English

جشنواره بزرگ صالح برگزیدگان خود را شناخت/تلاشی برای خلق فیلم های ارزشی

نخستین جشنواره سینمایی «جایزه بزرگ صالح» با برگزاری مراسم اختتامیه در شام عید غدیر برگزیدگان بخش های سه گانه خود را معرفی کرد.

جشنواره بزرگ صالح برگزیدگان خود را شناخت/تلاشی برای خلق فیلم های ارزشی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، اختتامیه جشنواره صالح با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف، حجت الاسلام بی آزار تهرانی تولیت آستان امامزاده صالح (ع) و مدیر جشنواره، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، نادر طالب زاده ، کیاسری، داریوش ارجمند، فرهاد قائمیان، مسعود اطیابی، منیره قیدی، حامد عسگری، سیدجمال ساداتیان، جمع دیگری از هنرمندان و علاقمندان در فضای باز آستان مقدس امامزاده صالح (ع) تهران برگزار شد.

مراسم اختتامیه جشنواره بزرگ صالح2

در بخشی از این مراسم حجت الاسلام خاموشی به اهمیت جایگاه حضرت امیرالمونین (ع) پرداخت و گفت: من از منظر آیات به این مسئله می پردازم. حضرت علی (ع) قرآن ناطق است و آیات زیادی در مورد ایشان وجود دارد. در یکی از آیات قرآن خداوند می فرمایند هر انسانی در گروه اعمال خودش است مگر افرادی که نامه اعمالشان به دست راست انسان داده می شود که اصطلاح «الا اصحاب الیمین» را باید بر اساس روایات تبیین کرد.

وی افزود: مفسرین می گویند رهن به این معنا است که هنگام اجاره چیزی فرد متاع دیگری را به گرو نزد مالک آن چیز بگذارد و با بهره گیری از معنای لغوی این عبارت، اگر فرد در نظام تشریع به گونه ای صواب و درست عمل کند از گرو عمل آزاد می شود و فردی که در زندگیش اعمال ناصواب زیاد است در گرو اعمالش قرار می گیرد و از اصحاب جنة قرار نمی گیرد.

خاموشی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین در همه لحظات و اعمال زندگیش خدا را می دید و بنابراین از اصحاب یمین است.

مراسم اختتامیه جشنواره بزرگ صالح

در ابتدای این مراسم که با قرائت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی آغاز شده بود حجت الاسلام بی آزار تهرانی به حضور پررنگ طلاب در این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این دوره حدود 500 اثر در بخش های مختلف به دست ما رسید که استقبال جامعه طلاب از نکات جالب بود بویژه که از صفر تا صد مراحل خلق اثر را خودشان انجام داده بودند و در تمامی مراحل فیلمنامه، فیلمبرداری، کارگردانی، بازیگری تدیون و مراحل فنی دیگر توانایی خود را نشان داده اند.

بی آزار تهرانی در پایان سخنانش بر اهمیت توجه بقاع متبرکه به عنوان پناه مردم به رسانه و هنر در عصر رسانه ارتباطات تاکید کرد و گفت: اگر این پیوند با نگاهی هدفمند صورت پذیرد قطعا تولیدات ما برکت پیدا می‌کند. 

اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است

در ادامه این مراسم داریوش ارجمند پشت تریبون قرار گرفت و با تاکید بر درباره اهمیت هنر و سینمای دینی گفت: خیلی خوب است که کارهای هنری را به این مکان‌ها کشاندید چرا که کار هنری در دامن روشنفکرها راه به جایی نمی‌برد. در حقیقت، اگر هنرمند مزین به بارقه‌ای از انوار الهی نباشد کارش بی‌ارزش است. اینجا هنرمندان در سایه‌ای قرار می‌گیرند که نفس مردم آن را زنده نگه داشته است.

داریوش ارجمند  مراسم اختتامیه جشنواره بزرگ صالح

وی ادامه داد: همیشه برایم این سؤال وجود داشت که چرا پیامبر اسلام، جمعیت بزرگ مسلمین را پس از خود به دست امام علی علیه السلام سپرد؟ آیا افراد دیگری نبودند؟ برای پاسخ به این سؤال، دنبالش رفتم. به همه بزرگان تاریخ از جنگاوران، اهالی علم و فیزیک، فیلسوفان، موسیقی‌دان‌ها و ... سر زدم و متوجه شدم که همه اینها فقط در یک ساحت بزرگند. یعنی مثلاً اگر از انیشتین بپرسید که چگونه باید فرزندم را تربیت کنم، چیزی بلد نیست که به شما بگوید. اما وقتی اوصاف علی بن ابی‌طالب را خواندم، سراغ کتابش نهج البلاغه رفتم و خواندم که پیامبر اسلام او را درب ورود به شهر علم معرفی کرده است، متوجه شدم که او در همه علوم و کارها بزرگ است. یعنی اگر می‌خواهید پدر خوب، فرزند خوب، جنگاور خوب، قاضی خوب و ... باشید باید از امام علی بپرسید و یاد بگیرید.

ارجمند تأکید کرد: در اینجا بودم که فهمیدم پیامبر اسلام چه انتخابی برای کل تاریخ کرده است. هیچ‌کس نمی‌توانست به جز ایشان این راه را برود. من که 19 ماه نوکری ایشان را در سریال امام علی کرده‌ام می‌فهمم که غلامی این خانواده چه لذتی دارد. دانشجویی بودم که نقش مالک به من پیشنهاد شد؛ برای اینکه مالک را بشناسم، سراغ سرچشمه اصلی رفتم و امام علی را شناختم.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بنده باید از همه دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کنم؛ به همه جوانانی که به این جشنواره آمدند و این امامزاده را تبدیل به یک پایگاه فرهنگی کردند تبریک می‌گویم. به آقای نادر طالب‌زاده که در صدا و سیمای ما یک تنه با رسانه‌های معاند می‌جنگند هم تبریک می‌گویم.

فرهاد قائمیان

قائمیان خادم امامزاده صالح شد

در ادامه این مراسم نشان خادمی افتخاری امامزاده صالح (ع) توسط حجت الاسلام بی‌آزار متولی امامزاده به فرهاد قائمیان بازیگر سینما و تلویزیون، اعطا شد که او هم در سخنان کوتاهی گفت: خدا را شکر می کنم که توفیق خادمی امامزاده صالح (ع) را بعد از خادمی حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) پیدا کرده است.

برندگان جشنواره بزرگ صالح

در ادامه برندگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند.

در بخش مستند با حضور مهدی کیاسری ، عضو هیئت داوران، حجت الاسلام خاموشی و نادر طالب زاده جوایز آثار برتر به شرح ذیل اعطا شد:

نفر دوم حسین نارمنجی برای مستند «عاشقانه ای برای یک دوست» با اهدای جایزه 15 میلیون تومانی

نفر سوم الهام آقالری برای مستند «قهرمان» با اعطای جایزه 10 میلیون تومانی

و نفر چهارم محمدرضا دهستانی برای مستند «سراج» با اعطای جایزه 5 میلیون تومانی

این بخش برنده نخست نداشت.

در بخش داستانی جوایز به شرح ذیل با حضور منیر قیدی، مسعود اطیابی ، سیدجواد ساداتیان، اعضای هیئت داوران و فرهاد قائمیان و حجت الاسلام عادل اعطا شد:

نفر اول سیاوش ساعدپناه برای فیلم «بابردو»؛ اعطای جایزه 30 میلیون تومان

نفرات دوم فاطمه دهقانی برای فیلم «دایره» و مصطفی دهقانی اشک برای فیلم «خلافکارهای اصلی» با اعطای جایزه 10 میلیون تومانی

نفرات سوم محمدجواد حکمی برای فیلم «برای امیر» و سید محمود شریفی برای فیلم «ابتاء» با اعطای جایزه 5 میلیون تومانی

برندگان بخش قاب صالح این جشنواره نیز به شرح ذیل هستند:

زینب عبدی برای «برادر رضا»، حمید مظفری برای «آخرین بسته» و سعید ایزدپناه برای «شرط ضمن عقد» با اعطای جوایز 5 میلیون تومانی

رسول صانعی دبیر جشنواره صالح در بخش پایانی این مراسم گفت: از بهمن ماه سال گذشته این جشنواره را با پیام آیت الله جواد آملی آغاز کردیم. حدود 500 اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که 400 تای آن فیلم و 100 فیلم‌نامه بودند. هیئت انتخاب بدوی 200 اثر را انتخاب کردند و برگزیدگان نیز امشب معرفی شدند.

وی اضافه کرد: علاوه بر دو بخش مستند و داستانی، بخش قاب صالح را هم داشتیم که در آن بچه‌های خودمان 20 اثر را با حمایت 50 تا 100 درصدی ساختند.

صانعی همینطور در ادامه خبر امضای تفاهم‌نامه با شبکه نهج کربلا که در نشست خبری پیشین اعلام شده بود، از اضافه شدن بخش بین‌الملل جشنواره برای سال آینده خبر داد.

پایان بخش این آئین سلام و زیارت جمعی امامزاده واجب التعظیم حضرت صالح بن موسی (ع) بود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه