English

در حاشیه بازدید از نمایشگاه گنجینه مانا صورت گرفت

تشریح جزئیات حمایت بودجه ای مجلس از هنرمندان و موسسات فرهنگی/ادعای میرباقری در مورد تاثیر سلمان بر جایگاه بین المللی ایران

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران جزئیات افزایش بودجه های حمایتی فرهنگی توسط مجلس را تشریح کرد.

تشریح جزئیات حمایت بودجه ای مجلس از هنرمندان و موسسات فرهنگی/ادعای میرباقری در مورد تاثیر سلمان بر جایگاه بین المللی ایران

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت ایران غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه بازدیدش از نمایشگاه « گنجینه مانا » که به دلیل محدودیت های جدید کرونایی به صورت اختصاصی انجام شد در مورد این نمایشگاه گفت: معمولا نمایشگاه ها فریاد در سکوت هستند بسته به این که مخاطب چقدر بتواند با آنها ارتباط برقرار کند. با اینکه با یک دور نسبتا تند از این نمایشگاه بازدید کردم، انصاف این است که ازعان کنم که پیوند علم و تجربه در خیلی از آثار به چشم می خورد و این ما را به این وا می دارد که باید قدردان باشیم.

وی افزود: اگر ما قدر این پیشکسوتان که خاک کارشان را خورده اند و سختی آن را کشیده اند ندانیم، هنر این کشور بر صدر نخواهد نشست؛ چون خیلی از شاگردان مبرز و کاردان، حاصل جد و جهد این مجموعه از هنرمندان هستند.

منتظری گفت: نکته دیگر اینکه، همتراز برخی از آثاری که در اینجا به نمایش گذاشته شده را در کمتر نمایشگاه دیگری دیده ام و برای بررسی بیشتر و بهتر آنها لازم است که ساعت ها فرصت داشت.  یک پیشنهاد هم اینجا مطرح کردیم که دوستان هم استقبال کردند. اگرچه من یک اثر را که می بینم از آن حظ بصری می برم ولی آفریننده این اثر می تواند تصویر روشنی از آن ارائه دهد که درک ما را فراتر می برد. اگر این شناسنامه –نه سجلی و نام آن به تنهایی بلکه آن رمز و راز موجود در آن- در کنار اثر قرار بگیرد و پیام آن اثر رمز گشایی شود، جذابیت دو چندانی به نمایشگاه می دهد؛ چرا که ساختار، مخاطب را پای اثر نگه می دارد اما کافی نیست بلکه آن پیامش است که می گوید یک قدم به پیش. به عنوان مثال استاد طوسی که در مورد اثرشان توضیح می دادند یک گام ما را جلوتر می بردند و عظمت کار بیشتر به چشم می آمد. به قول شاعر که می گفت "میان عاشق و معشوق رمزی است    چه داند آنکه اشتر می راند"

این نماینده مجلس ادامه داد: یک هنرمند چقدر برای دل خودش کار کند، بنویسد، بسراید و به تصویر بکشد؟ ما وظیفه داریم که زمینه معرفی این آثار را هم در مقیاس ملی و هم بین المللی فراهم کنیم. تک تک آنها پیام و رسانه هویت ملی و فرهنگی ما هستند.

سریال سلمان جایگاه بین المکللی جمهوری اسلامی ایران را ارتقاء می دهد

منتظری سپس اظهار داشت: هفته گذشته در پشت صحنه سریال سلمان فارسی حضور داشتم و آقای داود میرباقری گفتند که به نظرشان زمانی که سلمان ساخته شود، جایگاه ایران اسلامی در جهان خیلی ارتقاء پیدا می کند. چرا کهسلمان با مطالعه و بررسی از همه ادیان عبور کرد به ایستگاه اسلام که رسید توقف کرد و به گزینی کرد. در حالی که اگر صد ساعت سخنرانی هم کنید نمی توانید دلایل برتری دین را برای دیگرانی به راحتی بگوئید ولی در قالب یک اثر هنری مخاطب می بیند و می پذیرد.

وی افزود: مقام معظم رهبری به مرحوم سلحشور می فرمودند که آیات مربوط به صبر ایوب را بارها تفسیر کرده ام ولی وقتی کار شما را دیدم برایم چیز دیگر بود برایم. آیت الله جوادی آملی هم می فرمایند سالها در تفسیر سوره یوسف کار کرده اما سریالش تاثیر دیگری داشته است. به هرجهت کار هنر همین است و ما هم وظیفه داریم زمینه معرفی آثار هنری را در عرصه ملی و بین المللی فراهم کنیم. این از یک سو باعث دلگرمی خالقان این آثار می شود و از سوی دیگر معرف قابلیت های این مرز پر گوهر است.

هنر و صنایع خلاق بهترین جایگزین نفت در رونق اقتصادی ما

در ادامه منتظری گفت: نکته بعدی اینکه به رونق اقتصادی ما هم کمک می کند. سالها است که آقا فرمان داده اند که از نفت فاصله بگیریم. به نظر من بهترین جایگزین هنر، صنایع دستی و صنایع ظریف ما است. وارداتی هم نیست. همه اش داخلی است. حاصل فکر و اندیشه و تلاش و کوشش هنرمندان خوب ما است من صمیمانه از دوستانی که تلاش کردند این فرصت را فراهم کردند تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: نکته آخر هم اینکه ما چاره ای نداریم جز اینکه به سراغ مردم برویم. این کالبدهای فیزیکی همیشه رونق ندارد. الان کرونا پیش آمده و به خاطر حفظ سلامت کسی حاضر نیست به نمایشگاه بیاید، خب ما باید نمایشگاه را سراغ مردم ببریم. این با یک کار تصویری زیبا و هنرمندانه و حتی با ترجه ای شیوا و زبانی گویا این ارتباط را بیشتر کنیم.

حمایت مجلس از هنرمندان در سه بعد حمایتی، تقنینی و نظارتی

غلامرضا منتظری که از مدیران سابق وزارت ارشاد است و با هنرمندان هم آشنایی کامل دارد در پاسخ به این سوال که مجلس چگونه می توانند از هنرمندان پیشکسوت حمایت کند در حالی که هر کدام از آنها یک گنجینه هستند و هیچ حمایتی از آنها نمی شود گفت: مجلس کارش قانون گذاری و نظارت است و کارش اجرا نیست اما از امسال مال چند کار را آغاز کرده ایم. یکی بحث تقویت اعتبارات و حمایت ها است.

وی افزود: پس یک کاری که مجلس می تواند انجام دهد باز کردن چتر حمایتی خودش در حوزه فرهنگ و هنر در مرحله تصویب بودجه است که امسال در بودجه سال 1400 ما 350 میلیارد تومان برای این صندوق بودجه تعیین کرده ایم که در نوع خود بی سابقه است. در حوزه نشر و کتاب وزارت ارشاد صد میلیارد پیش بینی کرده بود که ما 300 میلیارد تومان به آن اضافه کرده و به 400 میلیارد تومان رساندیم. موسسات فرهنگی هنری، ادبی چند سال بود که از حمایت ها محروم بودند، یک جدول هفده داشتیم که در دوره قبلی مجلس حذف شده بودند ما امسال با آقای نوبخت هم چند جلسه برگزار کردیم که ایشان هم نقد هایی داشت و معتقد بود این جدول هفده حیاط خلوت عده ای شده و نگران بود که به درستی استفاده نشود. ما امسال آن را احیا و هدفمند کردیم و یک کمیته ای هم برای نظارت بر آن گذاشتیم و بودجه 700 میلیاردی برای حمایت از موسسات و مراکز مردم نهاد فرهنگی، هنری، ادبی بخش خصوصی تعیین کردیم. در لایحه بودجه برای افرادی که به هر دلیلی دچار آسیب می شوند از جمله کرونا و امثالهم، بحث بیمه بیکاری پیش بینی شده است.

غلامرضا منتظری در نمایشگاه گنجینه مانا

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: کار دیگری که در مجلس می توانیم انجام دهیم بحث قانونگذاری است که اگر در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد ما حتما آمادگی جبران آن را داریم. اگر در حمایت از هنرمندان کم کاری می شود حتما ما آمادگی ورود داریم. الان برای بخش فرهنگی قانون توسعه هفتم، من از سوی کمیسیون ماموریت دارم و تمام این دغدغه ها را مد نظر قرار داده ایم.

افزایش بودجه صندوق هنر در سال 1400

وی افزود: امسال یکی از طرح هایی که در دست بررسی است و حتما برای اولین بار در ایران، در سال 1400 در مجلس حتما به تصویب خواهد رسید طرح اقتصاد فرهنگ و هنر است. همه مباحث و دغدغه های دوستان هنرمند در این بخش است و من انتظار دارم در این بخش به ما کمک کنید. هر چقدر که طرح کاربردی تر باشد رضایتمندی جامعه هدف را بیشتر به دنبال دارد. ما نمی خواهیم پشت اتاق شیشه ای بنشینیم و طرح بنویسیم و مصوب کنیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با توجه به ظرفیتی که موسسه هنرمندان پیشکسوت دارند آماده هرگونه حمایت  از این موسسه هستیم، ادامه داد: بنابراین آمادگی داریم که در یک نشستی با هنرمندان با تجربه و پیشکسوت برگزار شود که از قبل بر موضوع اقتصاد هنر فکر کنند و بگویند که در این زمینه از مجلس چه می خواهند و آنچه که در مجلس تصویب می شود پاسخگوی کدام بخش از نیازها باشد که بر زمین مانده است.

غلامرضا منتظری در پایان گفت: کار بعدی مجلس هم نظارتی است. اگر ما یک اعتباری به وزارتخانه های فرهنگ وارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده ایم، نظارت هایمان هم جدی است. در گذشته نظارت به این شکل بود که وزیر به کمیسیون می آمد. اما ما نظارت را سه مدل تعریف کرده ایم که یکی از آنها میدانی است و از نزدیک باید ببینیم که وزرات فرهنگی یا ورزش چقدر هزینه کرده است. قرار شده است که به باشگاه های ورزشی برویم و پای صحبت ورزشکاران بنشینیم و ببینیم که اگر کمکی به باشگاه پرسپولیس یا سپاهان شده است، کجا خرج شده است. باید برویم فیلم سینمایی و کنسرت ها را ببینیم و واقعیت ها را به دست بیاوریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی