتی راهبرد جدید و دقیقی برای ورود انیمیشن به سبد خانواده ها نداشته‌ایم. انیمیشن کارتون نیست بلکه اینده ساز و تربیت کنندگان بچه های ما است. از طرفی انیمیشن های قهرمان محور نداریم تا بتوانیم از مرچندایز آن بهره ببریم.

کاوه هم در این خصوص گفت: وقتی در کشورمان هیچ هزینه ای بابت گرانقیمت تریم آثار انیمیشن جهانی نمی پردازیم وقتی یک توزیع کننده انیمیشن ایرانی حتی یک ریال بابت اثرش درخواست کند برای پلتفرم ها صرفه اقتصادی ندارد.در عین حال که پیام ها و مسائلی مطرح نمی شود که منطبق با فرهنگ بومی ما نیست اگرچه کتمان نمی کنین که با آثار آمریکایی، ژاپنی و اتحادیه اروپا فاصله داریم.

وی تاکید کرد: باید جلوی ورود بی رویه آثار خارجی را بگیریم و همانطور که از خودروی خارجی گمرک می گیریم حتی اگر پولی که از آثار خارجی گرفته می شود به دست تولیدکنندگانش نمی رسد اما می تواند در صندوقی جمع شود و به خدمت تولید داخلی درآید.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: به دلیل بروز و شیوع کرونا حتی در عرصه بین المللی سرمایه گذاری در سینما به شدت کاهش پیدا کرده است. اگر همین الان کرونا به طور کامل از دنیا برداشته شود تا دو سال به طورکامل صف اکران داریم اما خوشبختانه به رغم کاهش سرمایه گذاری در سینما، سرمایه گذاری بر روی سریال ها رونق گرفته است.

وی فرصت را غنیمت شمرده و گفت: برای چندمین بار اینجا درخواستمان از سازمان صدا و سیما این است که نسبت به سریال‌هایی که در داخل کشور تولید می شود حقوق را رعایت کند. یعنی اینکه به همان میزان که حق پخش را به انیمیشن های خارجی می دهد به آثار ایرانی هم بپردازد نه اینکه به دنبال در اختیار گرفتن همه یا بخشی از مالکیت آنها باشد.

مافی هم در ادامه در مورد وضعیت رویداد رویازی گفت: تا امروز حدود هفتاد ثبت نام داشته ایم که گمان می کنیم به صد برسد در این میان، آثار میان رسانه ای تعداد بیشتری دارند. پانزده استان در این رویداد شرکت کرده اند که دعوت می کنیم سایر استانها هم ورود کنند.

وی افزود: یکی از دغدغه های ما واژه «پیچ» است که باید معادل مناسب فارسی آن ساخته شود. 

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری ادامه داد: ما در انیمیشن و اقتصاد آن به صورت گلخانه ای عمل کرده ایم و با بودجه دولتی و نفتی پیش رفته ایم که همه می دانند سفارش دهنده ها محدود شوند و فساد و رانت ایجاد می کند. کسانی مثل مرحوم ابوالحسنی سعی کردند این اقتصاد گلخانه ای را بشکنند. ما در رویداد رویازی سعی کرده‌ایم سرمایه گذارانی از بخش خصوصی را بیاوریم تا به چرخش اقتصادی برسیم و امسال ده پیچ را در رویداد خواهیم داشت.

مافی در پایان اظهار داشت: درصددیم که صندوق سرمایه گذاری برای تولید و مشارکت در انیمیشن تاسیس شود و بخشی از کارکرد آن را در این دوره ببینیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه